https://pomorska.pl
reklama

Policja notuje coraz więcej wypadków z udziałem e-hulajnóg. Także w Kujawsko-Pomorskiem

Marek Weckwerth
Taka jazda na ulicach naszych miast to niestety norma. Tymczasem przepisy jednoznacznie zakazują przewożenia pasażerów i ładunków
Taka jazda na ulicach naszych miast to niestety norma. Tymczasem przepisy jednoznacznie zakazują przewożenia pasażerów i ładunków Marek Weckwerth
Elektryczne hulajnogi to dobra alternatywa dla auta na krótkim dystansie i coś co nazywamy zrównoważonym transportem. Są też minusy, które należy przypisać ich użytkownikom – słaba znajomość przepisów i brak przewidywania zagrożeń.

Z najnowszego projektu ESRA3 (z ang. E-Survey on Road users’ Attitudes), realizowanego m.in. przez polski Instytut Transportu Samochodowego, wynika że hulajnogi elektryczne zyskują popularność na całym świecie, w tym w Europie i Polsce.

Nasz kraj wyróżnia się jako jeden z liderów w korzystaniu z tej formy mikromobilności, jej popularność szybko rośnie szczególnie w dużych miastach.

– Warto zwrócić uwagę na wiek użytkowników hulajnóg elektrycznych w Polsce. Najwięcej z nich to osoby w wieku 25-34 lata, jednak w tej grupie wiekowej zaczyna się obserwować spadek korzystania z tego środka transportu. Raport ESRA3 pokazuje, że młodsze osoby (w wieku 18-24 lata) wykazują większą chęć do korzystania z hulajnóg elektrycznych, co sugeruje, że z biegiem lat mogą stać się one jeszcze bardziej popularne – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Stan bezpieczeństwa e-hulajnóg

Policja wskazuje na niepokojący trend wzrostowy liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W latach 2022-2023 na polskich drogach wydarzyło się ponad 1000 takich wypadków, w których zginęło 8 osób, a ponad 1100 odniosło obrażenia. Było też prawie 2500 kolizji. Od początku tego roku do końca lipca odnotowano 422 wypadków, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 293 wypadków w analogicznym okresie roku poprzedniego.

To też może Cię zainteresować

Dlatego raport ESRA3 zaleca wprowadzenie kampanii edukacyjnych, które będą uświadamiać zagrożenia wynikające z jazdy bez kasku, pod wpływem alkoholu, czy nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Czy jazda na e-hulajnodze w Kujawsko-Pomorskiem jest bezpieczna?

- Także w naszym regionie pogarsza się statystyka wypadków z udziałem użytkowników elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego. Często bywa, że nie korzystają z dedykowanych także im ścieżek rowerowych, ale wybierają jazdę drogą pośród samochodów. Bywa, że na jednej hulajnodze, wbrew przepisom, poruszają się dwie lub trzy osoby. Dochodzi więc do kolizji i groźnych wypadków – komentuje nadkom. Robert Jakubas, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Wypadki z e-hulajnogami

Zgodnie z raportem ESRA3 mężczyźni w Europie uczestniczą w wypadkach częściej niż kobiety, co może być związane z ich bardziej ryzykownymi zachowaniami na drodze.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W Polsce, podobnie jak w innych krajach, młodsi użytkownicy hulajnóg, szczególnie w wieku 25-34 lat, są najbardziej narażeni na ryzyko wypadków, co wynika z braku doświadczenia lub niewłaściwego korzystania z tych urządzeń.

Co można zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo e-hulajnóg

Raport ESRA3 zawiera szereg rekomendacji, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg elektrycznych w Polsce.

Kluczowe z nich to:

  • Edukacja użytkowników: informowanie o zagrożeniach wynikających z jazdy bez kasku, pod wpływem alkoholu oraz przewożenia pasażerów.
  • Uproszczenie przepisów ruchu drogowego: stworzenie jednolitych zasad dotyczących korzystania z hulajnóg elektrycznych, w tym limitów prędkości, obowiązku korzystania z kasków oraz parkowania w wyznaczonych miejscach.
  • Lepsza infrastruktura: w dużych miastach, konieczne jest wyznaczenie dedykowanych stref dla hulajnóg elektrycznych oraz parkingów, aby ograniczyć ich pozostawianie na chodnikach.
  • Technologie bezpieczeństwa: wprowadzenie rozwiązań, które ograniczą prędkość hulajnóg w zatłoczonych strefach, a także monitorowanie i unieruchamianie pojazdów w przypadku wykrycia ryzykownych zachowań.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska