Solbus w Solcu Kujawskim i bydgoski Budopol w likwidacji. Dlaczego musiało się tak skończyć?

agad
Solbus powstał w 2001 roku jako spółka pracownicza. Miał uratować zakłady napraw samochodów. Prywatyzacja nie udała się
Solbus powstał w 2001 roku jako spółka pracownicza. Miał uratować zakłady napraw samochodów. Prywatyzacja nie udała się Marek Weckwerth
Udostępnij:
Majątek znanej fabryki autobusów w Solcu Kujawskim jest na sprzedaż. Walkę o rynek przegrał także m.in. bydgoski Budopol.

- Walczyliśmy, ale, niestety, nie da się dźwignąć firmy, utraciliśmy płynność finansową - zdradza Andrzej Korpus,prokurent Fabryki Autobusów Solbus w Solcu Kujawskim.

Jeden zły kontrakt i następny też zagrożony

- Brakuje stałych zamówień, a jak utrzymać fabrykę szarpiąc kontrakty, żyjąc od jednego do drugiego? To niemożliwe! Do niedawna byliśmy jeszcze w upadłości układowej. Jednak pod koniec 2014 roku wystąpiliśmy do sądu o zmianę na likwidacyjną.

W przypadku upadłości układowej chodzi o restrukturyzację zobowiązań, czyli objęcie ich harmonogramem spłat. Po tzw. wykonaniu układu firma pozostaje dalej na rynku. W upadłości likwidacyjnej ma natomiast miejsce wyprzedaż majątku, by zaspokoić roszczenia wierzycieli.

W likwidacji jest również (wcześniej w układzie) Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe Budopol w Bydgoszczy. - Wyprzedawanie własności firmy właśnie się rozpoczyna - informuje Marek Hopcia,syndyk masy upadłościowej Budopolu. - Spółkę pogrążyła budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego "Aqua-Zdrój" w Wałbrzychu pod koniec 2012 roku. Podwykonawcy stworzonego konsorcjum upadli i od tego zaczęły się kłopoty bydgoskiej firmy, która chciała zrealizować ten kontrakt. Gmina Wałbrzych i Budopol do dziś walczą w sądzie o to, kogo obciążyć winą za niezrealizowane zadanie. W przypadku bydgoskiego przedsiębiorstwa zadziałał efekt domina, czyli kłopoty przy jednym kontrakcie wpłynęły na kolejny. Spółka nie wywiązała się więc z płatności wobec jej 17 podwykonawców przy budowie akademika Collegium Medicum w Bydgoszczy. Opuścili plac budowy, protestowali w centrum miasta, posypały się kary umowne.

Efekt? Legendarny Budopol, który zbudował m.in. halę Łuczniczki, Szpital Wojewódzki im. Biziela i marinę na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy, utracił płynność finansową i jest w likwidacji. Pieniądze ze sprzedaży majątku pójdą na długi. Takiego finału obawia się chełmżyński producent alkoholu etylowego - Bioetanol AEG, który 5 marca wystąpił do sądu z wnioskiem o upadłość układową. Celnicy nakazali mu zapłacić 70 mln zł zaległej akcyzy. Urzędnicy wstrzymali produkcję, ich komornik zajął majątek i konto firmowe. Na skutki nie trzeba było długo czekać, zakład od razu stracił część klientów. Ma kłopoty z płynnością, bo przez brak dostępu do konta nie może regulować swoich zobowiązań. Miesięczne utrzymanie zakładu to koszt ok. 600 tys. zł!

Rosną koszty, spadają zyski. Biznes tego nie wytrzymuje

Brak zamówień, problemy finansowe i skomplikowane przepisy - to główne przyczyny upadłości przedsiębiorstw w naszym regionie. Tylko przez dwa pierwsze miesiące br. sądy ogłosiły ich 18, a w tym czasie zeszłego roku 10, co oznacza 80-procentowy wzrost. Ponadto w styczniu i lutym poprzedniego roku w Kujawsko-Pomorskiem zamknięto 2711 firm, w tym samym okresie bieżącego - aż 2945. Problemy mają różne branże, więc nie można dopatrywać się przyczyn w kryzysie którejś z nich. Rosną koszty płacowe. Biznes jest poddawany presji cenowej i spadających zysków przy coraz wyższych zobowiązaniach, np. wobec budżetu państwa. 

Strefa Biznesu - Mateusz Żydek o Polskim Ładzie

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
andrzej k
Korpus to szkodnik tej firmy można powiedzieć że jeśli coś się solbusowi nie udało to właśnie korpus , ale przecież chyba będą żyć dalej tylko na Lidertrading 
r
rvg
przecież autobusy są produkowane dalej, tylko firma nazywa się Lider Trading. Zmiana szyldu
p
pracownik
Wiadomobyło że przy takim zarządzaniu i takiej rotacji pracowników (nie chodzi o produkcyjnych) Solbus nie może przetrwać. Włdze oczywiście na tym nie stracą, tylko pracownicy, a Ty Andrzeju szkoda, że tak się sprzedaleś. Ciebie spotka to samo co Twoich kolegów, którzy zostali bez żadnych skrupułów zwolnieni, a też myśleli że są nietykalni. A poza tym Andrzeju co ty pleciesz w tym artykule - przecież dokladnie wszyscy wimy co to jest LIDER TRADING ?????
 
 
Z
Zenek123
No i napiszcie jeszcze jakie cwaniaczki rządziły wtedy w Wałbrzychu
 
b
bebo
Z tą firmą Bioetanol AEG to niesamowita historia. No bo jeżeli bandzior napadłby i pozbawił kogoś majątku, to wiadomo, że go się ściga i karze. Jednak jak bandzior jest urzędasem albo w mundurze, to się go nie ściga, ale jeszcze płaci za bandytkę. Z tą firmą to jest wielki przekręt, z tego co słyszałem w TV i czytałem, to urzędasy po latach nagle zmienili zdanie i stosują inne kryteria, wskutek czego firma ma zapłacić tak olbrzymią akcyzę. To tak, jak byście na przykład wynajęli mieszkanie na określonych warunkach finansowych i nagle, po latach, wynajmujący żąda od was pięciokrotnie wyższej opłaty wstecz, bo doszedł do wniosku, że brał za mało.
w
wiechu
Znowu te zlomy beda sprzedawac dxiwie sie ze to ktos kupuje te autobusy to porazka
s
solec
I Tak solbus zakonczyl swoja dzialalnosc szkoda tylu ludzi bez pracy zostanie
a
andrzej k
Korpus to szkodnik tej firmy można powiedzieć że jeśli coś się solbusowi nie udało to właśnie korpus , ale przecież chyba będą żyć dalej tylko na Lidertrading 
z
zz
Napiszcie kto prezesował BUDOPOLOWI i wszystko będzie jasne. Sami "fachowcy".
Dodaj ogłoszenie