- Po ostatnich ogłoszeniach Carrefour Polska oraz Piotr i Paweł, mamy następną dobrą wiadomość dla kur niosek i wszystkich, którzy przejmują się ich losem. Auchan Retail Polska także postanowił wycofać ze sprzedaży jajka oznaczone cyfrą “3” - relacjonuje Klara Siemianowska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Auchan, podobnie jak Carrefour, rozdzielił proces na dwie fazy: najpierw znikną jajka klatkowe oferowane pod marką własną (2020 rok), potem pozostałe (2025 rok).
- Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z tego, że zmiany na rynku handlowym nabierają tak intensywnego tempa. Producenci nie będą mogli przejść obojętnie obok kolejnych decyzji największych sieci w Polsce. Oznacza to, że krok po kroku zbliżamy się do dnia, kiedy polskie kury przestaną być przetrzymywane w klatkach. Chów klatkowy musi odejść do historii - komentuje Klara Siemianowska.
Przekonuje, że chów klatkowy kur niosek to jedna z najokrutniejszych praktyk w przemyśle hodowlanym.
- Zwierzęta ściśnięte na małej przestrzeni, nie mają możliwości spełniania swoich podstawowych potrzeb. Nie mogą grzebać w ziemi, swobodnie się poruszać, są odcięte od naturalnego światła i czystego powietrza. Z powodu stresu i braku bodźców wydziobują sobie pióra, wiele z nich ulega okaleczeniom, choruje i umiera z wycieńczenia - podkreśla Klara Siemianowska.
Okazuje się, że w ten sposób żyje około 90 procent kur niosek w Polsce. Stowarzyszenie Otwarte Klatki intensywnie pracuje, żeby to zmienić.
Wcześniej ze sprzedaży jajek pochodzących z chowu klatkowego zrezygnowały: Aldi, Lidl, Kaufland, Netto, Biedronka, Carrefour, Piotr i Paweł.
INFO Z POLSKI - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju (11-17.05.2017)