- Jestem młodą mamą. Opiekuję się małym dzieckiem i przez większą część dnia jestem w domu - mówi pani Daria. - Niedawno koleżanka przesłała mi książkę listem poleconym. Listonosz nie zadzwonił nawet domofonem, tylko zostawił awizo w skrzynce.
Nasza Czytelniczka sprawdziła, że tego dnia domofon działał. Dzwonili też do niej pan roznoszący ulotki i kobieta sprzedająca jajka. - Listonosz nawet nie spróbował dostarczyć mi przesyłki - twierdzi zbulwersowana pani Daria.
Zapytaliśmy Dorotę Niklewicz, rzecznika prasowego Poczty Polskiej Regionu Kujawsko-Pomorskiego, co może zrobić nasza Czytelniczka. - W takiej sytuacji klientka powinna zgłosić ten fakt do naczelnika swojej placówki pocztowej, aby wykluczyć takie zdarzenie w przyszłości - informuje Dorota Niklewicz. - Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko przeprosić za utrudnienia - dodaje.
- A co zrobić, gdy paczka zostanie uszkodzona lub zaginie? - pyta nasza Czytelniczka.
Jak nas poinformowała Dorota Niklewicz, w takich sytuacjach możemy ubiegać się o odszkodowanie. W przypadku paczki pocztowej nie dostaniemy jednak więcej niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej wysłanie. Natomiast za utratę przesyłki poleconej poczta wypłaci odszkodowanie, ale w kwocie nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty, którą wnieśliśmy. Jakie odszkodowanie wypłaci poczta za uszkodzenie przesyłki, sprawdź na www.pomorska.pl.
Zasady wypłaty odszkodowań od poczty
Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:
1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej
2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie
3. za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki
4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2
5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy (odszkodowanie nie może być wyższe niż zadeklarowana wartość przesyłki)
6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono (odszkodowanie nie może być wyższe niż zadeklarowana wartość przesyłki)
Reklamację składa się w przypadku przesyłek rejestrowanych po upływie 14 dni