MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Taki będzie 2024 rok i kolejne na drogach krajowych w Kujawsko-Pomorskiem. Najważniejsza jest trasa S10

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Żeby było dobrze, najpierw musi być tak jak zdjęciu – przed oddaniem do użytku trasy S5. Ta będzie rozbudowana w kierunku Ostródy, a już w tym roku ruszy budowa S10 między Bydgoszczą a Toruniem.
Żeby było dobrze, najpierw musi być tak jak zdjęciu – przed oddaniem do użytku trasy S5. Ta będzie rozbudowana w kierunku Ostródy, a już w tym roku ruszy budowa S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Marek Weckwerth/ Archiwum
Nowy rok na głównych kujawsko -pomorskich drogach zapowiada się dobrze. Po wydaniu pozwoleń ruszyć mają prace w terenie na budowie drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem.

Zgodnie z harmonogramem przebiega przygotowanie do budowy wszystkich czterech odcinków drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe (50 km).

Pierwszy wniosek do wojewody kujawsko-pomorskiego o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożono (wykonawca i bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad)w lipcu 2023 roku, drugi w sierpniu, trzeci w grudniu. Dla ostatniego odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe wciąż opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

Z końcem listopada ubr. ukazało się obwieszczenie wojewody o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji ZRID dla odcinków Solec - Toruń Zachód oraz Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25.

- Po wydaniu przez wojewodę ZRID-u będą mogły ruszyć prace budowlane w terenie. Mamy nadzieję, że stanie się to już w połowie tego roku, ale warunkiem koniecznym jest oczywiście uzyskanie wspomnianego ZRID-u – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.

S10 także na zachodzie i wschodzie regionu

W przygotowaniu znajdują się również inne odcinki S10, które mają przebiegać przez region: w zachodniej części graniczącej z Wielkopolską Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) i we wschodniej od autostrady A1 przez Mazowsze do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), a to ok. 100 km.

- Pierwszy z tych odcinków uzyskał w listopadzie 2021 roku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. W maju ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji związanej z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 kilometrowego fragmentu autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem, który tam właśnie będzie miał wspólny przebieg z S10 – kontynuuje Julian Drob.

Dodaje, że wschodnia część S10 rozpoczynać się będzie na węźle autostradowym (A1) Włocławek Północ. Następnie droga pobiegnie nowym mostem (którego jeszcze nie ma) przez Wisłę do prawobrzeżnej gminy Fabianki i dalej na wschód, by w gminie Tłuchowo przekroczyć granicę z województwem mazowieckim. Wschodnia część S10 w Kujawsko-Pomorskiem będzie miała ok. 40 km. Na Mazowszu będzie to ok. 60 km – „dziesiątka” pobiegnie na południowy wschód w okolicy Płocka.

To też może Cię zainteresować

W opracowaniu jest już dokumentacja całego wschodniego (100 km) odcinka S10, która obejmuje dodatkowo 20 km połączenia S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW. Odcinkiem tym pojedziemy planowo do 2032 r.

S5 z Grudziądza na wschód

Jeszcze w 2022 roku wykonawcy zakończyli budowę pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S5 z Nowych Marz w kierunku Bydgoszczy, to jest Nowe Marzy – Dworzysko oraz Dworzysko - Aleksandrowo. W kwietniu 2023 roku otworzono parę (przy obu nitkach „ekspresówki) miejsc obsługi podróżnych (MOP) w Grucznie.

Brakuje jednak dalszego ciągu S5 z okolic Grudziądza do miejscowości Wirwajdy pod Ostródą (ok. 90 km). Tym samym autostrada A1 połączona zostanie z S7 i nasz region skomunikowany zostanie w standardzie ekspresowym z województwem warmińsko – mazurskim.

Od jesieni 2021 roku opracowywana jest dokumentacja tej inwestycji. W styczniu 2023 roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są warianty S5.

- Szacujemy, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 roku. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie 33 mln zł, a koszt budowy ponad 5 mld zł – wylicza rzecznik bydgoskiej GDDKiA.

Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego

W październiku ubr. GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego (6,4 km) i Kamienia Krajeńskiego (2,3 km) w ciągu DK25. Otwarcie ofert ma nastąpić 12 stycznia tego roku.

W toku postepowania wpłynęło ponad 600 pytań od zainteresowanych wykonawców. Zakończenie prac budowlanych ma nastąpić w 2028 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska