Planów związanych z zagospodarowaniem włocławskiego odcinka Wisły było już wiele. Niektóre wciąż są aktualne. W "Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2004-2008", przyjętym przez Radę Miasta na początku minionej kadencji, mo-wa jest m.in. o budowie na Dolnej Wiśle przystani dla statków spacerowych i jachtów. Projekt, którego rozpoczęcie planowano w... 2005 roku, przewidywał wybudowanie na lewobrzeżnym bulwarze, u ujścia Zgłowiączki, obiektów umożliwiających
rozwój sportów wodnych
Miała być tam również baza dla Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, korzystającego teraz ze stanicy w Zarzeczewie. Pomysł wybudowania w rejonie ulicy Piwnej żeglarskiej bazy pojawił się także w "Lokalnym Programie Rewitalizacji Włocławka", tu wzbogacony o bazę weekendowej turystyki żeglarskiej na zalewie włocławskim. W obu dokumentach mowa jest o niewątpliwej konieczności przebudowy włocławskich bulwarów od ulicy Ogniowej do Gdańskiej, planowanej za... półtora miliona złotych. Inwestycja miała być realizowana w latach 2006-2008.
Na ile te plany są nadal realne? Do 8 grudnia włocławski magistrat, w oparciu o prawo ochrony środowiska, prowadzić będzie konsultacje społeczne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy przystani na Wiśle oraz
kładki dla pieszych
nad Zgłowiączką. - Zainteresowanie mieszkańców jest niewielkie, chodzi bowiem o czystą formalność - wyjaśnia Ryszard Piotrowski, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa we włocławskim ratuszu. - Taka opinia środowiskowa będzie jednak niezbędna, gdy miasto rozpocznie starania o dofinansowanie tego zadania przez Unię Europejską.
Włocławski odcinek Wisły został ujęty w programie "Natura 2000", będącym spisem obszarów w krajach Unii, objętych och-roną przyrody. W ramach programu wyznaczane są tzw. Obszary Specjalnej Ochrony Ptaków oraz Specjalne Obszary Ochrony Siedlisk, na których obowiązują specjalne regulacje prawne.