- Rok 2018 był kolejnym rokiem wzrostu dla piw bezalkoholowych, z rekordowo wysoką dynamiką na poziomie 79,8 proc. według danych Nielsena. Kategoria rozwija się przede wszystkim za sprawą segmentu piw 0,0%, który w ubiegłym roku niemal potroił swoją wartość, a udział całej kategorii 0,0% - 0,5% w rynku piwa w Polsce to dzisiaj 3,1 proc. w ujęciu wartościowym- tłumaczy w rozmowie z AIP Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Browary Polskie.

Pod względem wartości, w roku 2018 piwowarzy zanotowali duże wzrosty we wszystkich segmentach premium – na poziomie 15,7 proc., a sama kategoria najdroższych piw urosła aż o blisko 40 proc.

Tym tendencjom nieodmiennie towarzyszy dalszy dynamiczny rozwój kategorii piwnych specjalności, które w 2018 roku urosły 22,5 proc. pod względem wartości. Z drugiej strony, rynek piw ekonomicznych skurczył się o 4,5 proc. Zdaniem piwowarów, premiumizacja kategorii piwa, poszukiwanie nowych smaków i piwa bezalkoholowe to najważniejsze kierunki rozwoju sektora piwowarskiego. Obserwując zmieniające się potrzeby klientów i oczekiwanie przez nich różnorodności w ofercie piw, każdego roku browary warzą i wprowadzają na rynek nowości różniące się stylami, smakiem, dodatkami i zawartością alkoholu.

Przeczytaj także:

- Rok 2018 przyniósł wzrost zarówno wielkości sprzedaży piwa, jak i przede wszystkim wzrost wartości rynku. Wzrost wartości rynku był prawie dwukrotnie szybszy niż wzrost sprzedaży wolumenu. Można powiedzieć, że rok 2018 był rokiem udanym, który pozwolił branży piwnej odrobić rok poprzedni. W 2017 roku rynek skurczył się o prawie 2,5 proc. także nadrobiliśmy tamte straty z lekką nadwyżką, wracając na poziom z lat 2015- 2016- tłumaczy ekspert.

Zobacz galerię

Piwo pozostaje ulubionym napojem Polaków. W ubiegłym roku wydali na nie 16,8 mld złotych. W porównaniu do 2017 r. wartość rynku wzrosła o 7,7 proc.

- W 2018 roku przede wszystkim mieliśmy znacznie lepszą pogodę, a jak wiadomo, dobra pogoda, wczesna wiosna, ciepłe, długie lato sprzyja konsumpcji piwa. Mieliśmy również Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, a takie duże imprezy sportowe zawsze podnoszą okresowo konsumpcję piwa. Każdy rok w którym czy jest Euro, czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, ta sprzedaż piwa jest lekko lepsza- tłumaczy.

Na dobry rok dla polskiego piwa złożyły się w głównej mierze dwa czynniki - wysoka temperatura od kwietnia do października i Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Najważniejszym kanałem sprzedaży piwa pozostają sklepy poniżej 300 m2.

- Posiadamy w Polsce przeszło 200 browarów i regionalnych i kraftowych, które dostarczają na rynek bardzo wiele nowości, natomiast trzeba pamiętać, że cały czas jest to bardzo niewielki procent rynku. To oczywiście poszerza ten miks produktowy. Każdy piwosz, który ma ochotę szukać nowych smaków ma szerszą paletę do wyboru. Na takim dojrzałym rynku, jakim jest rynek polski, jest miejsce dla wszystkich. Zarówno dla piw kraftowych, regionalnych, jak i dla piw większych browarów- podsumowuje Morzycki.