Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Przechowie zawiąże się nowoczesny węzeł drogowy. Stary będzie... rozwiązany

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
W Przechowie (dzielnicy Świecia) powstanie nowa estakada drogowa, która będzie jedną z głównych tras dojazdowych do drogi ekspresowej S5. Wczoraj w Bydgoszczy podpisano umowę na tę inwestycję.

- Ten nowy układ drogowy zapewni prosty dojazd do S5 z miejscowości położonych przy ruchliwej drodze krajowej numer 91 - wyjaśnia Jarosław Gołębiewski, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prace potrwają 12 miesięcy i zakończą się w maju 2020 roku.

Ruszą już w styczniu

- Dla nas jest to spora inwestycja. Będziemy się starać jak najszybciej przejąć plac budowy. Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace geodezyjne i wycinka drzew. Możliwe, że właściwe prace rozpoczną się już w styczniu - mówi Piotr Laska, dyrektor techniczny firmy Strabag.

Rusza przebudowa skrzyżowania na drodze nr 91 w Warlubiu

- Droga S5 jest flagową inwestycją regionu. Przebudowa układu drogowego w Przechowie jest niezwykle ważna dla mieszkańców powiatu świeckiego, bo uzyskają dogodne połączenie z S5 - przekonuje Piotr Król, bydgoski poseł PiS. - Życzę drogowcom dobrej pogody.

Stara estakada w Przechowie (o długości 270 m) w kierunku Wisły zostanie rozebrana i w jej miejscu powstanie nowa. Przebudowany będzie cały układ drogowy, powstanie rondo i podziemne przejścia dla pieszych.
Koszt tego zadania to prawie 78 mln zł.

- Oczywiście będą utrudniania w ruchu, objazdy, zwłaszcza ulicą Chełmińską w Świeciu, ale mam nadzieję, że ostatecznie mieszkańcy będą zadowoleni - dodaje Gołębiewski.

Skrzyżowanie w Warlubiu

- To już kolejna duża inwestycja drogowa w naszym regionie. Rozpoczęliśmy właśnie roboty przy przebudowie skrzyżowania w Warlubiu. W tym tygodniu rozpoczynamy więc zadania drogowe za prawie 90 milionów złotych - podsumowuje Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiej GDDKiA.

Problemy na S5

Najważniejszą zaś inwestycją w regionie pozostaje budowa drogi ekspresowej S5 z Nowym Marz za miejscowości Cotoń i połączenie jej z gotową S5 na terenie Wielkopolski.

- Zgodnie z podpisanymi z wykonawcami aneksami do umów, ci mają prawo do składania tak zwanych roszczeń w sprawie przedłużenia terminów prac i robią to - przyznaje Jarosław Gołębiewski. - Te roszczenia związane są z nieprzewidzianymi wcześniej problemami. Najczęściej dotyczą odkrytych podczas robót skarbów ziemi, ale też niesprzyjającej pogody czy wywłaszczeń z prywatnych działek. Nie chcieliśmy na te działki wchodzić siłowo.

Droga ekspresowa S5 - zobacz postępy na wszystkich odcinkach w Kujawsko-Pomorskiem [nowe zdjęcia]

Dyrektor wyjaśnia, że nawet po zakończeniu ratunkowych prac archeologicznych, wciąż znajdowane są zabytkowe przedmioty lub dobra kulturowe. To może opóźnić prace budowlane. Budowa to żywy organizm.

Jednak zasadniczy harmonogram oddania do użytku 130-kilometrowej trasy S5 wciąż jest ten sam: koniec 2019 roku, zaś na dokończenie wiaduktu nad linią kolejową w Maksymilianowie potrzebne będzie dodatkowe pół roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska