reklama

Płaca minimalna - 2020. Od stycznia tego roku będziemy pracować krócej? [10.12.2019]

Justyna Juszczyńska
Justyna Juszczyńska
Zaktualizowano 
Płaca minimalna 2020. Będziemy pracować krócej?
Płaca minimalna 2020. Będziemy pracować krócej? pixabay
Od 1 stycznia 2020 roku czekają nas kolejne już podwyżki płacy minimalnej. Zgodnie z zapowiedzą rządu najniższe wynagrodzenie za prace na pełnym etacie będzie wynosiło 2600 złotych brutto. To o 350 złotych więcej niż wynosi płaca minimalne w 2019 roku.

Najniższa krajowa 2020 wyniesie 2 600 zł - to wzrost o 350 złotych (najniższa krajowa 2019 wynosi 2 250 zł). Z kolei minimalna stawka godzinowa 2020 to 17 zł (więcej o 1 zł niż wcześniej planowano). W 2019 r. jest to 14,70 zł.

Czy to oznacza, że wszystkich najmniej zarabiających czeka podwyżka? Jak donosi Rzeczpospolita niekoniecznie.

Koszty podniesienia najniższej krajowej dla pracodawcy wynoszą 420 złotych dla jednego pracownika. Dla małych firm to spore koszty, które mogą przełożyć się na podniesienie cen usług takiej firmy. Jak się okazuje wiele przedsiębiorstw nie może sobie na to pozwolić. Jakie rozwiązanie planują?

Jak czytamy w "Rz" - część pracodawców planuje ominąć obowiązek wypłaty podwyżki, przygotowując się do skrócenia czasu pracy osób pobierających najniższą płacę.

A to nie koniec podwyżek najniższego wynagrodzenia. Rząd zapowiedział, ze docelowo Polacy będą zarabiali minimum 4 tys. złotych brutto już 2023 roku.

Czytaj także

W sieci nie cichnie dyskusja dotycząca zapowiedzi Prawa i Sprawiedliwości. Podczas sobotniej konwencji partii, Jarosław Kaczyński zapowiedział, że:

  • pensja minimalna do końca 2020 wyniesie 3 tys. złotych brutto,
  • z kolei do końca 2023 minimalna krajowa miałaby wynosić 4 tys. zł brutto.

Bez nich nie moglibyśmy żyć, a zarabiają tak mało! Lista naj...

Najniższa krajowa 2020. Ile będą wynosić składki, które będziemy płacić?

Całkowity koszt zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę z minimalnym wynagrodzeniem będzie wynosił 3 132,48 zł.

Składki, które musi ponieść pracodawca:

  • Emerytalne - 253,76 zł
  • Rentowe - 169,00 zł
  • Wypadkowe - 43,42 zł
  • Fundusz Pracy - 63,70 zł
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - 2,60 zł

Składki, które ponosi pracownik:

  • Emerytalne - 253,76 zł
  • Rentowe - 39,00 zł
  • Chorobowe - 63,70 zł
  • Zdrowotne - 201,92 zł

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 196

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 grudnia, 17:32, Mira:

Tak ci co firmy mają to tylko narzekać umią taka prawda że jakby im się nie opłacało to by już dawno firm nie mieli. Na merole ich stać i wakacje na malediwach. Ja już w kilku różnych firmach pracowałam i za każdym razem pradowaca tylko mówił że się nie opłaca że kryzys A do dnia dzisiejszego fimy mają więc kto tu się za głupiego robi, bo napweno nie pracownik. I bardzo dobrze że place minimalną podnoszą bo ile można tyrać za gówniane pieniądze.

na co czekasz, otwieraj firmę

G
Gość

Jak nie zobaczę kasy w ręce to nie uwierzę Dużo mówią a mało robia bo podwyzki to sa ale w ladach i na półkach

M
Mira

Tak ci co firmy mają to tylko narzekać umią taka prawda że jakby im się nie opłacało to by już dawno firm nie mieli. Na merole ich stać i wakacje na malediwach. Ja już w kilku różnych firmach pracowałam i za każdym razem pradowaca tylko mówił że się nie opłaca że kryzys A do dnia dzisiejszego fimy mają więc kto tu się za głupiego robi, bo napweno nie pracownik. I bardzo dobrze że place minimalną podnoszą bo ile można tyrać za gówniane pieniądze.

