- Po wstrzymaniu w jednym z łódzkich liceów zawieszenia tablicy ilustrującej ewolucję człowieka, uczniowie, rodzice i nauczyciele chyba w każdym województwie mogą się zastanawiać: a jak będzie u nich? Trudno nie stawiać takiego pytania, skoro teorię Darwi
- Taką, że jest kilka różnych teorii powstania naszego gatunku i człowiek inteligentny powinien je znać, by zgodnie ze swoja wiedzą i światopoglądem uznać jedną z nich.
- A która znajduje uznanie pani kurator?
- To moja osobista sprawa.
- Czy będzie pani wpływała na szkoły, by nauczano w nich określonych teorii, a innych - np. ewolucji - nie upowszechniano?
- Absolutnie nie! Jeśli w ogóle miałabym na coś wpływać, to na poszerzanie programu, a w żadnym razie na jego ograniczanie. Przedmioty w poszczególnych szkołach są oparte o podstawę programową zatwierdzoną przez MEN, w którą kurator nie ma prawa ingerować. Oferta może być wzbogacana, ale podstawa musi zostać zachowana i respektowana przez nauczycieli.
- Dopóki więc w podstawie programowej nauczania biologii jest teoria ewolucji człowieka, żaden urzędnik czy dyrektor nie zdecyduje o zaniechaniu jej nauczania?
- Na pewno nie, nie ma podstaw.
- A ministerstwo się z panią w tej sprawie nie kontaktowało?
- Nie. Zresztą gdyby nawet docierały do mnie dyspozycje, bym ingerowała w programy jakiegokolwiek przedmiotu, musiałabym kontrolować zajęcia 7,5 tysiąca nauczycieli. To niewykonalne. Owszem, jadę do Warszawy na spotkanie w ministerstwie w najbliższą środę, ale już wiem, że będzie ono poświęcone nowemu rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym. Wiążę z nim duże nadzieje, bo ma ograniczyć sprawozdawczość i w konsekwencji odbiurokratyzować szkołę. Zapewniam pana, że to dużo pilniejsza sprawa niż dyskusja o teorii Darwina w programie nauczania biologii.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?