Ufo? Nie, nad okolicą trenują ekipy lotniczego pogotowia ratunkowego

Monika SmólZaktualizowano 
Śmigłowce LPR lądują w różnych miejscach, ale w naszej okolicy raczej tylko przed zmrokiem. Ma to się w przyszłości zmienić stąd prowadzone są ćwiczenia w goglach noktowizyjnych
Śmigłowce LPR lądują w różnych miejscach, ale w naszej okolicy raczej tylko przed zmrokiem. Ma to się w przyszłości zmienić stąd prowadzone są ćwiczenia w goglach noktowizyjnych Czytelnik
- W nocy, około godziny 23, nad okolicą Chełmna zobaczyłam helikopter, który świecił na las jakimś reflektorem - mówi Czytelniczka z gminy Kijewo Królewskie. - Czy to policja kogoś groźnego poszukiwała? A może jakieś ćwiczenia wojskowe?

Także w gminie Chełmno uwagę mieszkańców zwrócił niezidentyfikowany obiekt latający.

- Nie wiedziałem, co to jest - świecił po gospodarstwach i domach jednorodzinnych i to już nie pierwszy raz - wskazuje Czytelnik z Kałdusa. - Zastanawiałem się, czy to jest helikopter ze „szperaczem” - tak świecił, czy też może większy dron. Chyba miał urządzenia termowizyjne. Dziwi mnie, że tak sobie latał - bez uprzedzenia i tak nisko - tuż nad posesjami i lasem.
Widzieli śmigłowiec i między Brzozowem i Starogrodem.

Zlot samochodów amerykańskich w Chełmnie. Zerknijcie na te cuda [zdjęcia]

- Wojna idzie? Ćwiczą coś partyzancko po nocach? - pyta Czytelnik.

Jak się okazuje, w okolicy prowadzone są ćwiczenia Lotniczego Pogotowia Ratowniczego. Ćwiczenia w lądowaniu w goglach noktowizyjnych prowadzili piloci LPR, którzy realizują wieloletni projekt. Ćwiczenia te powtarzają się w okręgu bydgoskim. Biorą w nich udział załogi LPR-ów: ratownik, pilot, pielęgniarz lub pielęgniarka medyczna - czyli wszyscy członkowie załogi HEMS poza lekarzem.
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w swojej strukturze posiada 21 baz stałych oraz jedną bazę sezonową. Cztery z nich: w Warszawie, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu są bazami działającymi całą dobę.

- Loty w porze nocnej realizowane są do miejsca zabezpieczonego obligatoryjnie przez zastęp straży pożarnej - wyjaśnia Kinga Czerwińska, rzecznik prasowy LPR w Warszawie. - Wtedy śmigłowiec może wylądować w miejscu gminnym, na autostradzie lub drodze dwujezdniowej. Wprowadzenie gogli noktowizyjnych jako nieodzowny element działalności operacyjnej w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym jest dostosowaniem do najwyższych zalecanych standardów. W ubiegłym roku wyszkoleni zostali czterej instruktorzy (piloci LPR), którzy teraz szkolą kolejnych członków załogi. Szkolenia obywają się w różnych miejscach. Obecnie loty szkoleniowe w ramach wprowadzania technologii NVG (ang. Night Vision Gogles) odbywa się w Bydgoszczy i okolicach. Pierwszy historyczny lot bezpośrednio do miejsca zdarzenia przy użyciu gogli NVG obył się 7 marca 2019 roku.

Czego dotyczy projekt o wartości nieco ponad 30 mln złotych, a dofinansowywany z funduszy unijnych kwotą 25,4 mln złotych? Pod hasłem zakup i wdrożenie technologii NVG oraz modernizacja śmigłowców EC135 z wersji P2+ do wersji P3 kryje się poza wyszkoleniem załóg i zakupem gogli noktowizyjnych, przystosowanie śmigłowców do kompatybilności z wymaganiami NVIS (Night Vision Imaging System), jak i hełmów załogi do mocowania gogli NVG.

LPR jest jedynym podmiotem realizującym tego typu zadania w Polsce. Śmigłowce i samoloty LPR są wykorzystywane do szybkiego transferu poważnie chorych i rannych pacjentów wymagających natychmiastowej, specjalistycznej opieki medycznej.

- Efektem realizacji projektu będzie zwiększenie liczby misji wykonywanych w porze nocnej bezpośrednio do miejsca zdarzenia - zapowiada Kinga Czerwińska. - Projekt pozwoli na skrócenie czasu dotarcia załogi HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service) do osoby znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Inny problem z lotniczym pogotowiem niż wzbudzanie niepokoju mieszkańców - mają w Chełmnie. Na zasady działania LPR skarży się prezes KS Chełminianka Chełmno.

- Śmigłowiec LPR ląduje na płycie stadionu - mówi Rafał Dobrowolski. - Wypala trawę dużymi tłumikami i niszczy murawę. Ta jest do wymiany. A na boisku odbywają się spotkania sportowe. Wiadomo, życie ludzkie jest najważniejsze, ale młodzież musi mieć gdzie trenować. A wylądować można w innym miejscu, nie raz już tak bywało. Czemu zatem u nas, niszcząc nawierzchnię? Chyba można zmienić miejsce lądowania!

Co na to w LPR? LPR zajmie stanowisko w powyższej kwestii po kontakcie bezpośrednim prezesa klubu z LPR.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja

Fakt już kilka razy widziałem jak lądują w nocy na stadionie. I nie dziwne że się przez wkurza opieka nad trawnikiem kosztuje.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3