Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polishopa Design Thinking Bydgoszcz 2017. Polskie firmy nie inwestują w pracowników [foto i wideo]

Agnieszka Domka-Rybka, wideo: Agata Wodzień
Wojciech Ławniczak
Wojciech Ławniczak Dariusz Bloch
Polskie firmy przez innowacyjność rozumieją kupowanie nowoczesnych maszyn, a nie inwestowanie w ludzi. To błąd!

- 90 proc. małych i średnich przedsiębiorców mówi, że innowacje są ważne, ale nie pilne. Tłumaczą, że nie mają na nie czasu, bo muszą produkować - powiedziała Edyta Paul, która zajmuje się innowacjami w międzynarodowej firmie Rehau, prelegentka podczas wczorajszego, drugiego dnia Polishopa Design Thinking Conference w Bydgoszczy. - Ograniczenie rozwoju do kupowania nowoczesnych urządzeń to już przeżytek. Trzeba inwestować w ludzi, czego właściwie u nas nie ma, a to jest największy kapitał.

Zdaniem prelegentki błędem w polskich firmach jest także to, że często prezesi nie mają pojęcia, jak pracują ich podwładni na pierwszej linii. - Złe jest również to, że pracownicy nie przyznają się do błędów, wolą je zataić, zamieść pod dywan ze strachu przed reakcją szefa. A przecież właśnie na bazie błędów powstały najlepsze światowe produkty.

O tym, że pracodawcy nie inwestują w kapitał ludzki mówił też podczas Polishopy Wojciech Ławniczak, który na co dzień doradza w rozwoju, realizując projekty, których ramy wyznaczają strategie, innowacje, design w usłudze i produktach spożywczych. To jeden z pionierów ruchu Design Thinking (myślenia projektowego) w Polsce.

Polishopa Design Thinking 2017. Światowy biznes gości Bydgoszczy [zdjęcia i wideo]

- Trzeba budować kapitał społeczny i w ogóle zmienić podejście do pracownika. Bardziej o niego dbać, kazać mu wstać zza biurka. On jest tak nauczony, źle, że otrzymuje jasne polecenie i musi je wykonać bez sprzeciwu. Pozwólmy mu pomyśleć, może znajdzie lepsze rozwiązanie. Na pewno potrzebuje czegoś więcej niż tylko wypłaty. Nie, w polskich firmach nie można wyjść poza szablon - uważa Ławniczak.

- Społeczeństwo się zmienia, staje się bardziej kreatywne - opowiadała Magdalena Macko, od 11 lat dyrektor departamentu jakości w banku Millennium, zafascynowana obecnymi zmianami w zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów oraz ciągle poszukująca rozwiązań, pozwalających przełożyć je na funkcjonowanie firmy. - Dziś już nie jest inspiracją ktoś, kto tworzy legendy, a odkrywca i innowator. Inaczej spędzamy wolny czas i na rynek wchodzą inni pracownicy, bardziej kreatywni. Nowoczesny biznes takich potrzebuje.

Ciekawy wątek poruszył podczas konferencji Michał Mazur, który każdego roku odwiedza ponad dwadzieścia targów, festiwali i konferencji odbywających się w różnych miejscach świata - od Tokio, przez Dubaj, Mediolan i Nowy Jork, po San Francisco. Szuka tam informacji o trendach związanych z dizajnem i nowymi technologiami.

- W jednym 2016 roku wygenerowano na świecie tyle danych, co od zarania dziejów do 2015 roku. Za 10 lat liczba danych będzie się podwajała do 12 godzin - mówił Michał Mazur.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska