Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat sępoleński od nowego roku likwiduje 5 linii autobusowych. „Były nieopłacalne”

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Od nowego roku z fundusz rozwoju przewozów autobusowych w powiecie sępoleńskim będzie kursowało 16 połaczeń
Od nowego roku z fundusz rozwoju przewozów autobusowych w powiecie sępoleńskim będzie kursowało 16 połaczeń fot. Sandra Szymańska
Od 1 stycznia powiat sępoleński likwiduje 5 linii autobusowych, które były dofinansowane z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Chodzi o tzw. „kursy targowe”, które funkcjonowały raz lub dwa razy w tygodniu. Po przekalkulowaniu okazały się nieopłacalne.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Z funduszu „autobusowego” w powiecie sępoleńskim kursuje 21 połączeń autobusowych. Umowa z Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w Bydgoszczy i przewoźnikiem obowiązuje do końca roku. Starostwo Powiatowe w Sępólnie w ramach rozdania pieniędzy w nowym naborze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych złożyło wniosek o dofinansowanie 16 linii. Na całe województwo kujawsko-pomorskie przewidziane jest 49 mln 293 tys. zł. Na 2021 rok wojewoda zwiększa dopłatę do jednego wozokilometra ze złotówki do 3 zł.

- Przewidujemy, że koszt utrzymania tych linii opiewać będzie na ok. 587 tys. zł. Planowany udział własny pięciu samorządów, czyli powiatu i czterech gmin, to 58 842 zł, natomiast planowana łączna dopłata wojewody to 528 tys 980 zł. Wpływy z biletów miesięcznych przewidujemy na poziomie 300 tys. zł – informuje Roman Krzysztofek, dyrektor Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Sępólnie.

Likwidacja 5 linii autobusowych przez powiat sępoleński

To oznacza, że od nowego roku nie będzie kursować 5 połączeń. Zlikwidowane będą linie „targowe”, czyli te funkcjonujące raz lub dwa razy w tygodniu w dni targowe.

- Mieszkańcy i sołtysi deklarowali, że tymi kursami będzie jeździć kilkanaście osób. Jednak w rzeczywistości okazało się, że z tych kursów mieszkańcy korzystali sporadycznie. Mamy dokładne wydruki z kas. Po przeliczeniu okazało się, że średnio jeździło pół osoby. Utrzymanie takiej linii kosztuje kilka tysięcy złotych. W takim wypadku to nieopłacalne – wyjaśnia dyrektor Krzysztofek.

W zamian istniejące już linie będą wydłużone o dwa przystanki. Do linii Mała Cerkwica-Radzim-Duża Cerkwica-Kamień-Sępólno-Więcbork-Sypniewo-Sępólno dojdzie Dąbrówka w gminie Kamień, a do kursu z Więcborka przez miejscowość Ostrówek dołożony zostanie Tonin w gminie Sośno.

Kursy obsługuje PKS Chojnice. Planowane kwoty mogą w ciągu roku się zmienić. Podobnie, jak jest obecnie i jak było wiosną, przez covid autobusy typowo szkolne nie jeździły i teraz też nie jeżdżą. Finansowanie może ulec zmianie z końcem sierpnia, gdy zawieranie umów z przewoźnikiem będzie musiał poprzedzić przetarg. Obecnie to zamówienie „z wolnej ręki”. Na ten rok utrzymanie wszystkich linii autobusowych kosztuje 75 tys. zł (do listopada), z czego 45 tys. dokładają samorządy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska