PKP PLK: Podczas remontu mostu w Grudziądzu wymienione zostaną tory oraz mostownice
Trwa, ogłoszony przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, przetarg na remont mostu kolejowo-drogowego im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu.
W jego ramach zaplanowano prace zarówno z branży mostowej, jak i torowej. Obejmują one m.in.
- naprawę niektórych elementów konstrukcji stalowej i zabezpieczenie ich nową powłoką antykorozyjną,
- remont chodnika roboczego biegnącego wzdłuż torów,
- obniżenie poziomu ułożenia toru na moście oraz na dojazdach.
Na czas prac część kolejowa ma zostać zasłonięta, aby zabezpieczyć normalny ruch samochodowy.
- W efekcie robót zachowane będą dobre parametry obiektu w przyszłości, a pociągi pojadą po nim sprawniej i szybciej - do 80 km na godzinę zamiast obecnych 50 km na godzinę. Poprawi się także estetyka mostu - informuje Przemysław Zieliński, rzecznik PKP PLK.
Jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć zgodnie z planem, prace będą mogły się zacząć już w marcu.
Dla pasażerów oznacza to duże zmiany, które mają wejść w życie od 12 marca, wraz z wiosenną korektą rozkładów jazdy pociągów. Od tego dnia planowane jest zamknięcie toru na odcinku Grudziądz-Grupa. Ma on być wyłączony z ruchu do połowy listopada 2023 r.
Korzystając z wyłączenia tego fragmentu szlaku kolejowego, jednocześnie budowany ma być nowy przystanek kolejowy: Grudziądz „Centrum”. Ma on powstać w rejonie wiaduktu drogowego ul. Chełmińskiej.
Będą utrudnienia dla pasażerów na linii kolejowej Grudziądz-Laskowice Pomorskie
Jak będzie zorganizowana komunikacja podczas prac? Tutaj kluczową rolę odegrać ma przywrócony niedawno przystanek kolejowy w Dragaczu.
- Planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Grudziądz-Dragacz/Grupa. Na pozostałej części linii 208 w kierunku Laskowic Pomorskich kursować będą pociągi - Wiktor Plesiński, zastępca dyrektora Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego wyjaśnia na łamach branżowego portalu rynek-kolejowy.pl. I dodaje: - Trwają obecnie rozmowy uszczegóławiające zasady organizacji ruchu, gdyż problemem jest wyznaczenie miejsca postoju autobusu zastępczego i bezpiecznej drogi dojścia w bezpośrednim sąsiedztwie dworca w Dragaczu.
Na czas prac do Grudziądza przestanie dojeżdżać jedyny pociąg dalekobieżny TLK "Flisak". Dla niego zaplanowano okrężną trasę przez Iławę.
"Flisak" nie może bowiem jeździć przez Kwidzyn i Malbork, ponieważ wciąż trwa przeciągający się remont torów między Kwidzynem a Gardeją. Przypomnijmy, że roboty na linii kolejowej Malbork-Kwidzyn rozpoczęły się w październiku 2017 roku i miały się zakończyć w dwa lata. Ale się nie zakończyły... Roboty trwają jeszcze na fragmencie Kwidzyn-Gardeja i według ostatnich deklaracji wykonawcy potrwają jeszcze do czerwca br.
A co z remontem drogowej części mostu nad Wisłą w Grudziądzu?
Przypomnijmy, że takie prace są zapowiadane, a w ich zakresie jest m.in. poszerzenie ścieżki pieszo-rowerowej do 2,5 metra. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało już modernizację drogowej części mostu, której łączna wartość to ponad 14 mln zł.
Natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzgodniła przeprowadzenie robót z PKP PLK. To kolejowa spółka ma jako inwestor zastępczy ogłosić przetarg na wykonanie robót.
Grudziądzki most nad Wisłą w liczbach
- 21 mln zł kosztowały remonty i modernizacje grudziądzkiego mostu drogowo-kolejowego nad Wisłą, które spółka PKP PLK przeprowadziła w ostatnich latach, m.in. wyremontowano podpory, wzmocniono fundamenty, zabezpieczono ich konstrukcję powłoką antykorozyjną oraz przeprowadzono konserwację łożysk.
- 1140 metrów długości będzie miała nowa ścieżka rowerowo-piesza na moście w Grudziądzu.
- Linia kolejowa relacji Grudziądz- Laskowice Pomorskie otwarta została 15 listopada 1879 r.
- Most żelazny zbudowano w okresie powojennym na miejscu mostu pochodzącego z 1878 r.
Most drogowo-kolejowy im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu:
PKP PLK chcą remontować most w Grudziądzu. Będą utrudnienia ...
