https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rada odpowie, czy trzeba debaty w sprawie pl. Rapackiego w Toruniu

Katarzyna Fus
w jaki sposób powinien zostać przebudowany?
w jaki sposób powinien zostać przebudowany? Lech Kamiński
Politycy PO złożyli projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących pl. Rapackiego. Pod obrady Rady Miasta trafi już 1 marca.

Projekt uchwały przygotowali toruńscy działacze PO. Chcą oni, by w Toruniu zostały przeprowadzone konsultacje społeczne dotyczące przebudowy układu komunikacyjnego. Dokument trafił właśnie do biura Rady Miasta.

Przeczytaj także: Plac Rapackiego. Które wyjście jest najlepsze?

Nie chce prezydent, czy zechce rada?

Przypomnijmy. Miasto forsuje koncepcję przygotowaną przez architektów NOT. W tej wersji pod pl. Rapackiego miałoby się znaleźć przejście dla pieszych. Dzięki temu ruch kołowy miałby stać się bardziej płynny, a piesi nie staliby kilka minut przed przejściem, czekając na światłach. Remont nawierzchni ulic i związana z nim budowa ma pochłonąć ok. 50 mln zł.

PO i marszałek popierają inną opcję, zakładającą budowę tunelu przy al. Jana Pawła II dla samochodów. Koncepcja zakłada ograniczenie ruchu kołowego na most. Ten pomysł ma doprowadzić do przywrócenia połączenia między Starówką a Bydgoskim Przedmieściem. Wizja jest jednak wstępna. Na razie nie ma szczegółowego opracowania na temat rozwiązań komunikacyjnych dla tego obszaru. Mówi się jednak, że całość może pochłonąć nawet 150 mln zł. Miejski Zarząd Dróg przygotowuje obecnie analizę kosztorysową pomysłu.

- Uważamy, że tak ważna kwestia, jak prace przy newralgicznym punkcie, jakim jest pl. Rapackiego, powinna zostać dokładnie przedyskutowana z mieszkańcami miasta - mówi Michał Wojtczak, szef toruńskiej PO. - To niedopuszczalne, by miasto decydowało w tej sprawie za nas. Uważamy, że powinni tu wypowiedzieć się zarówno torunianie i specjaliści. Trzeba myśleć o rozwiązaniu, które przetrwa następne kilkadziesiąt lat, a nie tylko będzie tymczasowym układem.

Jak przekonuje przewodniczący Rady Miasta, projekt PO trafi pod obrady na najbliższej sesji.

Nie ma jeszcze decyzji

Kwestia przebudowy nie jest więc jeszcze zamknięta. W Wieloletnim Planie
Inwestycyjnym pozycja ta została zapisana w ten sposób, że obejmuje
przebudowę układu komunikacyjnego od pl. Armii Krajowej do al. Solidarności.
Przygotowano się przede wszystkim na remont mostu oraz al. Jana Pawła II.

- W Wieloletniej Prognoza Finansowej nie wskazujemy konkretnych rozwiązań -
mówi Aleksandra Iżycka, rzeczniczka prezydenta. - Na pewno trzeba
gruntownie wyremontować most oraz nawierzchnię al. Jana Pawła II - pytanie
czy z przejściem podziemnym, czy bez. Musimy jednak patrzeć realnie na
możliwości finansowe miasta i w takim dokumencie wskazać źródła finansowania
przedsięwzięcia. Nie możemy się opierać na przewidywaniach i gdybaniu.
Wiemy, ile mamy pieniędzy i na co nas stać.

Wczoraj Michał Zaleski spotkał się z marszałkiem Piotrem Całbeckim. Była to
okazja do wręczenia na piśmie stanowiska prezydenta Torunia w sprawie
przebudowy pl. Rapackiego.

Oto stanowisko prezydenta w sprawie budowy:

W stanowisku tym wskazał m.in.:
-że z przyczyn technicznych nawierzchnia i położona pod nią konstrukcja mostu im. J. Piłsudskiego oraz nawierzchnia pl. Armii Krajowej i al. Jana Pawła II, wymagają pilnego remontu
- że przygotowania koncepcyjne do remontu już trwają. Oprócz prac głównych, tj. wymiany nawierzchni, koncepcja uwzględnia także powstanie kładki dla pieszych w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego na pl. Armii Krajowej, utworzenie tzw. buspasa od tego placu do dworca PKP Toruń Główny, poszerzenie chodników dla pieszych na moście w celu umożliwienia komunikacji rowerowej oraz budowę podziemnego przejścia dla pieszych na pl. Rapackiego. Powstanie tego przejścia możliwe jest oczywiście w trakcie remontu mostu i al. Jana Pawła II, a nie po wykonaniu tych prac. Łączne koszty całego zakresu rozwiązań są oceniane wstępnie na 40 mln zł, a część z nich (kładka dla pieszych i poszerzenie chodników - wyceniane łącznie na około 20 mln zł) może być wykonana w drugim etapie (po 2014 roku). Obecnie zakres tych prac wpisany jest do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Torunia na lata 2012-2042, uchwalonej przez Radę Miasta Torunia 15 grudnia 2011 roku. W tym roku zamierzamy wykonać prace projektowe, a w latach 2013-2014 przeprowadzić niezbędne roboty remontowo-budowlane.
- że rozważane były również inne propozycje, m.in. budowa tunelu podziemnego dla pojazdów między mostem im. J. Piłsudskiego a pl. Niepodległości. Pomysł ten został jednak odrzucony ze względu na znaczne koszty (szacowane w zależności od długości tunelu na 150-200 mln zł) oraz istotne pogorszenie ruchu w relacjach prostopadłych do al. Jana Pawła II, czyli na ulicach: Wały gen. Sikorskiego, Mickiewicza, Chopina i Kopernika.
- że plany inwestycyjne Torunia dla kolejnego okresu programowania obejmują projekty, których wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. Wśród nich są przedsięwzięcia niezbędne i od wielu lat oczekiwane przez torunian, takie jak choćby przedłużenie Trasy Mostowej Wschodniej od pl. Daszyńskiego do granic północnych miasta, czy budowa kolejnych etapów Trasy Średnicowej oraz ul. Olsztyńskiej. Dlatego wprowadzanie kolejnego projektu o charakterze porządkująco-modernizującym (tunelu dla samochodów pod pl. Rapackiego), jest w tym okresie mało realne (w naszych ocenach jest to zadanie na lata 2030-2040).
Reasumując: miasto nie może odstąpić od remontu kapitalnego nawierzchni i konstrukcji mostu im. J. Piłsudskiego oraz przebudowy zdegradowanej nawierzchni pl. Armii Krajowej i al. Jana Pawła II. Prace te muszą być wykonane niezwłocznie po wybudowaniu nowego mostu drogowego. Perspektywa budowy tunelu dla samochodów na pl. Rapackiego jest bardzo odległa, zatem jedyne praktyczne i możliwe do zrealizowania rozwiązanie to wybudowanie - przy okazji planowanego już remontu kapitalnego mostu - podziemnego przejścia dla pieszych pod al. Jana Pawła II w obszarze placu Rapackiego, za kwotę kilku milionów złotych.

Jeśli Rada Miasta zdecyduje o przeprowadzeniu konsultacji społecznych, będzie miała na to czas do końca czerwca. Tymczasem już dziś pytamy Czytelników o zdanie w sprawie przebudowy. Na naszej stronie internetowejwww.pomorska.pl/torun uruchomiliśmy sondę na ten temat. Będzie aktywna przez najbliższe dwa tygodnie.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Juliusz
Owszem, mówiono (na spotkaniu informacyjnym) o windach. Tylko musiałyby być pod stałą kontrolą, bo to nie jest taki ruch, jak choćby w przeciętnym wieżowcu, tylko praktycznie non stop. Nie ma ŻADNEJ gwarancji, że to będzie działało sprawnie i bez przerwy. pomijam tzw.czynnik ludzki, czyli pospolite chuligaństwo. No i nie wyobrażam sobie czekania na taką windę w przypadku gdy podejdzie więcej osób. Popatrzmy ile osób przechodzi na każdej zmianie świateł: 10 - 30 z tego ok. połowa to starsi lub mniej sprawni. Nie widzę tam sprawnego funkcjonowania wind. To mrzonka. Często jeżdżę w góry i przesiadam się na Głównym w Krakowie. Co widziałem? W pierwszym etapie przebudowy dworca zabudowano windy na perony. Ha, ha. Działały tak, jak schody "ruchome" na dworcu w W-wie, czy Katowicach. Ruszały się tylko podczas trzęsienia ziemi - czyli nigdy. Wyprzedzając ewentualną sugestię - nie ma mowy o kładce lub kładkach nad jezdnią. Nie ma zgody Miej. Kons. Zabytków. Dodam jeszcze, że zbudowany 1975 roku tunel na Świdnickiej we Wrocławiu, związany z tamtejszą Trasą WZ będzie zlikwidowany. Rada M. Wrocławia już zdecydowała. Zostanie przywrócony ruch pieszych (i rowerów),w jednym poziomie, a w związku z tym przebudowany układ dróg w okolicy. W "dziurze" po przejściu będzie prawdopodonbnie jakaś knajpa lub coś podobnego.

Juliusz jeżeli jest tak jak piszesz (przyznam się, że nie znam szczegółowo zaproponowanej koncepcji) to faktycznie masakra - zbyt wiele tam się nie uda zrobić Może by chociaż windy zrobiono dla starszych, inwalidów czy dla kobiet z wózkiem
Tunel dla samochodów i kwestia tramwaju z platformą ok. Może i to dobry pomysł, a co z autami jadącymi z ul. Chopina i skręcającymi w lewo – bo jeszcze w prawo (w stronę mostu) na zasadzie zjazdu może i by szło zrobić. No i z Kopernika na most to również już definitywnie by nie było można skręcić bo tam gdzieś byłby jeszcze tunel?
R
Rubin
Za czyje pieniądze? Przedstawiona mieszkańcom koncepcja zakłada "tunel" o szerokości 6 m, czyli taki trochę większy pokój, dodatkowo 2.5-3m jeśli by był przejazd dla rowerów, czego na planszach nie pokazano.

Juliusz jeżeli jest tak jak piszesz (przyznam się, że nie znam szczegółowo zaproponowanej koncepcji) to faktycznie masakra - zbyt wiele tam się nie uda zrobić Może by chociaż windy zrobiono dla starszych, inwalidów czy dla kobiet z wózkiem
Tunel dla samochodów i kwestia tramwaju z platformą ok. Może i to dobry pomysł, a co z autami jadącymi z ul. Chopina i skręcającymi w lewo – bo jeszcze w prawo (w stronę mostu) na zasadzie zjazdu może i by szło zrobić. No i z Kopernika na most to również już definitywnie by nie było można skręcić bo tam gdzieś byłby jeszcze tunel?
J
Juliusz
A co to ma wspólnego z Placem Rapackiego? Utożsamianie wszystkiego z polityką to choroba naszych czasów. Przypomina to obrady Biura Politycznego KC PZPR na temat lokalizacji toalety publicznej w Zakopanem. To nie żart. Było coś takiego. Ludzie, opamietajcie się!

10 obietnic tuska zniknęło ze strony www Platformy w 09.2009. Ale pamietamy 1. Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy. 2. Radykalnie podniesiemy płace dla budżetówki, zwiększymy emerytury i renty. 3. Wybudujemy nowoczesną sieć autostrad, dróg ekspresowych, mostów i obwodnic. 4. ... rozwiń całośćZagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ. 5. Uprościmy podatki , wprowadzimy podatek liniowy z ulgą prorodzinną, zlikwidujemy 200 opłat urzędowych. 6. Przyśpieszymy budowę stadionów na Euro 2012. 7. Wycofamy wojska z Iraku. 8. Sprawimy, że Polacy z emigracji będą chcieli wracać do domu i inwestować w Polsce. 9. Podniesiemy poziom edukacji i upowszechnimy Internet. 10. Podejmiemy rzeczywistą walkę z korupcją. Polska zasługuje na cud gospodarczy. Donald Tusk, 19 października 2007 r WKLEJCIE TO DO INNYCH KOMENTARZY- NIECH LUDZIE WIEDZĄ tusk to oszust !!! i abonament prosze o powielanie tego tekstu we wsztstkich komentarzach - niech rudzielec ma za swoje !
J
Juliusz
Drogi "Rubinie". Teoretycznie racja z tymi "łagodnymi zejściami" tylko że takie pochylnie musiałyby mieć długość ok.50 m. - patrz pochylnia przy dworcu PKP we Włocławku. Na to nie ma miejsca, ponieważ założono przebudowę w ramach istniejących linii rozgraniczających i pasa drogowego. Wszystko żeby było jak najtaniej. Wówczas nad wykopami dla pochylni musiałyby pojawić się kładki w poprzek, by uratować komunikację pieszą na Placu. Powstałby układ wykopów, pochylni, pomostów - słowem jeden wielki bałagan. Poza tym. Dopiero co pobudowano drogi rowerowe i nowe chodniki na całym Placu. Chyba nie za darmo? Są chętni do rozwalenia tego wszystkiego? Za czyje pieniądze? Przedstawiona mieszkańcom koncepcja zakłada "tunel" o szerokości 6 m, czyli taki trochę większy pokój, dodatkowo 2.5-3m jeśli by był przejazd dla rowerów, czego na planszach nie pokazano. To nie tunel, to raczej kanał. Przejścia dla zwierząt budowane pod i nad autostradami mają 30 m szerokości, a przechodzi tam parę dzików co kilka godzin. Czyżbyśmy byli gorsi od dzików i saren? Co z tramwajem. Współcześnie tworzy się tzw. platformy przesiadkowe będące miejscem krzyżowania się ruchu pieszego z tramwajowym, jako najsprawniejszą formą komunikacji w mastach. Jedno drugiemu ne przeszkadza.

Wszędzie są przejścia podziemne i nikt nie marudzi, że dla pieszych jest to albo nie wygodne lub niebezpieczne (np. ja bardzo bym chciał również przejście podziemne na placu Sybiraków przy OBI).

Ale wracając do problemu. Po obu stronach pl. Rapackiego jest na tyle miejsca, że można zrobić łagodne zejście by móc wózkiem czy rowerem spokojnie przejechać, osobom starszym łągodne zejście wówczas również by nie sprawiało problemów . A co do kwestii bezpieczeństwa, może w samym tunelu (by nie był pusty) zrobić mały pasaż sklepików (tak jest np. w Poznaniu) – można by np. przenieść Straż Miejską (jeżeli to będzie dość szeroki tunel to będzie więcej światła wpadać i będzie bezpiecznie).

Kwestia tunelu dla samochodów jest zbyt droga i jak ktoś gdzieś się zapytał, co z tramwajem? Więc ja jestem za tunelem dla pieszych!
G
Gość
10 obietnic tuska zniknęło ze strony www Platformy w 09.2009. Ale pamietamy 1. Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy. 2. Radykalnie podniesiemy płace dla budżetówki, zwiększymy emerytury i renty. 3. Wybudujemy nowoczesną sieć autostrad, dróg ekspresowych, mostów i obwodnic. 4. ... rozwiń całośćZagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ. 5. Uprościmy podatki , wprowadzimy podatek liniowy z ulgą prorodzinną, zlikwidujemy 200 opłat urzędowych. 6. Przyśpieszymy budowę stadionów na Euro 2012. 7. Wycofamy wojska z Iraku. 8. Sprawimy, że Polacy z emigracji będą chcieli wracać do domu i inwestować w Polsce. 9. Podniesiemy poziom edukacji i upowszechnimy Internet. 10. Podejmiemy rzeczywistą walkę z korupcją. Polska zasługuje na cud gospodarczy. Donald Tusk, 19 października 2007 r WKLEJCIE TO DO INNYCH KOMENTARZY- NIECH LUDZIE WIEDZĄ tusk to oszust !!! i abonament prosze o powielanie tego tekstu we wsztstkich komentarzach - niech rudzielec ma za swoje !
r
rubin
Wszędzie są przejścia podziemne i nikt nie marudzi, że dla pieszych jest to albo nie wygodne lub niebezpieczne (np. ja bardzo bym chciał również przejście podziemne na placu Sybiraków przy OBI).

Ale wracając do problemu. Po obu stronach pl. Rapackiego jest na tyle miejsca, że można zrobić łagodne zejście by móc wózkiem czy rowerem spokojnie przejechać, osobom starszym łągodne zejście wówczas również by nie sprawiało problemów . A co do kwestii bezpieczeństwa, może w samym tunelu (by nie był pusty) zrobić mały pasaż sklepików (tak jest np. w Poznaniu) – można by np. przenieść Straż Miejską (jeżeli to będzie dość szeroki tunel to będzie więcej światła wpadać i będzie bezpiecznie).

Kwestia tunelu dla samochodów jest zbyt droga i jak ktoś gdzieś się zapytał, co z tramwajem? Więc ja jestem za tunelem dla pieszych!
J
Juliusz
Nikt nie kwestionuje konieczności remontu mostu i Alei JP II, natomiast wszelkie debaty mają podłoże polityczne i tego powinno się unikać. Zadecydować powinni MIESZKAŃCY oraz FACHOWCY - NIEZALEŻNI URBANIŚCI niezwiązani w żaden sposób z organami władzy, czy to samorządowej, czy jakiejkolwiek innej. Czy są tacy w naszym mieście? Podstawowe kryteria wyboru rozwiązania to: trwałość rozwiązania, nietworzenie barier architektonicznych z uwzględnieniem potrzeb WSZYSTKICH użytkowników, przede wszyskim tzw. niechronionych uczestników ruchu, czyli wszystkich pieszych i rowerzystów. Rozwiązanie musi być czynne i sprawne przez kilkadziesiąt lat i nie może być tylko osobistym sukcesem miejscowych polityków (urzędników) na zasadzie: "wymyśliłem, obiecałem, zrealizowałem". Nie tędy "droga"! Myśleć należy "do przodu". Przyszłość konunikacji w mieście, czy to sobie dziś wyobrażamy, czy nie, należy do komunikacji publicznej (tramwaj), będzie rosła ilość osób przemieszczających się po mieście na rowerach i to szybciej niż to sobie wielu wyobraża. Dlaczego? Bo jest szybciej, wygodniej, taniej i od drzwi do drzwi. Wciąż trwa fascynacja samochodem osobowym, coś, co na Zachodzie minęło 20-30 lat temu. Czy nie lepiej skorzystać z dobrych doświadczeń, zamiast brnąć w rozwiązania z lat 60 i 70 XX w?
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska