https://pomorska.pl
reklama

Solbus w Solcu Kujawskim i bydgoski Budopol w likwidacji. Dlaczego musiało się tak skończyć?

agad
Solbus powstał w 2001 roku jako spółka pracownicza. Miał uratować zakłady napraw samochodów. Prywatyzacja nie udała się
Solbus powstał w 2001 roku jako spółka pracownicza. Miał uratować zakłady napraw samochodów. Prywatyzacja nie udała się Marek Weckwerth
Majątek znanej fabryki autobusów w Solcu Kujawskim jest na sprzedaż. Walkę o rynek przegrał także m.in. bydgoski Budopol.

- Walczyliśmy, ale, niestety, nie da się dźwignąć firmy, utraciliśmy płynność finansową - zdradza Andrzej Korpus,prokurent Fabryki Autobusów Solbus w Solcu Kujawskim.

Jeden zły kontrakt i następny też zagrożony

- Brakuje stałych zamówień, a jak utrzymać fabrykę szarpiąc kontrakty, żyjąc od jednego do drugiego? To niemożliwe! Do niedawna byliśmy jeszcze w upadłości układowej. Jednak pod koniec 2014 roku wystąpiliśmy do sądu o zmianę na likwidacyjną.

W przypadku upadłości układowej chodzi o restrukturyzację zobowiązań, czyli objęcie ich harmonogramem spłat. Po tzw. wykonaniu układu firma pozostaje dalej na rynku. W upadłości likwidacyjnej ma natomiast miejsce wyprzedaż majątku, by zaspokoić roszczenia wierzycieli.

W likwidacji jest również (wcześniej w układzie) Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe Budopol w Bydgoszczy. - Wyprzedawanie własności firmy właśnie się rozpoczyna - informuje Marek Hopcia,syndyk masy upadłościowej Budopolu. - Spółkę pogrążyła budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego "Aqua-Zdrój" w Wałbrzychu pod koniec 2012 roku. Podwykonawcy stworzonego konsorcjum upadli i od tego zaczęły się kłopoty bydgoskiej firmy, która chciała zrealizować ten kontrakt. Gmina Wałbrzych i Budopol do dziś walczą w sądzie o to, kogo obciążyć winą za niezrealizowane zadanie. W przypadku bydgoskiego przedsiębiorstwa zadziałał efekt domina, czyli kłopoty przy jednym kontrakcie wpłynęły na kolejny. Spółka nie wywiązała się więc z płatności wobec jej 17 podwykonawców przy budowie akademika Collegium Medicum w Bydgoszczy. Opuścili plac budowy, protestowali w centrum miasta, posypały się kary umowne.

Efekt? Legendarny Budopol, który zbudował m.in. halę Łuczniczki, Szpital Wojewódzki im. Biziela i marinę na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy, utracił płynność finansową i jest w likwidacji. Pieniądze ze sprzedaży majątku pójdą na długi. Takiego finału obawia się chełmżyński producent alkoholu etylowego - Bioetanol AEG, który 5 marca wystąpił do sądu z wnioskiem o upadłość układową. Celnicy nakazali mu zapłacić 70 mln zł zaległej akcyzy. Urzędnicy wstrzymali produkcję, ich komornik zajął majątek i konto firmowe. Na skutki nie trzeba było długo czekać, zakład od razu stracił część klientów. Ma kłopoty z płynnością, bo przez brak dostępu do konta nie może regulować swoich zobowiązań. Miesięczne utrzymanie zakładu to koszt ok. 600 tys. zł!

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rosną koszty, spadają zyski. Biznes tego nie wytrzymuje

Brak zamówień, problemy finansowe i skomplikowane przepisy - to główne przyczyny upadłości przedsiębiorstw w naszym regionie. Tylko przez dwa pierwsze miesiące br. sądy ogłosiły ich 18, a w tym czasie zeszłego roku 10, co oznacza 80-procentowy wzrost. Ponadto w styczniu i lutym poprzedniego roku w Kujawsko-Pomorskiem zamknięto 2711 firm, w tym samym okresie bieżącego - aż 2945. Problemy mają różne branże, więc nie można dopatrywać się przyczyn w kryzysie którejś z nich. Rosną koszty płacowe. Biznes jest poddawany presji cenowej i spadających zysków przy coraz wyższych zobowiązaniach, np. wobec budżetu państwa. 

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
andrzej k
Korpus to szkodnik tej firmy można powiedzieć że jeśli coś się solbusowi nie udało to właśnie korpus , ale przecież chyba będą żyć dalej tylko na Lidertrading 
r
rvg
przecież autobusy są produkowane dalej, tylko firma nazywa się Lider Trading. Zmiana szyldu
p
pracownik
Wiadomobyło że przy takim zarządzaniu i takiej rotacji pracowników (nie chodzi o produkcyjnych) Solbus nie może przetrwać. Włdze oczywiście na tym nie stracą, tylko pracownicy, a Ty Andrzeju szkoda, że tak się sprzedaleś. Ciebie spotka to samo co Twoich kolegów, którzy zostali bez żadnych skrupułów zwolnieni, a też myśleli że są nietykalni. A poza tym Andrzeju co ty pleciesz w tym artykule - przecież dokladnie wszyscy wimy co to jest LIDER TRADING ?????
 
 
Z
Zenek123
No i napiszcie jeszcze jakie cwaniaczki rządziły wtedy w Wałbrzychu
 
b
bebo
Z tą firmą Bioetanol AEG to niesamowita historia. No bo jeżeli bandzior napadłby i pozbawił kogoś majątku, to wiadomo, że go się ściga i karze. Jednak jak bandzior jest urzędasem albo w mundurze, to się go nie ściga, ale jeszcze płaci za bandytkę. Z tą firmą to jest wielki przekręt, z tego co słyszałem w TV i czytałem, to urzędasy po latach nagle zmienili zdanie i stosują inne kryteria, wskutek czego firma ma zapłacić tak olbrzymią akcyzę. To tak, jak byście na przykład wynajęli mieszkanie na określonych warunkach finansowych i nagle, po latach, wynajmujący żąda od was pięciokrotnie wyższej opłaty wstecz, bo doszedł do wniosku, że brał za mało.
w
wiechu
Znowu te zlomy beda sprzedawac dxiwie sie ze to ktos kupuje te autobusy to porazka
s
solec
I Tak solbus zakonczyl swoja dzialalnosc szkoda tylu ludzi bez pracy zostanie
a
andrzej k
Korpus to szkodnik tej firmy można powiedzieć że jeśli coś się solbusowi nie udało to właśnie korpus , ale przecież chyba będą żyć dalej tylko na Lidertrading 
z
zz
Napiszcie kto prezesował BUDOPOLOWI i wszystko będzie jasne. Sami "fachowcy".
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Ardanowski: - Moje poparcie mogło przechylić szalę w II turze wyborów

Ardanowski: - Moje poparcie mogło przechylić szalę w II turze wyborów

Kolizja w Bydgoszczy z uczestnikiem zlotu miłośników motocykli Harley-Davidson

Kolizja w Bydgoszczy z uczestnikiem zlotu miłośników motocykli Harley-Davidson

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska