https://pomorska.pl
reklama

Powiat sępoleński od nowego roku likwiduje 5 linii autobusowych. „Były nieopłacalne”

Sandra Szymańska
Od nowego roku z fundusz rozwoju przewozów autobusowych w powiecie sępoleńskim będzie kursowało 16 połaczeń
Od nowego roku z fundusz rozwoju przewozów autobusowych w powiecie sępoleńskim będzie kursowało 16 połaczeń fot. Sandra Szymańska
Od 1 stycznia powiat sępoleński likwiduje 5 linii autobusowych, które były dofinansowane z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Chodzi o tzw. „kursy targowe”, które funkcjonowały raz lub dwa razy w tygodniu. Po przekalkulowaniu okazały się nieopłacalne.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Z funduszu „autobusowego” w powiecie sępoleńskim kursuje 21 połączeń autobusowych. Umowa z Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w Bydgoszczy i przewoźnikiem obowiązuje do końca roku. Starostwo Powiatowe w Sępólnie w ramach rozdania pieniędzy w nowym naborze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych złożyło wniosek o dofinansowanie 16 linii. Na całe województwo kujawsko-pomorskie przewidziane jest 49 mln 293 tys. zł. Na 2021 rok wojewoda zwiększa dopłatę do jednego wozokilometra ze złotówki do 3 zł.

- Przewidujemy, że koszt utrzymania tych linii opiewać będzie na ok. 587 tys. zł. Planowany udział własny pięciu samorządów, czyli powiatu i czterech gmin, to 58 842 zł, natomiast planowana łączna dopłata wojewody to 528 tys 980 zł. Wpływy z biletów miesięcznych przewidujemy na poziomie 300 tys. zł – informuje Roman Krzysztofek, dyrektor Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Sępólnie.

Likwidacja 5 linii autobusowych przez powiat sępoleński

To oznacza, że od nowego roku nie będzie kursować 5 połączeń. Zlikwidowane będą linie „targowe”, czyli te funkcjonujące raz lub dwa razy w tygodniu w dni targowe.

- Mieszkańcy i sołtysi deklarowali, że tymi kursami będzie jeździć kilkanaście osób. Jednak w rzeczywistości okazało się, że z tych kursów mieszkańcy korzystali sporadycznie. Mamy dokładne wydruki z kas. Po przeliczeniu okazało się, że średnio jeździło pół osoby. Utrzymanie takiej linii kosztuje kilka tysięcy złotych. W takim wypadku to nieopłacalne – wyjaśnia dyrektor Krzysztofek.

W zamian istniejące już linie będą wydłużone o dwa przystanki. Do linii Mała Cerkwica-Radzim-Duża Cerkwica-Kamień-Sępólno-Więcbork-Sypniewo-Sępólno dojdzie Dąbrówka w gminie Kamień, a do kursu z Więcborka przez miejscowość Ostrówek dołożony zostanie Tonin w gminie Sośno.

Kursy obsługuje PKS Chojnice. Planowane kwoty mogą w ciągu roku się zmienić. Podobnie, jak jest obecnie i jak było wiosną, przez covid autobusy typowo szkolne nie jeździły i teraz też nie jeżdżą. Finansowanie może ulec zmianie z końcem sierpnia, gdy zawieranie umów z przewoźnikiem będzie musiał poprzedzić przetarg. Obecnie to zamówienie „z wolnej ręki”. Na ten rok utrzymanie wszystkich linii autobusowych kosztuje 75 tys. zł (do listopada), z czego 45 tys. dokładają samorządy.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska