Tak nas mogą zrobić w balona sklepy internetowe. Pamiętajmy o tym w szale świątecznych zakupów [lista grzechów i grzeszków]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Rozsądek podpowiada, żeby w czasie zagrożenia COVID-19 nie stać w kolejkach. Są przecież e-sklepy. Ale i tam kupujmy z głową.
Rozsądek podpowiada, żeby w czasie zagrożenia COVID-19 nie stać w kolejkach. Są przecież e-sklepy. Ale i tam kupujmy z głową. pixabay.com
Towar nie przychodzi w terminie, a czasem klient go w ogóle nie dostaje, choć zrobił przelew. Produkt jest złej jakości lub wygląda zupełnie inaczej niż na zdjęciu - oto największe grzeszki i grzechy e-sklepów.

Zobacz wideo: Zasady bezpieczeństwa na zakupach:

O swoim doświadczeniu ze sklepem internetowym opowiada pani Renata z Bydgoszczy: - 25 listopada zamówiłam na stronie internetowej Lidla koszulę męską. Zależało mi, żeby ją dostać we wtorek 1 grudnia, bo to miał być prezent dla taty na imieniny. Sklep informował na stronie, że dostawa jest w ciągu 3 dni roboczych, zatem obliczyłam, że najpóźniej powinno to u mnie być 30 listopada. 26 listopada otrzymałam aż dwa maile z potwierdzeniem wysłania zamówienia. Link do śledzenia przesyłki był nieaktywny, dlatego w piątek zadzwoniłam na infolinię Lidla, gdzie zapewniono mnie, że paczka będzie u mnie 30.11. Nie dotarła. Kiedy ponownie zadzwoniłam na infolinię usłyszałam, że... koszula zostanie dopiero wysłana!

Polecamy także: 100 złotych za możliwość wejścia do galerii handlowej. Będzie nowa opłata?

Interweniowaliśmy w Lidlu - czekamy na odpowiedź. W tzw. międzyczasie sklep odpowiedział klientce, że na opóźnienie realizacji zamówienia wpłynęły kwestie techniczne oraz duża liczba zamówień realizowanych jednocześnie. Przeprosił i zaproponował kupon rabatowy o wartości 20 zł.

Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa z CyberRescue stworzyli listę podejrzanych sklepów internetowych. Sprawdź ją koniecznie, nim zrobisz zakupy i stracisz pieniądze >>>Pełną i na bieżąco aktualizowaną listę podejrzanych sklepów online znajdziesz na stronie cyberrescue.info - KLIKNIJ TUTAJ

Fałszywe sklepy internetowe. Oto oficjalna lista podejrzanyc...

Towar kupiony w internecie, zapłacony i czekamy...

- Nie skorzystam z rabatu, bo nie zamierzam już nic zamawiać w tym sklepie. Rozumiem, że mogą zdarzyć się poślizgi spowodowane problemami technicznymi lub natłokiem zamówień. Ale nie akceptuję wprowadzania klienta w błąd, raz zapewniając go, że towar już został wysłany, a po kilku dniach, że dopiero będzie - mówi klientka. - Po interwencji "Pomorskiej" koszula przyszła, w jeden dzień...

Podajemy, oczywiście, tylko wybrany przykład kłopotów z e-sklepem. Szczególnie przed świętami mnożą się bowiem sytuacje, gdy klienci kupując coś dowiadują się o krótkim czasie dostawy, a gdy już przeleją pieniądze, dopiero wtedy pojawia się informacja, że... termin może wydłużyć się z powodu dużej liczby zamówień. Warto zatem wcześniej, zanim zapłacimy, zadzwonić na infolinię sprzedawcy i zapytać, jak naprawdę będzie z tą dostawą. Po to, żeby prezent jednak dotarł przed Bożym Narodzeniem.

W szale przedświątecznych zakupów warto zachować zdrowy rozsądek. Zwłaszcza że, jak przyznało 31 proc. kupujących w sieci, nierzetelność sklepów internetowych nadal jest powszechna.

Najnowsze badania Rzetelnej Firmy pokazują, że dla niemal 99 proc. duże znaczenie ma wiarygodność e-sklepu. Najważniejsze są opinie o nim (97,7 proc.). Popularnym sposobem weryfikacji jest ich lektura w takich serwisach jak Opineo czy Ceneo, a także na Allegro. Warto też sprawdzić, czy e-sklep nie jest zadłużony. Kupowanie w takim sklepie może być ryzykowne.

- Blisko co trzeci klient e-sklepu przyznaje, że doświadczył nieuczciwego działania ze strony sprzedającego. Świadomość wśród klientów odnośnie rzetelności takich sklepów jest coraz większa - komentuje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.
Z powodu nieodpowiedniego zachowania sklepu internetowego, 43 proc. kupujących zaczęło częściej weryfikować wiarygodność sprzedawców. Co czwarty przestał kupować w sklepie, na którym się zawiódł, a 10 proc. przez pewien czas w ogóle nie robiło zakupów online.

Największe grzeszki i grzechy e-sklepów?

Główny problem to niezadowolenie z zakupionej rzeczy. Ci, którzy spotkali się z nieuczciwością, wymieniają ich najczęstsze grzechy. Należą do nich: nieterminowość (30 proc.), zła jakość produktu (29 proc.) czy niezgodność produktu z opisem (28 proc.). 15 proc. ankietowanych doświadczyło także oszustwa. Co szósty przyznaje, że opłacone zamówienie w ogóle nie dotarło do kupującego.

Kiedy można zrezygnować z wybranego towaru?

- Warto pamiętać, że kupujący przez internet lub telefonicznie ma możliwość rezygnacji z wybranego towaru lub usługi. Jeśli umowa została zawarta poza siedzibą firmy, a w przypadku zakupów internetowych tak właśnie się dzieje, można złożyć oświadczenie o rezygnacji z zakupu do 14 dni. Po złożeniu takiego oświadczenia klient zyskuje kolejne 14 dni na odesłanie towaru. Co ważne, towar kupiony w sieci można zwrócić w ciągu 14 dni od daty jego odbioru. Jeśli sprzedający nie poinformuje kupującego o możliwości odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się do roku - mówi Andrzej Kulik.

Polecamy także: Oto nowe podatki w 2021 roku. Będzie drogo! Za co na pewno zapłacimy więcej? [lista]

Tylko robiąc zakupy z głową unikniemy: zdenerwowania, straty czasu, odsyłania produktu (często na własny koszt), strat finansowych czy konieczności zgłaszania sprawy na policję lub do rzecznika praw konsumenta. Czasu będzie wtedy więcej dla rodziny i przyjaciół.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

HP

HP USB-C MINI DOCK (1PM64AA)

269,90 zł

kup najtaniej

Dell

Dell Essential 15 ES1520V (460BCQO)

68,99 zł

kup najtaniej

PORT DESIGNS

PORT DESIGNS 15,6" YOSEMITE ECO (400701)

130,00 zł

kup najtaniej

Samsonite

Samsonite Vectura Evo 17,3" (CS309007)

480,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Bardzo fajne rady ale jeśli ktoś chce oszukać to i tak oszuka.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie