Prędkość w terenie zabudowanym do 30 km/h? Parlament Europejski przyjął nową rezolucję

JP
Ograniczenie prędkości do 30 km/na terenie zabudowanym miałoby przyczynić się do zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków
Ograniczenie prędkości do 30 km/na terenie zabudowanym miałoby przyczynić się do zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków Marek Zakrzewski
Udostępnij:
Parlament Europejski chce, by na terenie całej Unii Europejskiej obowiązywało w terenie zabudowanym ograniczenie prędkości do 30 km/h. Takie rozwiązanie miałoby zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków na drogach.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego ws. bezpieczeństwa na drogach

W środę Parlament Europejski przyjął rezolucję ws. bezpieczeństwa na drogach. W dokumencie zwrócono uwagę, że rocznie na drogach w Unii Europejskiej ginie około 22,7 tys. osób, a około 120 tys. zostaje poważnie rannych.

Około 30 proc. śmiertelnych wypadków drogowych jest spowodowana przez nadmierną prędkości. Stąd m.in. pomysł, by w terenie zabudowanych oraz w obszarach, gdzie jest duża liczna pieszych i rowerzystów, wprowadzić ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Czytaj też: Budowa tunelu na Starołęce nadal się nie rozpoczęła. Kierowcy stoją codziennie w ogromnych korkach. Miasto czeka na odpowiedź od PKP PLK

Natomiast z uwagi na fakt, że jazda pod wpływem alkoholu jest przyczyną około 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków, europosłowie domagają się wprowadzenia także zerowej tolerancji dla pijanych kierowców.

Tryb bezpiecznej jazdy

Kolejna propozycją jest wprowadzenie "trybu bezpiecznej jazdy" w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, co miałoby ograniczyć rozpraszanie kierowców podczas prowadzenia pojazdu. Europosłowie zwracają uwagę, by wprowadzić specjalne zachęty podatkowe i atrakcyjne pakiety ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.

Europosłowie chcą także większych środków na infrastrukturę drogową, zwłaszcza tam, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków. Państwa członkowskie UE miałyby utworzyć swoje Krajowe Fundusze Bezpieczeństwa Drogowego. Część pieniędzy z mandatów miałaby sfinansować projekty poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Ponadto UE miałaby utworzyć Europejską Agencję Transportu Drogowego wspierającą bezpieczny, zrównoważony i inteligentny transport drogowy.

Zobacz też: Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

W ostatnich latach w Poznaniu i okolicach dochodziło do wielu wypadków samochodowych, w których śmierć ponosili piesi. Wśród nich były m.in. tragiczne wypadki na Dębcu, Łazarzu, Wierzbięcicach, Sołaczu, Grunwaldzie czy Murowanej Goślinie. Poznań był wstrząśnięty po tym, jak motornicza śmiertelnie potrąciła 8-letniego chłopca na przejściu dla pieszych, a kilka miesięcy później 69-letnia kobieta śmiertelnie potrąciła 8-letnią dziewczynkę, która przechodziła na zielonym świetle przez pasy. Przedstawiamy najgłośniejsze wypadki samochodowe w ostatnich latach, w których śmierć ponieśli piesi.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Najgłośniejsze wypadki drogowe w ostatnich latach. J...

Wideo

Materiał oryginalny: Prędkość w terenie zabudowanym do 30 km/h? Parlament Europejski przyjął nową rezolucję - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie