https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zdrowo popedałować

Andrzej Bartniak
Zanim wsiądziemy na rower po zimowej  przerwie, należy uważnie sprawdzić jego  stan. Przede wszystkiem te elementy, które  najbardziej narażone są na uszkodzenie:  koła, pedały, łańcuch.
Zanim wsiądziemy na rower po zimowej przerwie, należy uważnie sprawdzić jego stan. Przede wszystkiem te elementy, które najbardziej narażone są na uszkodzenie: koła, pedały, łańcuch. fot. Andrzej Bartniak
Spawdzenie stanu: łańcucha, hamulców i pedałów to absolutna konieczność po zimowej przerwie.

Ilu o tym pamięta? Raczej niewielu. Karą za to mogą być przykre dla ucha piski, albo koła obracające się tak ciężko, że jazda przestaje być przyjemnością.

O ile konserwowanie samochodu czy motoru uważamy za rzecz jak najbardziej oczywistą, o tyle w przypadków roweru wielu zupełnie o to nie dba. To wielki błąd. Najlepiej wie o tym Marek Piechowiak ze sklepu rowerowego w Świeciu, który zajmuje się również naprawami jednośladów. - Przyczyną większości usterek jest zwykłe niedbalstwo - podkreśla. - Niektórzy ludzie latami zapominają o smarowaniu, czy zwykłym czyszczeniu.

Tylko nie olejem!__

Co zatem powinniśmy zrobić, zanim udamy się na pierwszą wiosenną przejażdżkę? Po pierwsze dokładnie obejrzeć łańcuch. Jeżeli nie widać żadnych uszkodzeń, koniecznie przesmarować. - Tylko nie olejem - ostrzega Piechowiak. - Są to tego specjalne, niedrogie , bo w granicach 13 zł, płyny. Ewentualnie można użyć popularnego WD-40. Tłusty olej zupełnie się do tego nie nadaje. Jest lepki i w krótkim czasie powierzchnia, którą przesmarowaliśmy, oblepiona jest kurzem. W rezultacie uzyskujemy efekt odwrotny od zamierzonego.

Trzeba też zobaczyć, w jakim stanie są hamulce i przerzutki. Od nich może zależeć nasze bezpieczeństwo. Gdy nie potrafimy sami poradzić sobie z ustawieniami, można skorzystać z pomocy fachowca. Tak regulacja to wydatek rzędu 10 zł.

O cenie decyduje przede wszystkim osprzęt

Ale są i tacy, którzy roweru nie mają, a chcieliby kupić. Największym powodzeniem cieszą się te w granicach 300-400 zł. Jeżeli lubimy długie wycieczki, warto nieco dołożyć. Z pewnością komfort jazdy będzie większy, gdy zainwestujemy w dobre przerzutki. Niezaprzeczalnie od ramy żelaznej lepsza jest aluminiowa. W przypadku tych samych rozmiarów, jest ona średnio o 2 kg lżejsza.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska