Budowa tego tunelu jest najważniejszą inwestycją dla Solca. Ważniejszą niż powstanie krytego lodowiska, o którym władze miasta mówią też od kilku lat. Lodowisko może i musi poczekać. Tunel - nie. **
Miasto na**dwie połowy
Tory kolejowe dzielą Solec Kujawski na dwie połowy. Obie bez siebie istnieć nie mogą. Nowa część przemysłowa miasta leży po drugiej stronie torów.
Pociągów osobowych przejeżdża tu dziennie około 40. Do tego towarowe. I na przejazd tych ostatnich trzeba czekać najdłużej. Bo mieści się tu bocznica kolejowa.
4 godziny dziennie
Jak oceniają władze Solca - codziennie przejazd kolejowy zamknięty jest co najmniej przez cztery godziny. Nie licząc godzin nocnych, bo zamknięte zapory kolejowe najmniej wtedy przeszkadzają. I ruch samochodowy o tej porze jest mniejszy.
- Musimy z tym coś zrobić - władze powtarzają te słowa od kilku lat. Powstanie strefy ekonomicznej, rozwój przemysłu po drugiej stronie torów decyzję w sprawie budowy tunelu tylko przyśpieszył.
Wiadukt czy tunel?
Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. Tory kolejowe biegną po naturalnym wypiętrzeniu i gdyby zbudować wiadukt, to byłby on najwyższym punktem w mieście. Biegłby ponad kamieniczkami. Dlatego władze chcą, by powstał tunel. Nieco droższy, ale i trudniejszy w realizacji. Bo jak budować tunel, nie wstrzymując ruchu pociągów? Ale technicznie jest to możliwe.
- W najbliższym czasie rozpiszemy konkurs na wykonanie projektu - mówi burmistrz Antoni Nawrocki.
W tym roku - projekt
Przetarg potrwa ze trzy miesiące. Potem wybrana przez komisję firma rozpocznie projektowanie obiektu. Sporo czasu zajmie uzgadnianie terminów robót z PKP i Zarządem Dróg Wojewódzkich. - Dokumentacja techniczna, jak sądzimy, będzie gotowa pod koniec roku - mówi burmistrz Nawrocki.
Potem przyjdzie czas na wyłonienie wykonawcy. A to oznacza, że trzeba znowu rozpisać czasochłonny przetarg. W najlepszym razie przyszły wykonawca zostanie wyłoniony latem przyszłego roku. Za późno, by rozpocząć roboty. Bo - jak mówi burmistrz Solca - wykonawca musi wejść wczesną wiosną, by zakończyć roboty przed zimą.
Wiosna 2009 roku
Nie przesuwać terminu oddania do użytku tunelu na kolejny rok, bądź liczyć na to, że zima będzie łagodna i nie trzeba będzie przerywać robót. Tak więc inwestycja może ruszyć wiosną 2009 roku.
Ile będzie kosztować ta najważniejsza inwestycja w Solcu? Nie wiadomo. Dużo. Wiele milionów złotych. Miasto musi liczyć na pomoc finansową zarówno kolei, jak i Zarządu Wojewódzkiego Dróg i przede wszystkim - funduszy Unii Europejskiej.
Hamulec dla rozwoju
- Bez przejezdnego miasta nie ma rozwoju - mówi burmistrz Nawrocki. - Tunel musi powstać.
