Otwarcie drugiego odcinka Trasy Średnicowej Północnej już jutro w południe. Dziś przyglądamy się bliżej obiektom inżynierskim - czyli budowlom, które na średnicówce będą nam wkrótce służyły.
Estakada rozpoczyna się potężnym nasypem za skrzyżowaniem trasy z ul. Chrobrego i biegnie wzdłuż ul. Wschodniej. Dalej biegnie nad torami niedaleko Dworca Wschodniego i nad ul. Skłodowskiej-Curie. Zaczyna następnie opadać w pobliżu ogrodów działkowych i ślimakiem łączy się z tą ulicą. Powstałe w tym miejscu skrzyżowanie obsłuży ruch w obu kierunkach.
To największy taki obiekt na średnicówce - ma 453 m długości i 18 m szerokości. Estakada składa się z dziewięciu przęseł o różnej rozpiętości - od 35 do 80 m. - W większości jest obiektem kablo-betonowym, z wyjątkiem jednego przęsła nad torami kolejowymi - mówi Daniel Barton, kierownik robót z ramienia firmy Skanska. - Tam zastosowaliśmy element kombinowany, stalowo-betonowy. To nowatorskie rozwiązanie. Pozwala na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 m. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoliło na prowadzenie prac budowlanych bez ingerencji w ruch pociągów.
Ruch na estakadzie będzie się odbywał trzema pasami - dwoma w kierunku Bydgoszczy i jednym na autostradę A1.
Do dyspozycji niezmotoryzowanych będzie ciąg pieszo-rowerowy - 1,5 m szerokości chodnik i szeroka na 2,5 m droga dla rowerzystów.
Kolejnym obiektem inżynierskim jest betonowa kładka dla pieszych na wysokości ul. Świętopełka, o długości 44 m. Jest wyposażona w klatki schodowe i pochylnie dla poruszających się na wózkach lub prowadzących rowery. Jest też oświetlenie ledowe wkomponowane w balustrady. Dlaczego kładka jest dłuższa niż szerokość przebiegającej pod nią jezdni? - Obiekt został wybudowany w taki sposób, by w momencie rozbudowy średnicówki na tym odcinku o drugą jezdnię, nie było trzeba wykonywać dodatkowych prac - wyjaśnia Daniel Barton.
Nieco inaczej jest w przypadku estakady. Ten obiekt jest na razie przygotowany do dobudowania drugiej jezdni. - Wykonaliśmy podpory skrajne pod tę nitkę, dzięki czemu w przyszłości będzie ją można bez problemu dobudować - mówi Daniel Barton.
Trzecim obiektem, z którego skorzystają wyłącznie piesi i rowerzyści, będzie eliptyczny przepust. Został on poprowadzony w nasypie estakady, u jej podnóża na ul. Wschodniej. Ma 55 m długości, jego światło mierzy w poziomie 8,5 m, a w pionie niemal 9 m.