- Polski rynek certyfikowanych, ekologicznych produktów wciąż jest rynkiem początkującym w porównaniu z rynkami innych krajów UE, chociaż dynamika rozwoju (ok. 20 proc. rocznie) jest odczuwalna – mówi Katarzyna Kot, dyrektor marketingu firmy Pharmovit, która będzie jednym z wystawców specjalnej strefy EcoFood podczas III edycji Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw.
Ten rynek jest wymagający, ale ma obiecujące perspektywy. Patrząc na tempo jego rozwoju w UE optymistycznie prognozujemy przyszłość. Apetyt na ekologiczne produkty jeszcze długo w Polsce nie będzie zaspokojony, a zainteresowanie ekologiczną żywnością będzie nadal rosło.
W Polsce działa około 800 specjalistycznych sklepów ze zdrową żywnością. Funkcjonują one głównie w dużych miastach, choć rosnąca popularność żywności organicznej powoduje, że te sklepy coraz częściej przenoszą się również do mniejszych aglomeracji. Ponadto coraz częściej sieci handlowe i dyskonty wzbogacają ofertę o produkty z certyfikatami jakości, oznaczone ekologicznym liściem lub unijnymi znakami Chronione Oznaczenie Geograficzne, Chroniona Nazwa Pochodzenia, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność.
Na wzrost spożycia produktów ekologicznych, tradycyjnych i regionalnych wpływ ma stopniowe podnoszenie świadomości polskich konsumentów odnośnie tych wyrobów – metod produkcji, zachowania dbałości o środowisko naturalne, niezmiennych od lat receptur, kontroli odpowiednich instytucji nad procesem wytwarzania. Polacy czerpią swoją wiedzę z licznych kampanii promocyjnych eksponujących walory tego typu żywności, pokazujących jej producentów, wyjaśniających skąd się bierze wyjątkowość danych produktów. Ponadto rozwojowi rynku żywności organicznej i tradycyjnej sprzyja większa dostępność tych produktów oraz ich spadająca cena.
Zainteresowanie ze strony konsumentów stymuluje producentów, którzy w ekologii czy tradycji dostrzegają szansę na rozwój.
- Obecnie w Polsce panuje moda na wyroby ekologiczne. Można nazwać to również modą na zdrowie. Każdy certyfikat zobowiązuje nas – producentów, do stawiania sobie poprzeczki coraz wyżej – przekonuje Katarzyna Surowiec z tradycyjnej, rodzinnej firmy Ogródek Dziadunia. Obecnie, chcąc pójść z duchem czasu, wymagającymi gustami konsumentów, a co za tym idzie, nowoczesnymi trendami na rynku żywności dążymy do wytwarzania produktów o idealnym smakiem bez wykorzystywania wspomagaczy. Współpraca z rolnikami, którzy uprawiają warzywa w czystych rejonach Polski oraz doskonalenie przekazywanej z pokolenia na pokolenie receptury pozwala osiągnąć założony cel – produkt, do którego klienci nieustannie powracają.
Rosnące znaczenie tego typu żywności w Polsce i na świecie dostrzegli organizatorzy targów WorldFood Warsaw. Podczas III edycji wystawy (19-21 kwietnia) odbędzie się specjalna strefa EcoFood dedykowana produktom organicznym i żywności z certyfikatami. Na producentów czeka specjalna oferta wystawiennicza, dużo możliwości biznesowych, a także bogaty program merytoryczny, który jednego dnia w całości będzie poświęcony ekologii.
Strefa EcoFood to idealne miejsce zarówno do podtrzymywania relacji z klientami, jak i do pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych. Zapotrzebowanie na certyfikowane produkty ekologiczne wciąż rośnie a tego typu targi to bardzo dobre miejsce, żeby zaprezentować swoją ofertę, zwłaszcza że od początku 2016 roku wprowadziliśmy kilkanaście nowych produktów – przekonuje Katarzyna Kot z firmy Pharmovit produkującej żywność bio i funkcjonalną.