Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Kujawsko-Pomorskiem pojedziemy też z Polregio. Umowa podpisana!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
W ramach podpisanej 24 października umowy Polregio zobowiązało się do realizacji przewozów na łącznej trasie 3 mln pociągokilometrów rocznie.
W ramach podpisanej 24 października umowy Polregio zobowiązało się do realizacji przewozów na łącznej trasie 3 mln pociągokilometrów rocznie. Karolina Misztal
24 października rano marszałek podpisał wieloletnią umowę z Arrivą, a późnym wieczorem z i Polregio na obsługę, do 2030 roku, kolejowych linii spalinowych i elektrycznych w naszym regionie.

Koleje regionalne, a dokładnie to, jak będą one funkcjonowały do 2030 roku, wzbudziło dużo emocji podczas posiedzenia Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego (24.10.2022).

Aneks do umowy z Polregio. Był problem

Tak się złożyło, że również 24 października mija termin zobowiązania ofertą przewoźników w przetargu na świadczenie usług kolejowych na Kujawach i Pomorzu (od 11 grudnia 2022 roku do 14 grudnia 2030). Wystartowały dwie firmy - te same, które obecnie wożą naszych pasażerów, Arriva i Polregio.

W zeszłym tygodniu zarząd województwa poinformował o finale negocjacji z operatorami kolejowych przewozów pasażerskich i podał termin podpisania z nimi umów: 24 października.

Gdy wówczas poprosiliśmy o stanowisko firmę Polregio (linie elektryczne), odmówiła komentarza.

Natomiast dziś w ciągu dnia stanęło pod znakiem zapytania, czy umowa w ogóle zostanie podpisana.

- Po tym, jak Polregio wycofało z sądu pozew, w którym wnosiło o unieważnienie przetargu, wydawało się, że nie będzie problemu z podpisaniem umowy - komentował podczas sesji sejmiku radny Michał Krzemkowski.

Marszałek, w trakcie sesji, zawarł umowę z Arrivą. Tutaj od początku nie było kłopotów. Jednak ten przewoźnik obsługuje linie bez elektryfikacji, a nie, jak właśnie Polregio, napędzane energią elektryczną, która cały czas drożeje.

- Do piątku wieczora nie mieliśmy wszystkich informacji z Polregio, na podstawie których moglibyśmy podjąć ostateczną decyzję o zaakceptowaniu aneksu do umowy - mówił na sesji marszałek Piotr Całbecki.

Dodajmy, że główną przyczyna braku porozumienia, czego dotyczył wspomniany aneks, było ustalenie zasad rekompensowania kosztów energii przez województwo jako zamawiającego.

- Nasze analizy nie pokrywają się z czynnikami rewaloryzacyjnymi wskazanymi przez Polregio. Nie wiemy skąd się wzięły - dodał w ciągu dnia Paweł Adamczyk, skarbnik województwa.

Marszałek tłumaczył, że wszystko dodatkowo skomplikowała zapowiedź przyjęcia przez Sejm ustawy, która ma ustalić maksymalne stawki za energię elektryczną. Powiedział również, że w przyszłym roku województwo będzie musiało dopłacić do pociągów 195 mln zł, w tym w budżecie zaplanowano 135 mln zł: - Żeby utrzymać obecną liczbę pociągokilometrów wzrost kosztów wynosi prawie jedną trzecią.

W poniedziałek po sesji marszałek długo rozmawiał z prezesem Polregio. Negocjacje musiały być trudne, skoro rozstrzygnięcie poznaliśmy przed godziną 20.00.

Więcej połączeń w nowym rozkładzie PKP?

Umowa została podpisana.
To pierwsza w historii długoterminowa umowa Polregio na Kujawach i Pomorzu. Jej wartość wyniesie 800 mln zł.

- Intensywnie pracowaliśmy nad tym, by pomimo rosnących kosztów energii zapewnić pasażerom jak najwięcej połączeń - skomentował dla "Pomorskiej" Artur Martyniuk, prezes Polregio. - Cieszę się, że samorząd wojewódzki zdecydował się podpisać z nami umowę, ponieważ takie rozwiązanie pozwala w dłuższej perspektywie planować inwestycje, lepiej zarządzać kosztami i zwiększać dostępność transportu kolejowego. Mam nadzieję, że we współpracy z marszałkiem już w kolejnym rozkładzie pojawi się więcej połączeń.

W ramach tej umowy Polregio zobowiązało się do realizacji przewozów na łącznej trasie 3 mln pociągokilometrów rocznie.

- Wypracowane umowy z przewoźnikami chronią interes obywatela, mieszkańca regionu, który powinien mieć dostęp do transportu publicznego. To jest w tych umowach najważniejsze. Mamy obecnie czasy, kiedy publiczny kolejowy transport pasażerski cieszy się coraz większym zainteresowaniem - i musimy zrobić wszystko, by tego potencjału nie zmarnować – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Do końca roku na kolejowe trasy województwa wyjedzie pięć nowoczesnych EZT-ów wyprodukowanych przez Pesę. Składy trafią na tory już w grudniu. Operatorem będzie kujawsko-pomorski zakład Polregio.

Tu pojedzie Arriva, a tu Polregio

Arriva RP będzie obsługiwać linie niezelektryfikowane. Są to połączenia: Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Laskowice Pomorskie - Czersk, Wierzchucin-Szlachta; Chełmża-Bydgoszcz, Toruń - Jabłonowo Pomorskie, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc.

Polregio będzie wozić pasażerów na liniach zelektryfikowanych oraz na zaplanowanym do elektryfikacji po roku 2025 odcinku linii 208 w północnej części regionu. Są to połączenia: Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz - Toruń - Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku); Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń - Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska