https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęto budowę naszego odcinka trasy A-1

Minister transportu potwierdził też, że przebiegająca przez województwo kujawsko-pomorskie droga ekspresowa S5 nadal jest wśród rządowych priorytetów.
Minister transportu potwierdził też, że przebiegająca przez województwo kujawsko-pomorskie droga ekspresowa S5 nadal jest wśród rządowych priorytetów. fot. sxc
Wreszcie ruszyła budowa 62-kilometrowego odcinka autostrady z Nowych Marz do Torunia. Trasa będzie gotowa w 2011 roku.

- Budowa odcinka z Nowych Marz do Torunia jest dla nas wyzwaniem - przyznaje Roman Wieczorek z realizującego projekt konsorcjum "Skanska - NDI". - Na trasie znajdą się bowiem dwa potężne mosty. Jeden z nich będzie najdłuższym w Polsce. Dotrzymamy jednak terminów.

Potwierdza to Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury. - Trasa będzie gotowa w 2011 roku, podobnie jak cała "bursztynowa" autostrada A1 z Gdańska do południowej granicy Polski - mówi minister.

Sześć węzłów bez kas
W poniedziałek, przy Węźle Nowe Marzy, odbyła się uroczystość wkopania pierwszej łopaty na placu budowy. Stąd budowlańcy będą budować "jedynkę" w stronę południa.

Droga przejdzie nad Wisłą koło Grudziądza, Lisewa i dalej nad Drwęca dojdzie do Lubicza koło Torunia. Na całym odcinku zaplanowano sześć węzłów, na których będzie można wjechać i zjechać z autostrady - "Nowe Marzy", "Grudziądz", "Lisewo", "Turzno", "Lubicz" i "Czerniewice". Punkty poboru opłat znajdą się na drogach dojazdowych do węzłów.

- Żadnych kas nie znajdziemy na samej autostradzie. Wszystkie utrudnienia związane z opłatami odbywać się będą tylko na wjazdach i zjazdach z "jedynki" - tłumaczy Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, spółki, która dzięki koncesji będzie administrować całym 152-kilometrowym odcinkiem autostrady z Gdańska do Torunia do 2031 roku.

Drożej nie będzie
Wciąż jednak nie wiadomo, co z kolejną częścią autostrady - 144-kilometrowym odcinkiem z Torunia do Strykowa koło Łodzi. - Zbudujemy go według tradycyjnego systemu budowy autostrad. W przyszłym roku powinniśmy zakończyć przetarg na wykonawcę i ruszyć z pracami. Kolejne odcinki na południe od Łodzi, będziemy już jednak realizować systemem koncesyjnym. W ich przypadku trwają negocjacje z koncesjonariuszem - mówi Grabarczyk.

Tymczasem już w połowie października gotowy będzie kolejny 62-kilometrowy odcinek "jedynki" ze Swarożyna do Nowych Marz. Niestety, do dziś nie ustalono cennika opłat.

- Na jedynym otwartym już odcinku z Rusocina koło Gdańska do Swarożyna obniżyliśmy cenę do 14 groszy za kilometr. Myślę, że przejazd kolejnym nie będzie droższy. Do tego przez pierwsze dwa miesiące od otwarcia każdy kierowca będzie mógł przejechać nim za darmo - zapewnia minister Grabarczyk.

S5 wciąż ważna, ale...
Minister transportu potwierdził też, że przebiegająca przez województwo kujawsko-pomorskie droga ekspresowa S5 nadal jest wśród rządowych priorytetów.

- Nie wiadomo tylko, co z bydgoskim odcinkiem trasy. Trafił do mnie wniosek władz miasta z prośbą o decyzję sugerującą poprowadzenia drogi przez Bydgoszcz. Spotkam się w tej sprawie z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. Decyzja zapadnie jeszcze we wrześniu - informuje Cezary Grabarczyk.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr_kb
Co oznacza zdanie "nie wiadomo tylko, co z bydgoskim odcinkiem trasy" ? Sądziłem, że wszystko jest już jasne i Bydgoszcz doczeka się nowoczesnej obwodnicy na miarę XXI wieku. Niestety prezydent Dombrowicz uporczywie walczy o uczynienie z Bydgoszczy komunikacyjnego skansenu. Panie prezydencie! Niech Pan wreszcie przestanie działać przeciwko mieszkańcom miasta, którym pan rządzi! Niech Pan nie ośmiesza Bydgoszczy na arenie ogólnopolskiej!
p
p.wlodziu
Brawo nareszcie ,że zaczeliście budowę autostrady- szkoda że tak póżno.No nareszcie ktoś myśli,że punkty poboru opłat znajdą sie po za autostradą, a na drogach dojazdowych do węzłów,tylko jeszcze,żeby ceny były nie za wysokie za przejechane odcinki im taniej tym wiecej kierowców będzie jeżdziło i to bardziej będzie sie kalkulowało.
A-1 juz dawno winna być skończona i dlatego nie opożniajcie budowy kolejnch odcinków,aby można było przejechać wzdluż całą Polskę.Kolejna uwaga to budujcie tak aby jakość nie budziła zastrzeżeń nie tak jak sfuszerowano A-2.Po pół roku od otwarcia -jak jechałem- N.Tomyśl -Konin juz widać było koleiny po cieżarówkach,a po opadach deszczu woda nie była odprowadzana i tworzyły się kałuże,no i te pęknięcia nawierzchni.
Wreszcie na koniec -proszę i wielu moich znajomch, oraz pewnie cała Bydgoszcz, aby trasę Nr 5 nie prowadzić przez centrum.Skoro to będzie trasa szybkiego ruchu to niech biegnie obwodnicą.Przecież taki standart obowiązuje w Europie.
Chciałbym być tak optymistyczny jak wybudujecie w 2011r.-ano zobaczymy?
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska