- W tym celu wystarczy osobiście zgłosić się do oddziału NFZ - precyzuje Jan Raszeja, rzecznik prasowy Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ. - Login i hasło zostaną wydane od ręki. Pacjent dostanie je w zaklejonej kopercie.
Po zalogowaniu do swojego konta zobaczy między innymi rodzaje i koszty świadczeń medycznych, których mu udzielono. - Każdy dzień, na przykład hospitalizacji, będzie dokładnie opisany - wyjaśnia Jan Raszeja. - To samo dotyczy wizyt u specjalistów oraz lekarzy rodzinnych.
Na tym nie koniec. Pacjent dowie się również, jakie medykamenty zapisał mu lekarz, ile kosztowały i w jakim stopniu zostały zrefundowane przez NFZ. Podejrzy też kolejkę oczekujących, realizację wniosków ortopedycznych i swoje miejsce w ogonku na leczenie uzdrowiskowe. ZIP umożliwi mu także uzyskanie szczegółów na temat programów profilaktycznych i kuracji za granicą. - W późniejszym etapie pacjent będzie mógł ocenić jakość leczenia - zapowiada Jan Raszeja.
Ta największa po eWUŚ informatyczna rewolucja w służbie zdrowia ma zapewnić choremu łatwy dostęp do wiedzy na temat własnego leczenia.- Chodzi o to, by pacjent uzyskał wszelkie informacje bez wysiłku - tłumaczy Jan Raszeja. - Obecnie, aby to zrobić, musi wystąpić z wnioskiem do NFZ.
Ale fundusz ma w tym również własny interes. Dzięki czujności pacjentów, chce wyeliminować sytuacje, w których płaci za fikcyjne świadczenia medyczne.
Nowy system zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku, prawdopodobnie od czerwca. Obecnie testują go pacjenci z Wielkopolski. W naszym regionie funkcjonowanie ZIP sprawdzają natomiast pracownicy NFZ. - Po zakończeniu testów uzupełnimy ankiety i wyślemy je do Warszawy - mówi Jan Raszeja. - Centrala wyciągnie z nich wnioski na temat działania ZIP.
Czytaj e-wydanie »