https://pomorska.pl
reklama

Ścieżka rowerowa zamiast parowozów?

pak
Tak miały wyglądać po modernizacji dworce na trasie turystycznej kolejki z Torunia do Brodnicy przez Golub-Dobrzyń.
Tak miały wyglądać po modernizacji dworce na trasie turystycznej kolejki z Torunia do Brodnicy przez Golub-Dobrzyń. Archiwum
Likwidacja linii 209 z Brodnicy do Golubia-Dobrzynia, o czym pisaliśmy kilka dni temu jest przesądzona. Kolej rozstrzygnęła przetarg na fizyczną likwidację torów i infrastruktury towarzyszącej, a raczej to co z niej zostało.

Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu Urząd Marszałkowski planował rewitalizację linii, przejęcie infrastruktury od kolei i urządzenie turystycznego połączenia z Brodnicy przez Golub-Dobrzyń do Torunia. Zakupiono nawet zabytkowy tabor, który do dzisiaj rdzewieje na Stacji Kluczyki.

Ostatecznie nie doszło do realizacji, która w przyszłości dawałaby szansę odtworzenia codziennych połączeń kolejowych za pośrednictwem komercyjnych przewoźników. Nie jest tajemnicą, że wielu brodniczan dojeżdża do pracy w Toruniu lub Kowalewie Pomorskim. Mieszkańcy Pojezierza korzystają rónież z tamtejszych atrakcji: kulturalnych i sportowych z Festiwalem Bella Skyway na czele. Podróż samochodem w zależności od natężenia ruchu trwa ok. godzinę, ale trzeba liczyć czas na przejazd przez miasto i znalezienie miejsca parkingowego. Autobusem trwa obecnie półtorej godziny, a pociągiem przez Grudziądz - ponad dwie. Połączenie przez Golub-Dobrzyń skróciłoby czas podróży nawet do pół godziny!

Niestety, kolej rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę torów i pozostałych elementów, które jeszcze pozostały. Połączenia na tej linii zostały zamknięte w 1999 roku, a formalnie wykreślone w 2005 roku. Od tego czasu infrastruktura kolejowa była rozkradana.

Jednak, jak donosi branżowy portal Rynek-kolejowy.pl, gminy Golub-Dobrzyń, Brodnica oraz Kowalewo Pomorskie zainteresowane są nabyciem praw majątkowych do tych nieruchomości. Samorządy planują zagospodarować je pod budowę ścieżek rowerowych. Natomiast Gmina Bobrowo i Gmina Miasto Golub-Dobrzyń, ze względu na zbyt wysokie koszty związane z opłatami i koniecznymi inwestycjami, nie wyraziły woli przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej.

O potwierdzenie tych rewelacji zwróciliśmy się wczoraj do Urzędu Gminy Brodnica, ale do czasu zamknięcia wydania nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Mieszkańcy mają mieszane uczucia. Z jednej strony w regionie jest duże zapotrzebowanie na ścieżki rowerowe, ponieważ rośnie moda na tego rodzaju turystykę. Z drugiej strony znika szansa na wygodne połączenie z Toruniem.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
drewniany

Przykre jak Kolej niweczy i zaniedbuje zabytkową kolej i dworce w Polsce

44

Szkoda, że w Polsce nadal niweczą zabytkową kolej i dworce, Szkoda....

d
drewniany
W dniu 05.03.2017 o 18:44, Radny napisał:

Przykre jak Kolej niweczy i zaniedbuje zabytkową kolej i dworce w Polsce

R
Radny

Jakby nasz wspaniały kraj nie chciał opłat za użytkowanie tych terenów to pewno samorządy by z chęcią zagospodarowały te tereny. Drugą kwestią jest bezsensowne rozebranie podbudowy, którą można by było wykorzystać do zrobienia takiej ścieżki. Jak zwykle nikt nie myśli o tym w Warszawie, a winne są samorządy ....

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Kryształy PRL w cenie złota. Tyle kosztują w 2025 roku popularne misy i wazony

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska