Elektroniczne powiadomienia o statusie przesyłki (informacja o dacie doręczenia pod wskazany adres, do punktu odbioru, placówki pocztowej czy automatu paczkowego) dotychczas otrzymywały osoby wyłącznie korzystające z usług kurierskich Poczty Polskiej – Pocztex. Teraz elektroniczne powiadomienia mogą trafić także do adresatów innych przesyłek rejestrowanych, w tym przesyłek listowych poleconych.
- Bez żadnych dodatkowych opłat na numer telefonu lub adres mailowy adresata, podany przez nadawcę, przesyłana jest informacja o planowanym doręczeniu przesyłki. Wiadomość trafia do adresatów rano, zanim pracownicy Poczty Polskiej rozpoczną ich doręczanie - zaznacza Daniel Witkowski, rzecznik Poczty Polskiej.
Co w sytuacji, gdy adresata nie będzie w domu?
W wypadku niedoręczenia przesyłki spowodowanego m.in. nieobecnością adresata pod wskazanym na przesyłce adresem także otrzyma on wiadomość elektroniczną. Tym razem znajdzie się w niej informacja o dacie (od-do) oraz miejscu (lokalizacja placówki pocztowej), w którym można odebrać niedoręczoną przesyłkę. Odbierając przesyłkę w placówce, wystarczy podać pracownikowi placówki numer przesyłki wskazany w SMS-ie czy w mailu.
Nie przegap
Z usługi elektronicznych powiadomień wyłączone są przesyłki z zadeklarowaną wartością oraz przesyłki rejestrowane doręczane na podstawie przepisów innych ustaw niż ustawa Prawo pocztowe, dotyczących sposobu, zasad i trybu doręczeń (postępowanie cywilne, karne, administracyjne, podatkowe, sądowo-administracyjne, naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Aby skorzystać z usługi elektronicznych powiadomień dla przesyłek rejestrowanych, nadawca musi podać nr telefonu lub mail adresata. Może to zrobić korzystając z papierowego dokumentu nadania, dostępnego w placówkach pocztowych albo w elektronicznej książce nadawczej (Elektroniczny Nadawca, EN).