https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W planach prawo jazdy i auto? Wydasz 10 tys. zł

Patryk Drabek, CIS
Średni wiek samochodów osobowych poruszających się po polskich drogach to 15 lat. Jeden z najwyższych w Europie
Średni wiek samochodów osobowych poruszających się po polskich drogach to 15 lat. Jeden z najwyższych w Europie Marzena Bugała-Azarko
Sprawdziliśmy ile trzeba wydać, by po raz pierwszy zasiąść za kierownicą własnego auta. Entuzjazm mija już z chwilą wyliczenia składki OC...

Droga młodego człowieka od kursu na prawo jazdy do odbioru kluczyków własnego samochodu jest kręta i kosztowna. Nie chodzi o poważne zmiany przepisów dla kandydatów na kierowców, które - według ostatnich decyzji - mają wejść w życie dopiero od przyszłego roku. Policzyliśmy wszystkie koszty i wychodzi na to, że każdy, kto nie ma jeszcze ukończonych 25 lat, musi się przygotować na spore koszty. Kandydaci na kierowców powinni zabezpieczyć w portfelu co najmniej 10 tysięcy złotych. Wliczamy w tę kwotę kurs, egzamin, zakup auta oraz pierwszą składkę OC.

Etap I. Wybór Ośrodka Szkolenia Kierowców

Cena kursu jest zróżnicowana w zależności od ośrodka i miejscowości, w której działa szkoła nauki jazdy.
- Trzeba jednak przygotować się na wydatek rzędu 1300 - 1500 złotych. Przed tym jeszcze dochodzi koszt badania lekarskiego, który wynosi 200 złotych - wylicza Janusz Lubas z OSK Lider w Częstochowie.

Jeśli przed egzaminem nie czujemy się jeszcze na tyle pewnie, by sprostać temu wyzwaniu, to decydujemy się na jazdy doszkalające. Te mogą kosztować 40-120 złotych za półtorej godziny, bo kandydaci na kierowców mają różne potrzeby. Różna jest też liczba wykupionych dodatkowych lekcji. Przyjmijmy jednak, że będzie ich 5, co daje nam 200-600 złotych. Na liczniku mamy już zatem 1800-2400 złotych.

Etap II. Egzamin państwowy w WORD

Teraz egzamin. Za teorię zapłacimy 30, a za praktykę 140 złotych, czyli pierwsze podejście kosztuje 170 złotych. Załóżmy, że zdajemy egzamin teoretyczny, ale do praktycznego podchodzimy w trzy razy. W takiej sytuacji „prawko” kosztuje nas 450 złotych. Nasze wydatki to już 2250 - 2650 złotych.

Etap III. Zakup samochodu w średnim wieku

Załóżmy, że mamy do dyspozycji 6 tysięcy złotych i celujemy w 15-letnie auto, bo tyle ma średnio statystyczny samochód poruszający się po polskich drogach. Za tę cenę wraz z dodatkowymi opłatami związanymi z rejestracją, kupimy prawie każdy kompakt bez względu na markę, wyprodukowany w 2000 roku. Rachunek za prawo jazdy i auto wynosi już 8250 - 8650 zł. Oczywiście można wybrać zdecydowanie tańsze cztery kółka - np. fiata seicento za 1200 -1500 zł, ale czy to bezpieczne auto dla świeżo upieczonego, młodego kierowcy?

Etap IV. Czas na składkę OC. Obowiązkową

Ubezpieczyciele kalkulują wysokość składki za OC m.in. na podstawie statystyk wypadkowych, a z tych jednoznacznie wynika, że w grupie najmłodszych i niedoświadczonych kierowców ryzyko spowodowania szkody jest najwyższe - podkreśla Bartłomiej Behnke z porów-nywarki ubezpieczeń Superpo-lisa.pl. - W efekcie niewiele towarzystw patrzy na nich łaskawym okiem. Żadne z nich nie ma jednak prawa odmówić klientowi sprzedaży obowiązkowego OC. Dlatego do skutecznego zniechęcania młodych kierowców powszechnie stosowane są zaporowe ceny, oparte na zwyżkach nawet o kilkadziesiąt procent - mówi Bartłomiej Behnke.
Załóżmy więc, że 21-latek z Katowic chce wykupić OC, mając 15-letniego opla astrę z silnikiem 1.6. Jak sprawdziliśmy w popularnych internetowych kalkulatorach skladek OC trzeba liczyć się z wydatkiem od 2183 złotych (w MTU) do nawet 4 418 złotych (Uniqa)...
Etap V. Podsumowanie wydatków i jak je obniżyć
Wybierając najtańszy wariant OC i dodając do tego koszty zdobycia prawa jazdy i zakupu auta, daje nam to w sumie wydatek 10 433 - 10 833 złotych. Najdroższa opcja to już 12 668 złotych do ponad 13 tys. zł.
Wiele osób uważa, że receptą na tak duże koszty polisy OC jest rejestrowanie samochodu ze współwłaścicielem i skorzystanie z jego zniżek. Tym samym właścicielem zostaje najczęściej rodzic albo dziadkowie, a w dokumentach figuruje też dziecko. To skuteczny sposób, ale trzeba pamiętać o tym, że nie każda firma ubezpieczeniowa uznaje zniżki jednego z kierowców.
- Oczywiście warto korzystać z tej możliwości, ale decyzję o współwłasności auta należy podjąć w oparciu o rachunek zysków i strat. Dotyczy to przede wszystkim doświadczonego kierowcy, ponieważ każda szkoda spowodowana tym samochodem, niezależnie od tego, kto prowadził w momencie zdarzenia, zostanie zapisana również na jego koncie i na pewno negatywnie wpłynie na posiadane zniżki. Ponadto, aby zysk był maksymalnie duży, warto przed zakupem rozeznać się w składkach kilku czy kilkunastu towarzystw i wybrać w ten sposób najkorzystniejszą opcję - podsumowuje Bartłomiej Behnke.

Import używanych aut

Jak wynika z najnowszego raportu Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar w ubiegłym roku liczba sprowadzonych z zagranicy aut była największa od 2008 r.
Polacy sprowadzili ponad #783 tys. samochodów używanych. To 6,5 proc. więcej niż w 2014 r. Ubiegły rok był najlepszym od 2008 r. i czwartym najlepszym w historii. Wciąż sprowadzamy ponad dwa razy więcej aut używanych niż kupujemy nowych.
Najpopularniejszymi markami wśród importowanych do Polski samochodów są:

1. Volkswagen - 107 390 szt.
2. Opel - 92 059 szt.
3. Audi - 72 352 szt.
4. Ford - 56 139 szt.
5. Renault - 53 027 szt.
6. BMW - 50 091 szt.
7. Peugeot - 35 842 szt.
8. Citroen - 33 616 szt.
9. Toyota - 31 581 szt.
10. Mercedes - 28 925 szt.

Nowym zjawiskiem jest największy wzrosty w ostatnich miesiącach marek koreańskich, które znalazły się poza pierwszą dziesiątką . Import używanych Hyundaiów wzrósł o 27,8 proc., a Kii o 23,6 proc. Wśród marek obecnych w pierwszej dziesiątce największym wzrostem może się pochwalić BMW (+16 proc.).


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
darek
ja jezdze juz 5 lat bez prawka i nie z**uje raz mnie zlapali :) ten gowniany rzad wypral mozgi Polaka ze to co oni powiedza tak musi byc !!! wale ich prawo jazdy moji znajomi juz zdawali po 6 razy i nie zdali z** kasy .
k
kuśmider
po pierwsze wystarczy durniu ze ktos ci przyje.bie i bedzie mial wszystkie kwity a wtedy srasz pod siebie a po drugie to teraz jest to przestepstwo kumasz tluku?
T
Tomasz
Po co się męczyć i na nabijać kase WORD. Głupie egzaminy, jazda po tzw. rękawie komu to potrzebne?
Po trzech razach zrezygnowałem. Siedem lat śmigam bez prawka i tylko dwa razy kontrola była, mandacik 500zł i już. Wiem, że ubezpieczenie nie działa, ale trudno, jeżdżę ostrożnie i wypadków nie powoduje.
s
specjalista
Co za głupoty, załóżmy że na prawko wydam 1500 zł do tego kupie auto za 2500 (sam mam takie, kupiłem mondeo w gazie 1998 rok, klima, gaz sekwencyjny 2 letni (stag4) opony zimowe, grzane fotele, szyby w prądzie, nowy akumulator, oc i przegląd bylo ważne przez 8 miesięcy jeszcze) i za 4000 tysie można śmigać. Co prawda w mondeo po 15 tysiącach poleciała uszczelka pod głowicą i sprzęgło ale sam sobie naprawiłem i wyszło mnie to 1000 zł ze wszystkim tj nowa pompa wody, rozrząd, rolki, uszczelki, sprzęgło, docisk teraz mam już najechane 40 tysiecy i dalej jeździ, pali na strzała.
Ale poloczki muszą od razu kupwoac fure najlepiej rok 2005 nie bite i ful wypas opcja tylko że potem to wszystko okazuje sie kaszaną

A no i szanowny redaktor nie uwzglednił że i tak prawie wszyscy młodzi kupuja auta na swoich rodziców więc za oc płacą 500-800 zł.

Zreszta widac ze express nie ma juz o czym pisać, same durne artykuły, błędy.

Jedyny powód dla którego tu zaglądam to żeby sie pośmiać z komentarzy pod artykułami bo czasem to jest naprawde dobra komedia
T
Tomasus Magnus
Niektórych prawko więcej wyniesie niż to całe auto
P
Paweł
Po odebraniu prawka udaliśmy się z ojcem do salonu Forda i kupiliśmy dla mnie Mustanga GT Dobre autko dla upieczonego kierowcy !
J
Janusz
Każdego szkoda. Kiedyś jako nastolatek sam sobie oplaciłem kurs na prawo jazdy i po roku kupilem samochod. Sam zarobilem i nie placze. Przynajmiej dbalem o pierwszy samochod i dbam o kolejne bo znam wartosc i naklad pracy jaki trzeba wlozyc zeby cos miec. Pozdr
V
V
Nie reklamuje bo nie pracuje w owej firmie ale może polecić jako prawko dla kierowców DO 30 roku życia YouCanDrive jako OC. To jest jakaś firma córka ergo. Ale wyliczył mi prawko bez żadnych zniżek 913 zł.

Pozdrawiam
m
mam i chwale
Oki. Sejko sejkiem. Ale za 1000-1200 to bał bym się i ja jeździć. Co to auto ma sprawnego w tej cenie? Korbkę do otwierania szyb? Co ten express proponuje w ostatnim czasie to jakaś masakra! Redaktorzy z podstawówki wyszli po lekcjach.
G
Gość
Pokażemy, że się da i będziemy jeździć i autami mającymi +50 lat. Jak na Kubie. A stare próchna co dzwonią do tv się zachwycają jaki to skok cywilizacyjny w Polsce jest, bo tyle aut na drogach to nigdy nie było.

Pokazuje to tylko biedę i materialną i umysłową.
j
ji
a marianek ślizga sie
c
czytelnik
Równie dobrze można by napisać "Przygotuj 1000000zł" botyle kosztuje prawo jazdy i Ferrari
Ł
Łódź
Fiat Seiczento nie jest źle, jak na początek , ja bym wołał ten samochód, niż matiza.
C
Capo di tutti capi
Zacznijmy od tego, że jest to składka podatku (reketu) i nie ma ona nic wspólnego z odszkodowaniem. No chyba, że się jest prezesem TU, wpływowym politykiem albo właścicielem warsztatu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska