Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest głośno, będzie ciszej. Nowa mapa hałasu ma pomóc mieszkańcom w walce o święty spokój

(wixad)
Mapa ciszy ma być realną bronią dla mieszkańców
Mapa ciszy ma być realną bronią dla mieszkańców Fot. Michal Pawlik / Polskapresse
Władze miast powyżej 100 tys. mieszkańców muszą się spieszyć. Już tylko do przyszłego roku mają czas na sporządzenie strategicznych map hałasu.

Wymóg wprowadzony unijną ustawą dotyczy również zarządców dróg, po których porusza się ponad 3 mln pojazdów rocznie, linii kolejowych (ponad 30 tysięcy pociągów rocznie) oraz portów. Mapy muszą posiadać również lotniska cywilne, na których dochodzi do 50 tysięcy startów lub lądowań rocznie.

O hałasie po ludzku

Mapy hałasu nie będą tylko ozdobą urzędowych półek. Ograniczenia z nich wynikające trzeba będzie brać pod uwagę przy opracowywaniu planów miejscowych oraz przy wydawaniu warunków zabudowy.

Co ważne obecne programy ochrony środowiska przed hałasem opracowywano jedynie dla tych obszarów, na których poziom hałasu przekraczał poziom dopuszczalny. Według nowego prawa programy ochrony środowiska przed hałasem dotyczyć będą nawet obszarów cichych.

Programami ochrony przed hałasem mają zająć się marszałkowie.

I jeszcze jedna ważna zmiana – mapy będą musiały zawierać streszczenia w języku niespecjalistycznym. Dzięki temu mieszkańcom, którzy nie są specjalistami, łatwiej będzie przedzierać się przez zebrane dane.

Najgorsze centra miast

Nie tylko wielkie miasta cierpią z powodu hałasu. Po raz ostatni większe badania dotyczące hałasu prowadzone były w 2019 roku. Wykonano pomiary w Żninie, Radzyniu Chełmińskim i Rypinie. Stały nadzór prowadzony był w Bydgoszczy przy Placu Poznańskim, w Toruniu przy Kaszowniku, a także we Włocławku na stacji „Okrzei” i w Grudziądzu przy ul. Piłsudskiego.

„Naruszenie komfortu akustycznego” odnotowano wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych w centralnych częściach miast. Szczególnie trudna sytuacja dotyczy dróg krajowych i wojewódzkich.

Żnin się uciszył

Przed oddaniem do użytku drogi S5 na samym szczycie niechlubnych rekordów hałasu był Żnin. Na niemiłosierny hałas narażeni byli głównie mieszkańcy ulic Mickiewicza i Szpitalnej w obrębie zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej. W monitorowanych obszarach poziom hałasu znacznie przekraczający wartość uznawaną za komfort akustyczny (50 dB) rejestrowany był również nocą. Obwodnica S5 przyniosła mieszkańcom ulgę, ale mieszkania wzdłuż drogi nadal nie należą do komfortowych.

Przekroczenia długookresowych norm dźwięku występowały regularnie w Grudziądzu. Kontrole prowadzone przez WIOŚ w Bydgoszczy potwierdziły przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku zarówno w porze dnia, jak i nocy. Zmorą jest sąsiedztwo z dużymi zakładami przemysłowymi, które hałasują zwłaszcza w nocy.
Badania terenowe i lokalna mapa hałasu zwróciła uwagę inspektorów na negatywny wpływ komunikacji samochodowej w Tucholi. Chodzi zwłaszcza o okolice drogi wojewódzkiej 237 i 240.

Hałas zabija, cisza wzbogaca

Podwyższone ciśnienie, bezsenność , a nawet wzrost poziomu wzrost poziomu cukru – to potwierdzone medycznie skutki hałasu. Zamiast bronić się przed nim, z roku na rok fundujemy go sobie coraz więcej – wraz z rozbudową sieci dróg. Cisza staje się więc elementem luksusu i – jak zgodnie twierdzą pośrednicy - coraz wyraźniej wpływa na wycenę nieruchomości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska