https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiemy kto do nas przyjeżdża. Czas na budowanie strategii rozwoju turystyki

Marek Weckwerth
fot. visitkujawsko-pomorskie.pl
- Badania ułatwią nam budowanie strategii rozwoju turystyki - powiedział, podsumowując raport na temat ruchu turystycznego Michał Korolko, wicemarszałek województwa.

www.pomorska.pl/turystyka

Serwis Turystyka www.pomorska.pl/turystyka

Turystyka rozwija się dynamicznie i staje się coraz bardziej znaczącą gałęzią gospodarki. Rośnie jej udział w PKB, w generowaniu dochodów budżetowych, przyczynia się do rozwoju przedsiębiorczości, tworzy nowe miejsca pracy.

Monitoring ruchu turystycznego w województwie kujawsko - pomorskim przeprowadził zespół pod kierownictwem dr Andrzeja Anszpergera i mgr Agnieszki Radkiewicz z UMK w Toruniu. Ankieterzy zadali pytania 5,5 tys. przyjezdnym w wieku powyżej 15 lat. w największych miastach regionu, w miejscowościach tradycyjnie uznawanych za atrakcyjne, by wymienić Chełmno, Brodnicę, Kruszwicę, Strzelno, a także w naszych uzdrowiskach.

Okazało się, że zdecydowanie najliczniejszą grupę turystów stanowią mieszkańcy naszego województwa. Chętnie przyjeżdżają do nas goście z Mazowieckiego, Warmińsko - Mazurskiego i Wielkopolskiego. Znikomy tylko odsetek pytanych pochodzi ze Świętokrzyskiego czy Opolskiego. Najliczniejszą grupą cudzoziemców są Niemcy. Za nimi plasują się obywatele Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Holandii, Włoch, Kanady i Hiszpanii.

- Najczęściej podróżują osoby o stosunkowo wysokim statusie społecznym - wyjaśnia Agnieszka Radkiewicz. - Połowa turystów zadeklarowała wykształcenie średnie, a 43 wyższe. To o czymś świadczy.

Podstawowym środkiem transportu wykorzystywanym przez turystów jest auto osobowe, dalej autobus (autokar) i pociąg. Turyści podróżują zazwyczaj rodzinnie, ze znajomymi i z wycieczką.

Motywem większości przyjazdów są: wypoczynek, zwiedzanie zabytków, odwiedzenie rodziny i znajomych oraz cel zdrowotny (oczywiście w uzdrowiskach Ciechocinek i Inowrocław).

Źródłem wiedzy o regionie jest przede wszystkim internet (aż 57 proc.), a dalej: polecenie znajomych, przewodnik-książka, atlasy i mapy, foldery i ulotki, media, biura podróży, biura informacji turystycznej i szkoły.

Dostęp do informacji respondenci ocenili najwyżej w powiecie brodnickim - 2,81 na 3 możliwe punkty i w samej Brodnicy - 2,73. Ich zdaniem, najbardziej różnorodna baza noclegowa jest w Ciechocinku.
Największy procent turystów deklarujących pobyty powyżej 11 dni obserwowany jest w miejscowościach uzdrowiskowych

Ankieterzy pytali też jaką miejscowość w województwie pan/pani poleciłby znajomym? Największe uznanie zyskały Toruń i powiat brodnicki.

Kujawsko-Pomorskie jest piątym województwem, w którym odbywa się monitoring ruchu turystycznego. Jak dotąd kosztował 580 tys. zł. (projekt współfinansuje Unia Europejska). W tym roku badania będą jeszcze bardziej intensywne - ankieterzy zapytają o preferencje turystyczne 9 tys. osób.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska