MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z toruńskim PTTK zwiedzisz miasto Kopernika i okolicę

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W dniu 2 lutego br. w sobotę Komisja Opieki nad Zabytkami Oddziału Miejskiego Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza turystów na wycieczkę z cyklu”Spotkania z zabytkami Torunia”.

Spotkanie uczestników odbędzie się o godzinie 10.00 na pl. Rapackiego przed BORT PTTK. Podczas spaceru ulicami starówki, turyści zostaną zapoznani nie tylko ze znanymi zabytkami, ale także z tymi mniej znanymi, wpisanymi do rejestru zabytków. Wycieczkę poprowadzi Instruktor Społecznej Opieki nad Zabytkami Marian Rochniński .Zakończenie spotkania zaplanowane jest na pl.18 Stycznia.

W najbliższą sobotę tj. 2 lutego 2019r. Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i okolic na wyprawę za miasto, w ramach popularnego cyklu wycieczek krajoznawczo-turystycznych „Wędrówki rodzinne z PTTK”. Spotkanie uczestników nastąpi o godz. 8.15 na pętli MZK przy Motoarenie. Trasa wycieczki będzie wiodła z Torunia, poprzez Port Drzewny, Przysiek, Stawy Przysieckie oraz lotnisko Aeroklubu Pomorskiego z powrotem do miasta. Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej Hanna Czech, a jej długość wyniesie ca 12 km.

Henryk Miłoszewski, prezes OM PTTK w Toruniu, pisze że pomysł budowy portu Drzewnego powstał na pocz. lat 80-tych XIX w., wówczas flisacy spławiali rzeką mnóstwo drewnianych tratw. Plany budowy portu istniały już w 1889 r., pozostawała jedynie do rozstrzygnięcia kwestia jego usytuowania: w Toruniu, Grudziądzu czy Solcu Kujawskim? W 1899 r. powstało konsorcjum związane z budową portu w Toruniu, które zawiązali kupcy pośredniczący handlem drzewnym z Torunia, Elbląga, Gdańska i innych miast. W 1902 r. Rada Miasta Torunia zaciągnęła na jego budowę pożyczkę w wysokości 1.500.000 marek. W tym czasie na wsch. od Torunia w rejonie wsi Stary Toruń była sypana sztuczna grobla od prawego brzegu Wisły, do wiślanej Kępy Korzeniec. Kępa miała 54 ha powierzchni. Powstała grobla zlikwidowała kępę. Powstały akwen zajmował obszar o powierzchni 45 ha i mógł jednorazowo pomieścić 170 tratw. Jednak przy niskim stanie wody we Wiśle, zdarzało się, że port nie mógł przyjąć więcej niż 70 tratw. Przeznaczony był dla spławianych tratw z drewnem, na czas załatwiania formalności celnych. Kosztował 3.000.000 marek. Na potrzeby Portu Drzewnego w 1910 r. położono linię kolejową Toruń-Czarnowo oraz doprowadzono bocznicę do portu. W 1910 r. - pierwszym roku działalności portu, spółka osiągnęła zysk w wysokości 17.500 marek, natomiast sezon 1912-1913 przyniósł spółce aż 70.000 marek dochodu. (Henryk Miłoszewski, „Wiślany Toruń”(w) Ziemia, Warszawa 2017/2018, ZG PTTK, s.177-200.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska