Obie strony podpiszą umowę w czwartek o godz. 13 w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg przy ul. Grudziądzkiej 159. Skanska, która wygrała przetarg na tę inwestycję, zaproponowała najniższą ofertę - 16,4 mln zł. O lukratywny umowę walczyło siedem firm. Najwięcej zażądała toruńska spółka Pol-Dróg - 25,2 mln zł. Szosa Chełmińska to element tzw. szkieletowego układu drogowego Torunia na osi północ-południe. Jest częścią trasy staromostowej, która biegnie od węzła Kluczyki (na drodze ekspresowej S-10) przez istniejący most drogowy, pl. Niepodległości, wzdłuż al. 700-lecia, Szosą Chełmińską do granicy miasta. To również wylotówka na Chełmno oraz Unisław, którą biegnie droga wojewódzka nr 553. Zadanie obejmie 3,5-kilometrowy fragment trasy - między Polną a granicami miasta. Roboty mogą ruszyć już w tym miesiącu.
Jak będzie się prezentować trasa po przebudowie?
Na 1,8-kilometrowym fragmencie od Polnej do Owsianej powstaną dwie jezdnie każda o szerokości 7 m, które będzie przedzielone 6-metrowym pasem zieleni. Kolejny odcinek (1,7 km) - do granic miasta - zaplanowano układ jednojezdniowy o szerokości 7 m. Wzdłuż trasy - po jednej stronie - zostanie ułożona ścieżka rowerowa oraz obustronne chodniki z kostki betonowej (między Polną a Owsianą). Wreszcie z Szosy Chełmińskiej znikną kałuże, które utrudniają jazdę kierowcom nawet po niewielkich opadach. Deszczówka trafi do kanalizacji lub do rowu przydrożnego. W planach jest również budowa 10 zatok autobusowych, nowego oświetlenia, sygnalizacji świetlnej, a także urządzenie terenów zieleni. Przebudowa potrwa do końca listopada 2010 r. Będzie współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Z tego źródła możemy liczyć na dotację w wysokości ok. 8 mln zł.
Jakie czekają nas utrudnienia?
W pierwszej fazie robót kierowcy nie odczują problemów. Na początku będzie bowiem powstawać nowa nitka między ul. Polną a Jelenią. Od kilku lat jest tam zarezerwowany wolny pas pod jezdnię. Następnie drogowcy przerzucą na nią ruch i zajmą się istniejącą nitką. Obecnie na Szosie Chełmińskiej trwają roboty wodociągowe w ramach drugiego etapu tzw. ISPY. W związku z tym już teraz drogowcy ustalili harmonogram prac. Skanska będzie mogła z biegu wejść na odcinek od Polnej do Jeleniej (380 m), a także od Wiklinowej a granic miasta (420 m). Roboty między Jelenią a Słowiczą (500 m) oraz między Zbożową a Wiklinową (1515 m) będą mogły się zacząć w połowie sierpnia, a od Słowiczej do Zbożowej (710 m) - po 15 listopada br.