https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej jest pewny, choć nadal budzi opór

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Najpierw raport, potem inwestycja - jak najszybszą budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zapowiada rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Przekop Mierzei Wiślanej to priorytetowe zadanie nowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Tuż po zaprzysiężeniu rządu zapowiedział to minister Marek Gróbarczyk. - Odpowiedź na pytanie o termin budowy kanału jest prosta: jak najszybciej - mówi Andrzej Jaworski, pomorski poseł PiS, wielki zwolennik przekopu. W ,,morskim” ministerstwie już powstaje specjalny raport. Dokument ma przynieść odpowiedź na pytanie, czego potrzeba do jak najszybszego rozpoczęcia prac.

Przygotowywana od 8 lat na zlecenie poprzednich rządów dokumentacja mówi, że budowa przekopu mogłaby się rozpocząć w roku 2020/2021. Zdaniem rządu PiS, termin musi być znacznie szybszy. Plan przekopania Mierzei Wiślanej nie jest pomysłem nowym. Od co najmniej dwóch dekad lobbują za nim środowiska związane z miastem Elbląg. Kanał budzi też emocje polityczne, bo był częścią programu inwestycyjnego PO. - PiS nie zrobiło nic dla przekopu - mówi Jerzy Wcisła, elbląski polityk Platformy.- Wszystkie konkretne działania dotyczące budowy wykonały nasze rządy.

Tymczasem większość mieszkańców mierzei, głównie Krynicy Morskiej, którą kanał odetnie od stałego lądu, sprzeciwia się przekopowi. Obawiają się m.in., że transport przez kanał przyniesie zanieczyszczenie ekologiczne dla plaż, które są podstawą turystyki w mieście. Ten opór będzie narastał, bo inwestycja jest pewna.

Koszty, ekologia i Unia Europejska nie będą przeszkodami w rychłym wybudowaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - tak wynika z zapowiedzi przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości. Budowa ma być zrealizowana znacznie szybciej niż przewidywał to poprzedni rząd, mówiąc o latach 2020-2022 (w 2014 r. rząd Ewy Kopacz przyjął nowy, wieloletni projekt inwestycyjny kraju, który zawierał m.in. właśnie budowę przekopu). Poseł PiS Andrzej Jaworski zapowiada rychły raport, który ma pomóc w jak najszybszym rozpoczęciu prac. Nie ma też być problemu z pieniędzmi na ten cel - blisko 900 mln zł. Mają one pochodzić z krajowego budżetu.

Prace nad dokumentacją tej skomplikowanej inwestycji od 2008 roku prowadzi na zlecenie rządowe Urząd Morski w Gdyni. Ustalono m.in. miejsce przekopu, tzw. Nowy Świat w okolicach miejscowości Przebrno. Na początku tego roku trwały na Mierzei Wiślanej konsultacje społeczne w sprawie wpływu przekopu na środowisko.

- Prace formalne są bardzo zaawansowane. Wiemy już, jak ma wyglądać przekop, gdzie ma powstać, wiemy, że nie zagraża środowisku itp. - tłumaczy Jerzy Wcisła, polityk PO z Elbląga, zwolennik przekopu. - Potrzebujemy już tylko projektu budowlanego i decyzji środowiskowej, a następnie zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w obszarze chronionym Natura 2000. By zakończyć tę część, potrzebujemy około sześciu lat.

Przedstawiciele zarówno PiS, jak i PO mówią o konieczności budowy kanału... jednym głosem, choć obecnie rządząca partia wydaje się dyskredytować dotychczasowe prace. - Przekop Mierzei Wiślanej gwarantuje rozwój ekonomiczny, gospodarczy województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego - mówi Andrzej Jaworski z PiS.- To nie tylko wzrost obrotów handlowych w porcie w Elblągu i w portach trójmiejskich. To także rozbudowa między innymi dróg, rozwój turystyki. Dziwi nas, że rząd nie realizował tej inwestycji, a wręcz do niej zniechęcał.

- Przekop Mierzei Wiślanej stanowi część kompleksowego planu rozwoju rodzimych transportowych dróg wodnych - podkreślała zaś Dorota Pyć, była wiceminister infrastruktury, w czasie wizyty na Mierzei Wiślanej w 2014 roku. Dodajmy, że mieszkańcy Krynicy Morskiej, jedynego miasta na Mierzei Wiślanej, wizją przekopu są przerażeni. W czasie każdego spotkania z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Krynicy Morskiej wisiał wielki baner z napisem „Stop przekopowi”. Mieszkańcy boją się, że instalacje kanału sprawią, że dojdzie do zanikania plaż nadmorskich na Mierzei Wiślanej, które są jedną z głównych atrakcji turystycznych regionu (większość mieszkańców żyje tu z turystyki). - Wszystkie wyliczenia dotyczące kanału są iluzoryczne, port w Elblągu nigdy nie będzie wielkim centrum przeładunkowym - mówi Michał Goc z Krynicy Morskiej. - Wydając prawie miliard złotych, uzyskają 2 tysiące miejsc pracy w Elblągu, a zniszczą tysiąc w Krynicy - dodał Piotr Wielec, również mieszkaniec Krynicy.

Polityków PiS te głosy nie zniechęcają. - W czasie ostatnich wyborów na Mierzei Wiślanej moja kandydatura zyskała bardzo dobry wynik - mówi Andrzej Jaworski. - Myślę, że udało mi się do tej inwestycji przekonać wielu kryniczan. Podkreślałem, że inwestycja to nie tylko sam przekop. To także cała infrastruktura, która powstanie przy okazji kanału żeglugowego - wyremontowana będzie trasa numer 501 Piaski - Gdańsk. Wyspa zyska na atrakcyjności, pojawią się żeglarze ze Skandynawii czy Niemiec - zaznacza Jaworski.

Według zwolenników przekopu, kanał żeglugowy nada mierzei zupełnie nowy wymiar rozwoju gospodarczego.- Żaden rząd, żadna partia nie da mieszkańcom Krynicy Morskiej gwarancji, że po zbudowaniu kanału będą bezpieczni, także ekonomicznie - ripostuje burmistrz Krzysztof Swat. - Jeśli dojdzie do skażeń morza i zalewu, zanikania plaż, turystyka w naszej części mierzei będzie skończona, a od tego zależy nasze życie. To projekt groźny, pozbawiony uzasadnienia ekonomicznego.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
JJ
Dokładnie ,nie rozumiem argumentu o zanikaniu plaż z jakiego to powodu miały by zaniknąć
m
marianek
To dodatkowa atrakcja w okolicy Krynicy. Może przyciągać turystów.
G
Geodeta
Przekop zniszczy atrakcyjność Krynicy i pozbawi tysięcy miejsc pracy Kryniczan żyjących z turystyki. Szerokim łukiem turyści będą omijali Krynicę aspirującą do miana kurortu, uzdrowiska , czy kameralne Piaski.Brak logiki, ekonomicznego uzasadnienia i zadanie harakiri środowisku naturalnemu. Usuwanie części lądu i tworzenie wysp to preludium do zagłady. Zwariowany pomysł.....
S
Stary Kryniczanin
Miliard złotych koszt przekopu, 100 mln roczne utrzymanie. Kto za to zapłaci?? Co prawda Kaliningrad ma w 2018 roku MS w Piłce i wzmożony ruch portu elbląskiego jest z tym związany. TA WĄTPLIWA KONIUNKTURA SIĘ SKOŃCZY. Zresztą jest ona sztucznie pompowana.

sKOŃCZMY Z SOCJALIZMEM - DOTACJE NIE BĘDĄ ŹRÓDŁEM BOGACTWA, A TO ILE BĘDZIEMY W STANIE SAMI ZAROBIĆ.

Czy ktoś z tych entuzjastów powie mi jaki to będzie miało wpływ na rozwój Elbląga??? Czy tą korzyścią ma być coroczna dotacja 100 mln złotych na utrzymanie tego bzdetu?? 40 km do trójmiejskich portów, a tu mamy malutki porcik. z diabelnie drogim kanałem żeglugowym.
JEŻELI BĘDZIEMY WYDAWAĆ WIĘCEJ NIŻ WYDAJEMY, PO ZSUMOWANIU WSZYSTKICH KOSZTÓW EKONOMICZNYCH I FINANSOWYCH - TO PO PROSTU PÓJDZIEMY Z TORBAMI,

Kompletną tragedią jest postawa okolicznych mieszkańców - oni widzą korzyści, tylko nie mogą ich wskazać tym bardziej policzyć. To nie jest tak jak z postawieniem Dyskontu sieciowego - jest dyskont, są miejsca praca, jest konkurencja dla okolicznych sklepów - ale zarabiają właściciele, korzyści odnoszą pracownicy.

Nie wiem co na to górnicy przecież przez Elbląg przechodzi rosyjski węgiel, podczas gdy nasze kopalnie nie mogą sprzedać swojego urobku.

A co do Burmistrza - trzeba jasno protestować w Komisji Europejskiej.
K
Kris
O ile pamiętam, lata temu był pomysł, żeby zrobić ten przekop. Pamiętam też, że zaniechano go, m.in. dlatego, że obawiano się mocno negatywnego wpływu na środowisko.
T
Tim.
Było wielkim ośrodkiem przemysłu i handlu - czas przeszły. Nie będzie wielkim ośrodkiem przemysłu i handlu - czas przyszły.
T
Timurson
Liczę, że analizy środowiskowe, które są przygotowane na okoliczność wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oprócz standardowych danych, zawierają dokładną informację na temat wpływu nowego przekopu na cyrkulację wody w Zatoce. Spodziewam się, że przedstawione zostaną wieloletnie modele odzwierciedlające zmianę prądu przybrzeżnego, który nieustannie buduje Mierzeję. Czy wyliczono, na jakich odcinkach nastąpi wstrzymanie odkładania się piasku i zacznie rozbieranie brzegów, a gdzie wsie turystyczne zaczną oddalać się od morza na skutek przyrastania brzegu. Przekop Wisły jest świetnym przykładem. Wystarczy spojrzeć na mapy topograficzne, jak zmieniła się linia brzegowa od powstania Przekopu. Chcę wierzyć, że znane są również skutki zmiany biofizykochemicznego składu wody. Spodziewać się przecież można, że zakwity sinic pomiędzy Mikoszewem a Kątami Rybackimi i śmierdzące plaże będą już normą. A Zalew Wiślany? Jak ułoży się cyrkulacja wody? Jak zmieni się zasolenie wody, jej temperatura, a za tym fauna i flora? To chyba dość istotne informacje. Rzeczą marginalną jest przy tym fakt, że miłośnicy zbierania bursztynów nie będą mieli czego tam szukać, bo jantar płynący od Sambii zatrzymany zostanie przez nowy przekop. Jeśli dokumentacja środowiskowa nie daje odpowiedzi na te pytania, to jest nic nie warta, a wydana w oparciu o nią decyzja środowiskowa do podważenia przez każdy sąd. Chyba, że sąd sądem, a przekop musi być po naszej stronie.
g
gość
Ciekaw jestem, czy takie głupkowate dyskusje były przed wykonaniem Przekopu Wisły? Cesarz kazał i do tej pory istnieje i spełnia swoje zadanie.
K
KAPELUSZNIK
Nie ma ani jednego, ekonomicznie uzasadnionego dowodu na budowe przekopu ! Natomiast jest cała masa, multum argumentów przeciwko przekopowi ! ! ! Merytorycznie obalam każdy argument za przekopem ! Zapraszam do Przebrna ! Pospacerujemy, podyskutujemy, wymienimy się poglądami !
g
gość2
Bez żeglugi przez mierzeje zamrożony jest kapitał miasta Elbląga, które było wielkim ośrodkiem przemysłu i handlu w Prusach. Przekop, to nie drugi Kanał Sueski. Może przydadzą sie dobre rady od Arabów z Egiptu. Bo oni umieją to robić.
K
Karolina
Teraz trzeba zbudować kilka biurowców,powołać parę kompanii,spółek,zarządy,managerów,prezesów, instytutów,fundacji,opracować mnóstwo ekspertyz zewnętrzych i za to co zostanie dopiero można zaczynać.Ten kąsek ma wystarczyć na lata jak budowa gazoportu,autostrad,modernizacja armii...
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska