- Miła pani zapraszała mnie przed chwilą na darmowe badania od układu nerwowego po kostny. Zaznaczała, że to dla osób w wieku 40 plus. Jednak nie wspomniała ani słowem, że będzie to połączone z pokazem. Jednak nie dałam się nabrać. Byłam już kilka razy na takich spotkaniach i wiem jak to wygląda - mówiła nam wczoraj pani Teresa, emerytka z Bydgoszczy.
Jak przypominają eksperci Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, telemarketer, który dzwoni z zaproszeniem na pokaz lub bezpłatne badania, ma obowiązek poinformować o tym, że odbędzie się tam sprzedaż. Konsument musi wcześniej na taki kontakt wyrazić zgodę.
Oni tak nie robili. Zapłacą
Firma Arstele dzwoniła do konsumentów i zapraszała na badania w ramach „Akademii Zdrowia”, organizowane przez spółkę VGET Polska. O ukaraniu jej za nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych urząd informował już w lipcu tego roku. Firma Arstele nie miała jednak wcześniejszej zgody konsumentów na telemarketing.
Z ustaleń urzędu wynika, że telemarketerzy nie informowali o tym, że podczas spotkania odbędzie się sprzedaż, a także nie mieli zgody konsumentów na przekazanie informacji marketingowych.
Prezes UOKiK uznał, że firma Arstele naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę w wysokości prawie 37 tys. zł (36 825 zł) a także nakazał zaniechania kwestionowanej praktyki - czytamy we wczorajszym komunikacie urzędu.
Znaj swoje prawa
- Przypominamy, że każdy przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego, powinien mieć na to jego wyraźną, wcześniejszą zgodę - zaznaczają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Wynika to z artykułu 172 Prawa telekomunikacyjnego. Nie można o nią pytać na początku rozmowy.
Nie oni jedyni
Przypomnijmy, to już kolejna decyzja urzędu dotycząca naruszenia art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Pod koniec 2018 r. prezes UOKiK stwierdził, że spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody, a w połowie maja informowaliśmy o karze dla spółki Smak i Zdrowie.
To też warto wiedzieć
- Jeśli idziesz na pokaz, na którym sprzedaje się naczynia, materace, urządzenia paramedyczne, to nie ulegaj presji i namowom, aby coś kupić. Jeżeli już to zrobiłeś, to pamiętaj, że masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, co oznacza, że rezygnujesz z zakupów. Bez kosztów - przestrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd pomaga osobom, które kupiły towary na pokazach i zamierzają je oddać, ale mają problemy. - Skorzystaj z bezpłatnej pomocy. Zadzwoń do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie i umów się na wizytę - radzą przedstawiciele urzędu. - Porady udzielane są też pod nr tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16. Napisz na: [email protected]. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę policji.
