https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Policja notuje coraz więcej wypadków z udziałem e-hulajnóg. Także w Kujawsko-Pomorskiem

Marek Weckwerth
Taka jazda na ulicach naszych miast to niestety norma. Tymczasem przepisy jednoznacznie zakazują przewożenia pasażerów i ładunków
Taka jazda na ulicach naszych miast to niestety norma. Tymczasem przepisy jednoznacznie zakazują przewożenia pasażerów i ładunków Marek Weckwerth
Elektryczne hulajnogi to dobra alternatywa dla auta na krótkim dystansie i coś co nazywamy zrównoważonym transportem. Są też minusy, które należy przypisać ich użytkownikom – słaba znajomość przepisów i brak przewidywania zagrożeń.

Z najnowszego projektu ESRA3 (z ang. E-Survey on Road users’ Attitudes), realizowanego m.in. przez polski Instytut Transportu Samochodowego, wynika że hulajnogi elektryczne zyskują popularność na całym świecie, w tym w Europie i Polsce.

Nasz kraj wyróżnia się jako jeden z liderów w korzystaniu z tej formy mikromobilności, jej popularność szybko rośnie szczególnie w dużych miastach.

– Warto zwrócić uwagę na wiek użytkowników hulajnóg elektrycznych w Polsce. Najwięcej z nich to osoby w wieku 25-34 lata, jednak w tej grupie wiekowej zaczyna się obserwować spadek korzystania z tego środka transportu. Raport ESRA3 pokazuje, że młodsze osoby (w wieku 18-24 lata) wykazują większą chęć do korzystania z hulajnóg elektrycznych, co sugeruje, że z biegiem lat mogą stać się one jeszcze bardziej popularne – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Stan bezpieczeństwa e-hulajnóg

Policja wskazuje na niepokojący trend wzrostowy liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W latach 2022-2023 na polskich drogach wydarzyło się ponad 1000 takich wypadków, w których zginęło 8 osób, a ponad 1100 odniosło obrażenia. Było też prawie 2500 kolizji. Od początku tego roku do końca lipca odnotowano 422 wypadków, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 293 wypadków w analogicznym okresie roku poprzedniego.

To też może Cię zainteresować

Dlatego raport ESRA3 zaleca wprowadzenie kampanii edukacyjnych, które będą uświadamiać zagrożenia wynikające z jazdy bez kasku, pod wpływem alkoholu, czy nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Czy jazda na e-hulajnodze w Kujawsko-Pomorskiem jest bezpieczna?

- Także w naszym regionie pogarsza się statystyka wypadków z udziałem użytkowników elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego. Często bywa, że nie korzystają z dedykowanych także im ścieżek rowerowych, ale wybierają jazdę drogą pośród samochodów. Bywa, że na jednej hulajnodze, wbrew przepisom, poruszają się dwie lub trzy osoby. Dochodzi więc do kolizji i groźnych wypadków – komentuje nadkom. Robert Jakubas, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Wypadki z e-hulajnogami

Zgodnie z raportem ESRA3 mężczyźni w Europie uczestniczą w wypadkach częściej niż kobiety, co może być związane z ich bardziej ryzykownymi zachowaniami na drodze.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach, młodsi użytkownicy hulajnóg, szczególnie w wieku 25-34 lat, są najbardziej narażeni na ryzyko wypadków, co wynika z braku doświadczenia lub niewłaściwego korzystania z tych urządzeń.

Co można zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo e-hulajnóg

Raport ESRA3 zawiera szereg rekomendacji, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg elektrycznych w Polsce.

Kluczowe z nich to:

  • Edukacja użytkowników: informowanie o zagrożeniach wynikających z jazdy bez kasku, pod wpływem alkoholu oraz przewożenia pasażerów.
  • Uproszczenie przepisów ruchu drogowego: stworzenie jednolitych zasad dotyczących korzystania z hulajnóg elektrycznych, w tym limitów prędkości, obowiązku korzystania z kasków oraz parkowania w wyznaczonych miejscach.
  • Lepsza infrastruktura: w dużych miastach, konieczne jest wyznaczenie dedykowanych stref dla hulajnóg elektrycznych oraz parkingów, aby ograniczyć ich pozostawianie na chodnikach.
  • Technologie bezpieczeństwa: wprowadzenie rozwiązań, które ograniczą prędkość hulajnóg w zatłoczonych strefach, a także monitorowanie i unieruchamianie pojazdów w przypadku wykrycia ryzykownych zachowań.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska