Poseł pyta o przyszłość bydgoskiej Pesy. Ona sama uspokaja

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Poseł Jan Szopiński wystosował interpelację do premiera Morawieckiego w sprawie polityki rządu wobec bydgoskiej Pesy. Istnienie spółki nie jest zagrożone - zapewnia Pesa.

Bydgoski parlamentarzysta (SLD) przypomina w interpelacji, że 21 czerwca 2020 r. posłowie i politycy Prawa i Sprawiedliwości prowadzili kampanię wyborczą przed bramą zakładu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, którego właścicielem jest zarządzany przez polityków PiS Polski Fundusz Rozwoju, nadzorowany bezpośrednio przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, czyli przez premiera Mateusza Morawieckiego. Politycy zachwalali politykę prezydenta Andrzeja Dudy i Rządu "polegającą na wspieraniu i finansowaniu przez Prawo i Sprawiedliwość niektórych, wybranych, przedsiębiorstw i niektórych, wybranych, grup społecznych.

Jednak - zdaniem Jana Szopińskiego - żadne z tych wystąpień nie odniosło się do tego, jak Polski Fundusz Rozwoju, nadzorowany przez premiera, wywiązuje się z obowiązków właściciela tej spółki.

Pesa wzmacnia produkcję i tnie etaty w biurach. Nawet aż 9 pensji za dobrowolne odejście?

PESA Bydgoszcz SA jest jedną z marek Bydgoszczy, jednym z największych pracodawców w województwie kujawsko-pomorskim i przedmiotem dumy bydgoszczan - uważa poseł SLD. Nasze pojazdy szynowe wożą pasażerów na trasach całej Polski i poza granicami kraju, są bydgoską wizytówką w wielu polskich miastach. Wszystkie produkty PESY cechuje wysoka konkurencyjność na rynkach krajowych i europejskich, innowacyjność i oryginalny design. „Krakowiak” z PESY Bydgoszcz SA był pierwszym na świecie tramwajem, którego pasażerem był Papież w czasie oficjalnej pielgrzymki.

- Mając powyższe na uwadze, z dużym niepokojem przyjąłem informację o zwołaniu przez Zarząd PESA Bydgoszcz SA na dzień 23 czerwca 2020 r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, którego porządek obrad zawiera tylko jeden punkt merytoryczny:
„PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE DALSZEGO ISTNIENIA SPÓŁKI” - pisze Szopiński.

W związku z tym, w imieniu mieszkańców Bydgoszczy zwrócił się do premiera z pilną interpelacją i prośbą o pilne udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jaki jest stan realizacji programu naprawczego PESY Bydgoszcz SA i jak wyglądają koszty z tym związane?
2. Jaka jest przyszłość i strategia Rządu RP w sprawie funkcjonowania zakładów PESA Bydgoszcz SA?
3. Dlaczego po przejęciu PESY Bydgoszcz SA przez Skarb Państwa nastąpiło roczne opóźnienie w osiągnięciu rentowności?
4. Czy prawdą jest, że 2019 rok zakończył się dla PESY Bydgoszcz SA poważną stratą finansową, liczoną w ogromnie wielu mln złotych?
5. Proszę również Pana Premiera o udzielenie informacji czy w 2020 roku planowane są zwolnienia pracowników i wysokości odpraw z tym związanych?

- Pesie nic nie grozi. Uchwała była formalnością , a firma właśnie zaczyna wychodzić na prostą - komentuje Maciej Grześkiwiak, rzecznik prasowy Pesy.

A oto oficjalny komentarz Pesy

"Podjęcie uchwały dotyczącej dalszego istnienia Spółki nie ma związku z ryzykami dotyczącymi jej funkcjonowania w dającej się przewidzieć przyszłości. Jest zabiegiem czysto formalnym i wynika z sugestii biegłego rewidenta badającego sprawozdania za rok ubiegły. Podobną uchwałę podjęto w zeszłym roku, od tamtego czasu sytuacja Spółki się stabilizuje i poprawia.

Zarząd konsekwentnie realizuje strategię ogłoszoną na początku roku. Efekty wdrożenia kluczowych inicjatyw i przyspieszenia działań restrukturyzacyjnych już są widoczne - od początku roku realizowany jest plan produkcji i sprzedaży. Spółka ma zapewnione finansowanie bieżącej produkcji. Pomimo straty w roku 2019 Spółka realizuje w 2020 dodatni EBITDA, wygrywa kolejne przetargi, przyspiesza realizację bieżących kontraktów, odnotowuje również wyraźną poprawę wyników w spółkach zależnych.

PESA ma wypełniony portfel zamówień na 2020 rok, pozyskała znaczącą część zamówień na najbliższe lata i zdobywa kolejne - czego przykładem jest choćby podpisana umowa na dostawę tramwajów dla Jassy w Rumunii, czy najlepsze oferty w przetargach na dostawę pojazdów elektrycznych dla Kolei dolnośląskich czy tramwajów dla Torunia.

W okresie marzec - czerwiec Spółka prowadziła działalność w sposób ciągły, jednakże odczuwała wpływ pandemii na bieżąca działalność operacyjną, analizuje jej skutki i nie wyklucza skorzystania z instrumentów wsparcia dostępnych na ogólnie obowiązujących zasadach w ramach Tarczy Antykryzysowej.

W tej chwili mimo trudności związanych ze skutkami epidemii Covid-19 firma realizuje produkcję i dostawy kolejnych pojazdów dla Kijowa, Sofii, Gdańska, Tramwajów Śląskich i Częstochowy. Od kwietnia Pesa przekazała kolejne 11 pociągów do Niemiec, a dostawy dla Db mają zakończyć się we wrześniu. Do Włoch wyjechały już 4 z 14 zamówionych dodatkowo przez Trenitalia pojazdów ATR220Tr. Pod koniec maja dostarczono czwarty pojazd zamówiony przez Kolej Białoruską".

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Pandemia nastraszyła Polaków, zaczęli się kupować ubezpieczenia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.