G
Gość
6 grudnia, 20:24, Gość:

Dodatek stazowy dla pracowników poza sfery budżetowej też się należy

Ciekawe co zrobi prywaciarz jak z Ukrainy zaczna masowo uciekac A Polak nieda sie molestowac za takie pieniadze Niech wladzca pokemon niech sam w tym gnoju orze

B
B
28 listopada, 20:56, Sebik:

I bardzo dobrze, dla mnie to zacofanie I wprowadzanieludzi w błąd, jeśli prowadzę firmę I daje pracę ludziom to muszę im płacić dobrze, A jeflimnue nie stać to zamykam firmę, prosty przykład

U Niemca pracownik przy krowach zarabia 1700 euro A w Polsce najniższą krajową gdzie cena mleka jest taka sama bydła też taka sama resztę trzeba samemu sobie odpowiedzieć

28 listopada, 22:11, Gość:

To proponuję założyć firmę i zatrudnić pracowników ciekawe czy będzie tak kolorowo bo wszyscy mydła że jak na firmę to kokosy zarabia a ile jest takich firm co ledwo wiążą koniec z końcem

28 listopada, 22:49, Kość:

No to zamknąć firmy skoro tak niby ciężko i iść do pracy. Nie trafia do mnie narzekanie wszystkich właścicieli firm jak to źle i w ogóle. Jeżeli tak się męczą i ledwo koniec z końcem wiążą to zamknąć firmę i spokój. Pracy jest dosyć. Albo przestać pod publiczkę udawać jak jest źle.

29 listopada, 5:16, Gość:

A domy sobie buduje jeden z drugim, kupuje bajery itp. Na to mają a pracownik co ma?

29 listopada, 8:33, Ona:

Ciemnota się szerzy. Wszyscy widzą, że pracodawca ma. Skoro tak, to zakładajcie swoje firmy:) tylko nie zapomnijcie, że 90% tego co ma firma, jest brane na kredyt, leasing. Który chce przejąć te milionowe zadłużenia? Śmiało. Nie macie pojęcia o tym jak wygląda prowadzenie działalności "od środka", jaka odpowiedzialność i obciążenia się z tym wiążą, ile zdrowia i nerwów trzeba stracić. Praca szefa nie kończy się po 8 godzinach. Często jest to 7 dni w tygodniu, kosztem rodziny. Każdy widzi tylko pozory.

1 grudnia, 13:36, Loleonb:

Ja prowadzę firme i pracuje 7 dni w tyhodniu po 12-15h. Silna psychika, wytrzymałość, motywacja , nerwy ze stali i upartość , czasami jeszcze trzeba sracić jak robota nie wypali. Tych ktorzy tak szczekają są słabi i nie mają pojecia o firmie. Idą do roboty na 8 godzin troche poudają że pracują i szczekaja o podwyżki. Za leżenie przynajmniej ja nie płace. Pis wam płaci za nic nierpbienie 500plus.

2 grudnia, 5:24, Gość:

Brawo ! Popieram w 100 procentach .

2 grudnia, 5:43, Gość:

Zamknąć firmę jak się nie opłaca i do pracy iść na te 8 godz za najniższą i problem z głowy nie będziecie narzekać na Pis

9 grudnia, 8:26, Gość:

To otworz pisiorze swoja firme i zobacz jak to jest miec wszytkich urzedasow na glowie...szukac zlecen....szarpac sie z pseudo pracownikami ktorzy niewiele potrafia a chca zarabiac jak dobry specjalista....[wulgaryzm]icie tak ze przedsiebiorca ma kupe kasy a wam placi marne grosze....to [wulgaryzm]ac z etatu otworzyc dzialalnosc i zarabiajcie kokosy i jezdzijcie marcedesami...

Rząd pis i jego zwolennicy to tak naprawdę komuniści z krwi i kości. Z prawicą nigdy nic wspólnego nie mieli. Dla nich przedsiębiorca to kułak, złodziej, wyzyskiwacz i w najlepszym przypadku dojna krowa podatkowa. Nie potrafią wyobrazić sobie sytuacji co by się stało gdyby właśnie tych przedsiębiorców nagle w Polsce zabrakło...

B
B.
9 grudnia, 8:32, Gość:

Brawo PiS tylko podnosząc place minimalne jesteśmy w stanie dogonić zachod. Większość firm prywatnych stać na to. Tylko właściciele firm dziadują i żałują ludziom. Lepiej samemu napchać kieszenie i jeździć mercedesem niż dać pracownikom. Ot i cała prawda!!!

Nie do końca jest to prawda. W wielu przypadkach pracodawcy mogliby i chętnie zapłacili pracownikowi wyższą pensję, tylko nie stać ich na zapłacenie podatków od tej wyższej pensji i tak koło się zamyka. A to wszystko dzięki kochanemu pis-owi. Gdyby rząd zdecydował się obniżyć opodatkowanie pracy przykładowo o 50% wtedy byłaby realna szansa na wyższe zarobki. A tak jest to sztucznie wymuszane poprzez pensję minimalną. Obawiam się, że już wkrótce dzięki takim zabiegom 80% polaków będzie zarabiać pensje minimalną. Pis nigdy nie dogoni zachodu prowadząc taką politykę, to tak na marginesie.

G
Gość
2 grudnia, 07:58, Gość:

Ryba psuje się od głowy. Może tak dla przykładu zacząć od siebie i wiekszyć kwotę wolną od podatku jak postuluje konfederacja. Ale lepiej obarczyć tym gospodarkę i przedsiębiorców, nieprawda?

Ooo właśnie! Kwota wolna od podatku się kłania! Tutaj jakoś cicho sza. Golić nie ma już kogo to się dowala przedsiębiorcom i u nich kasy na siłę szuka, udając dobrego wujka niby dla pracowników, bez mądrej analizy wpływu tego posunięcia na gospodarkę kraju. A to zespół naczyń połączonych i nie da się po prostu zarządzić tyle i tyle, bo to powinno wynikać z mądrych wyliczeń. Czemu nie dać od razu wszystkim po 10000??? Bo tak! A przy większej kwocie wolnej od podatku wszyscy by skorzystali i odczuli w kieszeni na plus, bez łaski. Oczywiście ci co pracują uczciwie.

A
Andrzej
9 grudnia, 08:32, Gość:

Brawo PiS tylko podnosząc place minimalne jesteśmy w stanie dogonić zachod. Większość firm prywatnych stać na to. Tylko właściciele firm dziadują i żałują ludziom. Lepiej samemu napchać kieszenie i jeździć mercedesem niż dać pracownikom. Ot i cała prawda!!!

Załóż firmę i zacznij jeździć meredesem. Nikt Ci nie broni. Wolny kraj.

G
Gość

Brawo PiS tylko podnosząc place minimalne jesteśmy w stanie dogonić zachod. Większość firm prywatnych stać na to. Tylko właściciele firm dziadują i żałują ludziom. Lepiej samemu napchać kieszenie i jeździć mercedesem niż dać pracownikom. Ot i cała prawda!!!

G
Gość
28 listopada, 20:56, Sebik:

I bardzo dobrze, dla mnie to zacofanie I wprowadzanieludzi w błąd, jeśli prowadzę firmę I daje pracę ludziom to muszę im płacić dobrze, A jeflimnue nie stać to zamykam firmę, prosty przykład

U Niemca pracownik przy krowach zarabia 1700 euro A w Polsce najniższą krajową gdzie cena mleka jest taka sama bydła też taka sama resztę trzeba samemu sobie odpowiedzieć

28 listopada, 22:11, Gość:

To proponuję założyć firmę i zatrudnić pracowników ciekawe czy będzie tak kolorowo bo wszyscy mydła że jak na firmę to kokosy zarabia a ile jest takich firm co ledwo wiążą koniec z końcem

28 listopada, 22:49, Kość:

No to zamknąć firmy skoro tak niby ciężko i iść do pracy. Nie trafia do mnie narzekanie wszystkich właścicieli firm jak to źle i w ogóle. Jeżeli tak się męczą i ledwo koniec z końcem wiążą to zamknąć firmę i spokój. Pracy jest dosyć. Albo przestać pod publiczkę udawać jak jest źle.

29 listopada, 5:16, Gość:

A domy sobie buduje jeden z drugim, kupuje bajery itp. Na to mają a pracownik co ma?

