O pracy zespołu informowali 15 stycznia podczas konferencji prasowej w Inowrocławiu jego wiceprzewodniczący poseł Włodzisław Giziński i poseł Magdalena Łośko. W zespole działa też senator Ryszard Brejza.
- Przed nami wiele spotkań i dyskusji, między innymi z przedstawicielami miast, przez które przebiegać ma ta droga ekspresowa - wspomniał poseł Giziński.
Zaś Magdalena Łośko dodała, że takie robocze spotkanie odbyło się 15 stycznia z prezydentem Inowrocławia.
- Pan prezydent był jedną z osób, która jako pierwsze wystosowały apel z prośbą o podjęcie działań dotyczących przebiegu trasy. 21 listopada 2024 roku powstał zespół parlamentarny, a prezydent Inowrocławia już 24 listopada wystosował oficjalne pismo, że jest żywo zainteresowany, by Inowrocław nie był komunikacyjnie wykluczany w kontekście budowy tak ważnej dla naszego regionu drogi - zaznaczyła poseł Magdalena Łośko.
W trakcie konferencji prasowej w Inowrocławiu poseł Włodzisław Giziński przypomniał, że zespół parlamentarny zajmujący się sprawą budowy trasy ekspresowej Via Pomerania składa się z 10 osób, parlamentarzystów reprezentujących miasta i gminy, przez które ma być poprowadzona droga.
Magdalena Łośko i Włodzisław Giziński zapewnili, że wspólnie zabiegają o to, by Via Pomerania przebiegała przez Inowrocław, bo miasto jest wykluczone komunikacyjnie. Nie mam bezpośredniego dostępu do ważnych dróg ekspresowych i autostrad. Łączy się z Bydgoszczą i Toruniem drogami, które obecnie nie spełniają odpowiednich standardów. Są mocno obłożone, jeśli idzie o codzienny ruch mieszkańców, a to sprawia, że dochodzi na nich do wielu kolizji i wypadków.
Posłowie przypomnieli również, że dobra droga ekspresowa potrzebna jest dla rozwoju gospodarczego miasta. Zwrócili uwagę, że od dłuższego czasu lobbują o nią przedstawiciele miejscowego biznesu. Nie ukrywali też, że Via Pomerania ma mieć duże znaczenie dla obronności tej części Polski i przypomnieli o tym, że w Inowrocławiu jest kilka jednostek wojskowych, a w niedalekiej Bydgoszczy jednostki NATO.
Przypomnijmy, że planuje się, by Via Pomerania biegła przez Ustkę, Słupsk, Chojnice, Tucholę, Bydgoszcz, Inowrocław, Konin do Kalisza. Parlamentarzyści wspomnieli, że z pewnością odbędzie się jeszcze wiele spotkań roboczych, które ustalą ostateczny przebieg trasy.
Wspomnieć należy, że senator Ryszard Brezja poinformował 14 stycznia, że jest po rozmowach w MON i na 90 procent można mówić o tym, że w naszym regionie powstanie trasa Via Pomerania uwzględniająca Inowrocław z jego 25-kilometrową obwodnicą.
„Droga wytyczona wzdłuż obecnej dk 25 w rejonie Konina uzyska połączenie nie tylko z A2 lecz również z budowaną od południa dwujezdniową dk 25. W połowie grudnia w MON rozpoczął pracę specjalny zespół ds. nowej trasy i co najważniejsze są źródła finansowe, miliardy złotych na jej budowę. Myślę, że już za około 6 lat Via Pomerania stanie się faktem a nie marzeniem. Jej powstanie to efekt zabiegów wielu parlamentarzystów z kilku województw. Cieszę się, że również do nich należę„ - napisał senator Brejza.
