Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć.

Do konkursu zgłoszono pomysły na projekty z 419 szkół. Szkoły z regionu znalazły się wśród 60, które zostały nagrodzone przez jury. Finaliści otrzymają w nagrodę granty finansowe. Jednym z docenionych projektów jest “Hand-in-Hand”, zgłoszony przez Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Bydgoszczy. Uczniowie tej placówki postanowili przeprowadzić lekcje online dla dzieci z sierocińca w Jinja w Ugandzie.
- Realizacja projektu już trwa. Co tydzień w piątki łączymy się z sierocińcem w Ugandzie - mówi Katarzyna Filipiak-Futyma, nauczycielka języka angielskiego w ZSG-H. - Uczniowie klasy III Technikum Hotelarskiego przygotowują dla dzieci 15-20-minutowe lekcje po angielsku. Jesteśmy już po 2 spotkaniach. Ostatnie poświęciliśmy na higienę osobistą, czynności poranne przed wyjściem do szkoły. Dzieci dostały też zadanie domowe. Miały nauczyć się piosenki, która była ilustracją do lekcji.
Uczniowie z bydgoskiego gastronomika dla dzieci z sierocińca w Ugandzie
Katarzyna Filipiak-Futyma od 3 lat współpracuje z sierocińcem w Jinja i zainspirowała do działania swoich uczniów.
- Dzieci z sierocińca nie mają tam dostępu do nauki. To sieroty zabrane z ulicy, wyrzucone przez rodziców, którzy nie mogą je wykarmić. Państwo nie interesuje się nimi, nie utrzymuje sierocińców. Edukacja w Ugandzie jest płatna, droga i słabej jakości. Język urzędowy Ugandy to angielski, stąd chcemy uczyć dzieci tego języka, opowiadać o naszym świecie i poznawać ich świat.
Za pomysł projektu do gastronomika trafi grant finansowy w wysokości 1000 zł.
- Chcemy go przeznaczyć na zakup tablicy interaktywnej do naszej pracowni językowej - mówi Katarzyna Filipiak-Futyma. - Po zrealizowaniu projektów jury konkursu wybierze jeszcze te, które otrzymają “Złote Granty”. Wygrać można dodatkowo 2 tys. zł.
Szkoły z Lipna, Włocławka, Inowrocławia i Janikowa wśród laureatów
W konkursie “Projektanci Edukacji” finalistami zostały też cztery inne szkoły z naszego województwa. One także otrzymają granty finansowe.
Wśród nagrodzonych jest projekt “Kryminalnie na chemii... z przymrużeniem oka”, który realizuje Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie. Rozwiązując zagadkę kradzieży uczniowie będą projektować doświadczenia, kształtować umiejętności logicznego myślenia, nauczą się pracować w grupie, a przede wszystkim będą mogli odkryć powiązania z innymi przedmiotami: biologią, kryminalistyką, czy też edukacją zdrowotną. Projekt koordynuje nauczycielka Anna Baranowska.
“Francuski w obiektywie” to kolejny nagrodzony pomysł na projekt autorstwa III LO im. Marii Konopnickiej we Włocławku. Polega na zrealizowaniu audiowizualnych materiałów do nauki języka francuskiego (scenki rodzajowe, dialogi, krótkie filmiki). Całość koordynuje nauczycielka Anna Rewicka-Lor.
Doceniony został także pomysł na projekt “Integracyjni ekologiczni “, realizowany przez Niepubliczną Szkołę Podstawowa w Inowrocławiu. Uczniowie uszyli własną maskotkę - kropelkę wody, która ma odwiedzać szkoły partnerskie na całym świecie. Kropelka wyruszy ze szkoły z symbolami związanymi z Inowrocławiem i województwem. W każdej szkole partnerskiej dostanie "bagaż" w postaci symboli danego miasta, regionu czy kraju. Pracę uczniów koordynuje nauczyciel Mariusz Wojciński.
Nagrodzono też pomysł na projekt “Ruchome zabawki z materiałów biodegradowalnych”, który zgłosiła Szkoła Podstawowa w Janikowie. Tu w ramach zajęć dodatkowych uczniowie zaprojektują i wykonają ruchome zabawki. Dzięki temu nie tylko dadzą drugie życie starym przedmiotom, ale też poszerzą swoje kompetencje z zakresu fizyki. Koordynatorką projektu jest Monika Gnutek.
Na realizację projektów i przedstawienie wyników uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia br. Jury konkursu ogłosi zwycięzców II etapu 18 maja i przyzna 5 “Złotych Grantów” - każdy w wysokości 2 tys. zł.