29 listopada, 8:33, Ona:

Ciemnota się szerzy. Wszyscy widzą, że pracodawca ma. Skoro tak, to zakładajcie swoje firmy:) tylko nie zapomnijcie, że 90% tego co ma firma, jest brane na kredyt, leasing. Który chce przejąć te milionowe zadłużenia? Śmiało. Nie macie pojęcia o tym jak wygląda prowadzenie działalności "od środka", jaka odpowiedzialność i obciążenia się z tym wiążą, ile zdrowia i nerwów trzeba stracić. Praca szefa nie kończy się po 8 godzinach. Często jest to 7 dni w tygodniu, kosztem rodziny. Każdy widzi tylko pozory.

1 grudnia, 13:36, Loleonb:

Ja prowadzę firme i pracuje 7 dni w tyhodniu po 12-15h. Silna psychika, wytrzymałość, motywacja , nerwy ze stali i upartość , czasami jeszcze trzeba sracić jak robota nie wypali. Tych ktorzy tak szczekają są słabi i nie mają pojecia o firmie. Idą do roboty na 8 godzin troche poudają że pracują i szczekaja o podwyżki. Za leżenie przynajmniej ja nie płace. Pis wam płaci za nic nierpbienie 500plus.

2 grudnia, 5:24, Gość:

Brawo ! Popieram w 100 procentach .

2 grudnia, 5:43, Gość:

Zamknąć firmę jak się nie opłaca i do pracy iść na te 8 godz za najniższą i problem z głowy nie będziecie narzekać na Pis

To otworz pisiorze swoja firme i zobacz jak to jest miec wszytkich urzedasow na glowie...szukac zlecen....szarpac sie z pseudo pracownikami ktorzy niewiele potrafia a chca zarabiac jak dobry specjalista....[wulgaryzm]icie tak ze przedsiebiorca ma kupe kasy a wam placi marne grosze....to [wulgaryzm]ac z etatu otworzyc dzialalnosc i zarabiajcie kokosy i jezdzijcie marcedesami...

B
Blondynek
4 grudnia, 7:49, Gość:

To może ja Wam napiszę na spokojnie jak to widzę, nikogo nie będę przekonywać, sami pomyślcie. To prawda że jedni pracodawcy podniosą pensje, inni zwolnią ludzi, jeszcze inni zamkną firmy i pójdą do pracy. To spowoduje że ilość miejsc pracy się zmniejszy, logiczne. Część przedsiębiorców (nie wiem jak duża, chyba nikt nie wie) będzie podnosić ceny. To spowoduje inflację, czyli spadek wartości nabywczej złotówki. Ktoś tu pisze, że przywiezie się towary z Niemiec. Jasne, tam dany towar, który kosztuje 1 euro pewnie dalej będzie kosztować 1 euro. Tyle że 1 euro to teraz 4,25 pln, a ile będzie kosztować jak nastąpi inflacja? 4,50? 4,80? Zobaczymy. Kto pamięta bezrobocie powyżej 10%? To nie było tak dawno. No nic, poczekamy zobaczymy. Tylko proponuję wszystkim eksperyment. Zapiszcie sobie ile dziś kosztuje chleb, mleko, masło, podstawowe produkty. Podatawowe usługi, takie jak fryzjer również. Porównajcie na koniec 2020, sami wyciągniecie wnioski, ja nikogo przekonywać nie będę. Tylko ceny walut też porównajcie w ten sam sposób. Czas pokaże kto na tym zabiegu skorzysta a kto straci. Mam nadzieję, że nie mam racji, naprawdę. Pozdrawiam wszystkich i życzę powodzenia, bez względu na to, po której stronie sporu jesteście.

8 grudnia, 16:28, Gość:

Cenna wypowiedź

Polskie społeczeństwo i tak będzie się zachowywać jak przysłowiowa blondynka z dowcipu:

- Brunetka: I znowu benzyna podrożała...

- Blondynka: Co ty za bzdury pleciesz! Ja nic takiego nie zauważyłam! Zawsze tankuję za 50 zł!

G
Gość
4 grudnia, 18:22, 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔:

Ha ha ha wspaniałe po 25latach pracy mam 2400 na łapę i dalej będę tyle miała a osoby na start dostaną prawie tyle samo. To się już zabawne robi🤔

7 grudnia, 19:52, Popieram:

W moim przypadku jest tak samo i niemoge tego zrozumieć ja pracuję 13lat w jednej firmie i mam ten sam przypadek co Pani,czy staż się nie liczy,chyba nie?

8 grudnia, 17:43, Gość:

Oj niestety, staż się nie liczy. Pracuję w firmie 12 lat. Trzy miesiące temu przyszła do nas nowa osoba i na start, umowa na czas próbny, dostała tyle samo, ile dostajemy my - wieloletnie pracownice biura. Po trzech miesiącach otrzymała umowę na czas nieokreślony i ... 400 zł podwyżki... gdzie tu sprawiedliwość? Wykonujemy podobną pracę. Widocznie ona robi coś komuś po godzinach... bo innego wytłumaczenia nie znajduję.

To o czym piszecie to drobiazg, bo wzrastają koszty pracy, więcej będą wynosiły składki ZUS a emerytury się zmniejszają! Pomyślnie, dziś np: emeryt mający 2250 brutto, najniższą płacą 2250 zł już za kilka dni będzie miał o 350 zł mniej bo najniższą to 2600! Ile ten sam emeryt będzie miał emerytury w 2023 jeżeli to będzie 4000zl? Różnica na dzień dzisiejszy to 1750zl! Czy rozumiecie kim jesteśmy dla Kaczyńskiego i spółki?

G
Gość
4 grudnia, 18:22, 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔:

Ha ha ha wspaniałe po 25latach pracy mam 2400 na łapę i dalej będę tyle miała a osoby na start dostaną prawie tyle samo. To się już zabawne robi🤔

7 grudnia, 19:52, Popieram:

W moim przypadku jest tak samo i niemoge tego zrozumieć ja pracuję 13lat w jednej firmie i mam ten sam przypadek co Pani,czy staż się nie liczy,chyba nie?

Oj niestety, staż się nie liczy. Pracuję w firmie 12 lat. Trzy miesiące temu przyszła do nas nowa osoba i na start, umowa na czas próbny, dostała tyle samo, ile dostajemy my - wieloletnie pracownice biura. Po trzech miesiącach otrzymała umowę na czas nieokreślony i ... 400 zł podwyżki... gdzie tu sprawiedliwość? Wykonujemy podobną pracę. Widocznie ona robi coś komuś po godzinach... bo innego wytłumaczenia nie znajduję.

G
Gość
4 grudnia, 7:49, Gość:

To może ja Wam napiszę na spokojnie jak to widzę, nikogo nie będę przekonywać, sami pomyślcie. To prawda że jedni pracodawcy podniosą pensje, inni zwolnią ludzi, jeszcze inni zamkną firmy i pójdą do pracy. To spowoduje że ilość miejsc pracy się zmniejszy, logiczne. Część przedsiębiorców (nie wiem jak duża, chyba nikt nie wie) będzie podnosić ceny. To spowoduje inflację, czyli spadek wartości nabywczej złotówki. Ktoś tu pisze, że przywiezie się towary z Niemiec. Jasne, tam dany towar, który kosztuje 1 euro pewnie dalej będzie kosztować 1 euro. Tyle że 1 euro to teraz 4,25 pln, a ile będzie kosztować jak nastąpi inflacja? 4,50? 4,80? Zobaczymy. Kto pamięta bezrobocie powyżej 10%? To nie było tak dawno. No nic, poczekamy zobaczymy. Tylko proponuję wszystkim eksperyment. Zapiszcie sobie ile dziś kosztuje chleb, mleko, masło, podstawowe produkty. Podatawowe usługi, takie jak fryzjer również. Porównajcie na koniec 2020, sami wyciągniecie wnioski, ja nikogo przekonywać nie będę. Tylko ceny walut też porównajcie w ten sam sposób. Czas pokaże kto na tym zabiegu skorzysta a kto straci. Mam nadzieję, że nie mam racji, naprawdę. Pozdrawiam wszystkich i życzę powodzenia, bez względu na to, po której stronie sporu jesteście.

Cenna wypowiedź

P
Popieram
4 grudnia, 18:22, 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔:

Ha ha ha wspaniałe po 25latach pracy mam 2400 na łapę i dalej będę tyle miała a osoby na start dostaną prawie tyle samo. To się już zabawne robi🤔

W moim przypadku jest tak samo i niemoge tego zrozumieć ja pracuję 13lat w jednej firmie i mam ten sam przypadek co Pani,czy staż się nie liczy,chyba nie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3