Odkrywamy Toruń. Nowy odcinek!

Zaliczki wzięte, urządzeń nie ma
Na przełomie roku do rzecznika trafiło kilka takich spraw. Dotyczyły one osób prywatnych. Wykonawcy tych usług, z którymi udało się skontaktować rzecznikowi, tłumaczyli, że przyczyną opóźnień było niewywiązywanie się z umów przez producentów sprzętu. Nie dotrzymywali terminów dostarczenia urządzeń lub okazywały się wadliwe. Jednak w przypadku dwóch spraw, rzecznik ma poważne podejrzenia, że mogło dojść do umyślnego oszukania zamawiających fotowoltaikę.
- Strażacy z OSP Kamionki Duże solidarni z Ukrainą. Przekazali wóz strażacki
- Rosyjscy i Białoruscy hokeiści KH Energi wydali oświadczenie! NIE wojnie!
- "Wojsko Polskie nie prowadzi mobilizacji”. MON ostrzega przed fałszywymi SMS-ami
- Alina i Siergiej z dziećmi uciekli przed wojną! Kilka dni nie wychodzili z piwnicy
Jedno dotyczyło firmy z Olsztyna, która podpisała umowę wzięła 16 tysięcy złotych zaliczki, ale fotowoltaiki nie zamontowała. Rzecznik wielokrotnie próbował skontaktować się z nią. Ale nigdy nie odpowiedziała. Dlatego oszukany klient zdecydował się na samodzielne dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.
Kolejny przypadek dotyczy firmy z Bydgoszczy. Tu również klient zapłacił zaliczkę, tym razem wynoszącą 18 tysięcy złotych a fotowoltaiki jak nie miał, tak nie ma. I w tym przypadku toruński rzecznik próbował nawiązać kontakt z tą firma kontakt, ale okazało się, że jej adres nie jest do końca prawdziwy.
- Uwaga! GIS wycofał te produkty ze sklepów! Masz je w domu? Wyrzuć!
- Dryła: "Z zawodnikiem reprezentującym morderców się nie gra, nie podaje ręki"
- Wielka radość w Czerniewicach! Matka z Ukrainy, 4 dzieci i psy wreszcie dotarli
- "W żyłach mojego syna płynie ukraińska krew". Przejmujący wpis Wojciecha Szczęsnego
- W związku z tym złożyliśmy w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury – mówi Bożena Sawicka Miejski Rzecznik Konsumentów w Toruniu. - Z tego co wiem, postępowanie jest w toku, a właściciel firmy został ustalony i przesłuchany.
Poza tym w sądzie został złożony pozew cywilny i wydał on już nakaz zwrotu zaliczki.
- Na rynku można znaleźć różne firmy oferujące montaż tego typu urządzeń. Niestety wśród rzetelnych przedsiębiorstw mogą znaleźć się także te nieuczciwe. Naszą czujność powinny wzbudzić oferty małych firm, które są niezwykle korzystne finansowo, a montaż jest możliwy w bardzo krótkim czasie – przestrzega - rzecznik Sawicka. - Dobrą praktyką jest sprawdzanie firmy, która przedstawia nam ofertę – najlepiej w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zwracając uwagę, od kiedy funkcjonuje dane przedsiębiorstwo i jaki ma kapitał zakładowy. Przy wyborze firmy warto korzystać z usług takiej o ugruntowanej pozycji na rynku, która może pochwalić się wcześniejszymi montażami interesujących nas urządzeń.
Do podpisywania umowy warto przybierać kogoś z rodziny, zwłaszcza jeżeli chodzi o osoby starsze. Nigdy nie należy płacić z góry. Jeżeli firma nalega na wpłatę zaliczki w wysokości od 40 do 80 procent wartości zlecenia, może to być próba oszustwa. Należy pamiętać również, że umowa podpisywana u klienta w domu to umowa zawarta poza lokalem firmy, przy której konsument ma prawo do odstąpienia w terminie 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku: