- Dziewięć milionów już mamy - zapewniał kilka miesięcy temu poseł Łukasz Zbonikowski, którego interpelacje przyczyniły się do przekazania pieniędzy z budżetu państwa na wykonanie na "jedynce" najpilniejszych prac. Około miliona miasto musi dołożyć z własnej kasy.
- Nie ma na co czekać - mówi Jacek Kuźniewicz, zastępca prezydenta Włocławka do spraw rozwoju. Stan krajowej drogi, przebiegającej przez Włocławek jest katastrofalny. - Wjechałeś do Włocławka? To uważaj kolego, bo tam dziura na dziurze - usłyszeliśmy ostatnio przez radio CB od kierowcy jakiegoś tira. Takie opinie są, niestety, jak najbardziej uzasadnione. Stan liczącego 14 kilometrów odcinka krajowej "jedynki" w granicach administracyjnych Włocławka jest katastrofalny. Prezydentowi Andrzejowi Pałuckiemu nie można zarzucić bezczynności w tej sprawie, apeluje, pisze, monituje, gdzie tylko się da.
Ostatnio, o czym informowaliśmy, wysłał pismo do Danuty Hubner, unijnego komisarza do spraw polityki regionalnej. Władze centralne w tej sprawie wykazują jednak daleko posuniętą obojętność, choć dla wszystkich jest oczywiste, że remont, szacowany na 220 mln złotych, znacznie przewyższa możliwości finansowe miasta. Włocławek został też pominięty w "Indykatywnym wykazie dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko".
Na szczęście dla miasta przesunięty został w czasie termin składania wniosków o dofinansowanie różnych zamierzeń przez fundusze unijne. Projekt kwalifikuje się bowiem do wsparcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- _Zdążymy odrobić zaległości i złożyć wniosek w terminie - _zapewnia wiceprezydent Kuźniewicz. Chodzi m.in. o "doprojektowanie" zapomnianych odcinków drogi nr 1, jak most nad Zgłowiączką czy odcinek nad tunelem PKP, których nie uwzględniono w dokumentacji, przygotowanej jeszcze w poprzedniej kadencji przez Bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
Póki co jednak miasto samodzielnie musi mierzyć się z problemem międzynarodowej trasy, o średnim natężeniu ruchu ponad 20 tys. pojazdów na dobę, z tendencją szybko rosnącą. W perspektywie 20-letniej szacuje się wzrost natężenia ruchu o sto procent! Rusza remont wiaduktu na drodze nr 1. Roboty trwać będą do końca roku. Dalsza modernizacja drogi nadal stoi pod znakiem zapytania.