https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ścieżka rowerowa zamiast parowozów?

pak
Tak miały wyglądać po modernizacji dworce na trasie turystycznej kolejki z Torunia do Brodnicy przez Golub-Dobrzyń.
Tak miały wyglądać po modernizacji dworce na trasie turystycznej kolejki z Torunia do Brodnicy przez Golub-Dobrzyń. Archiwum
Likwidacja linii 209 z Brodnicy do Golubia-Dobrzynia, o czym pisaliśmy kilka dni temu jest przesądzona. Kolej rozstrzygnęła przetarg na fizyczną likwidację torów i infrastruktury towarzyszącej, a raczej to co z niej zostało.

Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu Urząd Marszałkowski planował rewitalizację linii, przejęcie infrastruktury od kolei i urządzenie turystycznego połączenia z Brodnicy przez Golub-Dobrzyń do Torunia. Zakupiono nawet zabytkowy tabor, który do dzisiaj rdzewieje na Stacji Kluczyki.

Ostatecznie nie doszło do realizacji, która w przyszłości dawałaby szansę odtworzenia codziennych połączeń kolejowych za pośrednictwem komercyjnych przewoźników. Nie jest tajemnicą, że wielu brodniczan dojeżdża do pracy w Toruniu lub Kowalewie Pomorskim. Mieszkańcy Pojezierza korzystają rónież z tamtejszych atrakcji: kulturalnych i sportowych z Festiwalem Bella Skyway na czele. Podróż samochodem w zależności od natężenia ruchu trwa ok. godzinę, ale trzeba liczyć czas na przejazd przez miasto i znalezienie miejsca parkingowego. Autobusem trwa obecnie półtorej godziny, a pociągiem przez Grudziądz - ponad dwie. Połączenie przez Golub-Dobrzyń skróciłoby czas podróży nawet do pół godziny!

Niestety, kolej rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę torów i pozostałych elementów, które jeszcze pozostały. Połączenia na tej linii zostały zamknięte w 1999 roku, a formalnie wykreślone w 2005 roku. Od tego czasu infrastruktura kolejowa była rozkradana.

Jednak, jak donosi branżowy portal Rynek-kolejowy.pl, gminy Golub-Dobrzyń, Brodnica oraz Kowalewo Pomorskie zainteresowane są nabyciem praw majątkowych do tych nieruchomości. Samorządy planują zagospodarować je pod budowę ścieżek rowerowych. Natomiast Gmina Bobrowo i Gmina Miasto Golub-Dobrzyń, ze względu na zbyt wysokie koszty związane z opłatami i koniecznymi inwestycjami, nie wyraziły woli przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej.

O potwierdzenie tych rewelacji zwróciliśmy się wczoraj do Urzędu Gminy Brodnica, ale do czasu zamknięcia wydania nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Mieszkańcy mają mieszane uczucia. Z jednej strony w regionie jest duże zapotrzebowanie na ścieżki rowerowe, ponieważ rośnie moda na tego rodzaju turystykę. Z drugiej strony znika szansa na wygodne połączenie z Toruniem.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
drewniany

Przykre jak Kolej niweczy i zaniedbuje zabytkową kolej i dworce w Polsce

44

Szkoda, że w Polsce nadal niweczą zabytkową kolej i dworce, Szkoda....

d
drewniany
W dniu 05.03.2017 o 18:44, Radny napisał:

Przykre jak Kolej niweczy i zaniedbuje zabytkową kolej i dworce w Polsce

R
Radny

Jakby nasz wspaniały kraj nie chciał opłat za użytkowanie tych terenów to pewno samorządy by z chęcią zagospodarowały te tereny. Drugą kwestią jest bezsensowne rozebranie podbudowy, którą można by było wykorzystać do zrobienia takiej ścieżki. Jak zwykle nikt nie myśli o tym w Warszawie, a winne są samorządy ....

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska