Spis treści
Życie w hałasie ma negatywne skutki dla zdrowia. Z badania „Modern Life”, przeprowadzonego na zlecenie Rockwool wynika, że długotrwała ekspozycja na głośne dźwięki powoduje permanentne zmęczenie, bóle głowy i wzmożoną nerwowość.
Klimat akustyczny pod lupą inspektorów
- Hałas to też jeden z najpoważniejszych czynników zanieczyszczających obecnie środowisko – informuje Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. - Chodzi o wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe drgania mechaniczne, działające na organ słuchu i inne zmysły oraz elementy organizmu człowieka. Właściwe kształtowanie klimatu akustycznego jest zatem jednym z priorytetowych zadań w dziedzinie ochrony środowiska.
Klimat akustyczny w Polsce określa rozporządzenie ministra środowiska z 2007 r. Ustanawia ono dopuszczalne poziomy hałasu m. in. dla dróg, osiedli, uzdrowisk czy linii kolejowych. Regionalny Wydział Monitoringu Środowiska w Bydgoszczy sprawdził, jak owe normy są przestrzegane w Kujawsko-Pomorskiem. Najnowsze badania są z grudnia ubiegłego roku.
Niezbędna obwodnica Strzelna
Kontrola hałasu komunikacyjnego była prowadzona w 15 stanowiskach. W obrębie Grudziądza (ul. Droga Łąkowa, Lotnicza, Warszawska, Hallera, Łyskowskiego), Nakła (ul. Mrotecka, Nowa, Staszica, Dąbrowskiego, Mickiewicza) i Strzelna (ul. Michelsona, Św. Ducha, Inowrocławska, Kolejowa, Powstania Wielkopolskiego).
- Wyniki wykazały przekroczenia dopuszczalnego poziom dźwięku w większości punktów pomiarowych – informuje Inspekcja. - Naruszenie komfortu akustycznego obserwuje się wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych w centralnych częściach miast, a w szczególności wzdłuż ulic o zwartej zabudowie wielorodzinnej lub jednorodzinnej, którymi przebiegają drogi krajowe lub wojewódzkie.
Największe przekroczenia norm hałasu zarejestrowano w Strzelnie. - W ciągu dróg krajowych nr 15 i 25, przebiegających ulicami o zabudowie jednorodzinnej lub wielorodzinnej: ul. Kolejowa, Powstania Wielkopolskiego, Inowrocławska, Św. Ducha i Michelsona – wylicza Inspekcja. - Na terenie tego miasta poziom hałasu znacznie przekraczający wartość uznawaną za komfort akustyczny (50 dB) rejestrowany jest również w porze nocnej. Planowana budowa obwodnicy Strzelna jest niezbędna. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego odciąży centralną część miasta od ponadnormatywnych poziomów dźwięku.
Ul. Piłsudskiego w Grudziądzu głośna przez cały rok
Inspekcja kontynuowała także całoroczne pomiary hałasu przy Placu Poznańskim w Bydgoszczy oraz w Toruniu na stacji „Kaszownik”, Włocławku na stacji „Okrzei” i Grudziądzu przy ul. Piłsudskiego.
- Na stacjach rejestrujących całoroczny poziom hałasu przekroczenia norm wystąpiły tylko w Grudziądzu – podaje Inspekcja.
Uciążliwa kolej w Chabsku
Inspektorzy zmierzyli też hałas szynowy w regionie. Pomiary zrealizowali na stacjach kolejowych: w Chabsku, Dziarnowie, Janikowie, Mogilnie, Kotomierzu, Warlubiu i Złotnikach Kujawskich. Pod lupę wzięli także poziom decybeli generowany przez tramwaje w Bydgoszczy (ul. Wojska Polskiego 35, 38, 51, 59; ul. Grzymały Siedleckiego 36, ul. Ku Wiatrakom 26, ul. Bełzy 66).
Ruch bydgoskich tramwajów nie wzbudził zarzutów, ale analiza hałasu kolejowego wykazała przekroczenia w ponad 33 proc. punktów pomiarowych w nocy oraz w ponad 14 proc. stanowisk za dnia. Najgłośniej było przy ul. Lipowej w Chabsku.
Inspektorat Ochrony Środowiska informuje, że w doborze punktów pomiarowych brał pod uwagę prośby mieszkańców Kujaw i Pomorza.
- Ponad 54 procent kontroli było wynikiem zgłoszeń interwencyjnych – podaje Inspekcja.
