Zrównoważone żywienie – zasady. Istotna rola selera...

    Zrównoważone żywienie – zasady. Istotna rola selera naciowego w diecie

    .

    Gazeta Pomorska

    Aktualizacja:

    Gazeta Pomorska

    Zrównoważone żywienie – zasady. Istotna rola selera naciowego w diecie
    Zdrowy styl życia nierozerwalnie wiąże się ze zdrowa dietą. Posiłki, które zostały przygotowane w zdrowy sposób i bazujące na zdrowych, świeżych i nieprzetworzonych składnikach są źródłem energii na cały dzień. Zdrowe żywienie jest bowiem krokiem w stronę świetnego samopoczucia, niewyczerpalnych zasobów energii oraz dobrego humoru. Dlaczego by wiec na własne życzenie odbierać sobie radość jaką jest czerpanie profitów wynikających z prowadzonego zbilansowanego trybu życia. W tym artykule poznasz zasady zdrowego żywienia oraz jeden z istotnych składników o ważnej roli w codziennym życiu i metabolizmie.
    Zrównoważone żywienie – zasady. Istotna rola selera naciowego w diecie
    Dzięki odpowiedniemu odżywianiu człowiek jest w stanie pracować efektywniej i wydajniej. Żołądek nie odczuwa ciężaru związanego z trawieniem ciężkostrawnych posiłków, a ponadto umysł jest w stanie dłużej się koncentrować. Nawykiem powinno stać się odżywianie w sposób regularny, czyli zalecane 5 małych posiłków w ciągu dnia, co nie rozepcha żołądka, dostarczy niezbędnych składników odżywczych a ponadto wpłynie pozytywnie na gospodarkę organizmu posiadanymi zasobami.
    Należy opracować dietę w taki sposób, aby zaspokajać dzienne zapotrzebowanie na minerały, witaminy i makroelementy. Ponadto dobrym sposobem na trzymanie szczupłej talii jest dobrze skomponowane śniadanie. Węglowodany w śniadaniu dadzą rano kopniaka do działania, białko uzupełni niedobory mięśniowe a błonnik pobudzi metabolizm.

    Zrównoważone żywienie- zasady
    Należy przyswoić sobie i wdrożyć w codzienne życie zasady zdrowego żywienia. Co więcej, będzie ci łatwiej jeśli opracujesz sobie ulubione zdrowe przepisy.

    Poniżej podstawowe zasady odżywiania:

    1. Każdy posiłek powinien być bogaty w zielone składniki. Błonnik znajduje się bowiem w warzywach i owocach. Błonnik z kolei przyspiesza metabolizm. Proporcje składników powinny być następujące: 2 objętości warzyw oraz 1 objętość mięsa i 1 objętość węglowodanów. Taki posiłek będzie mniej kaloryczny a jednocześnie bardziej wartościowy.
    2. Nie stroń od domowych obiadów przygotowywanych przez babcie i mamy. Obiady te zawierają wszystko, co potrzeba. Zgubna może być jednak objętość takiego posiłku, ponieważ im więcej go zjesz, tym dostarczysz więcej kalorii i tłuszczy. Należy zatem pilnować stałej porcji, która masz w zwyczaju spożywać. Jeśli jesz zawsze 300 gram obiadu to również rozłóż go tak jak zawsze: 150 gram to surówka, a 75 to ziemniaki i pozostałe 75 to schabowy. Taki zabieg pozwoli ci nie rozepchać żołądka. Pamiętaj, aby spożywać taki posiłek nie za późno, ponieważ polskie obiady mają tendencję do bycia ciężkostrawnymi.
    3. Jeśli możesz omijaj ziemniaki. Nie jedz ich codziennie., Zastępuj je różnego rodzaju kaszami, czasem nawet makaronem pełnoziarnistym. Kasze mają dużo białka, a stosunkowo mniej węglowodanów w porównaniu do ziemniaków.
    4. Zamiast żółtego sera spróbuj żywić się białymi serami. Doskonale sprawdzi się półtłusty chudy twaróg, który zestawić możesz rzodkiewką i szczypiorkiem i otrzymujesz wyśmienity wiosenny dodatek do świeżego pieczywa.
    5. To możesz uczynić od ręki. Mianowicie wykreśl z listy zakupów śmietanę, a zastępuj ją jogurtem naturalnym. Jogurt naturalny jest o wiele mniej kaloryczny, a w smaku lekko kwaskowy, co doda sałatkom świeżego charakteru.
    6. Unikaj tłuszczy trans. Zamiast tego stosuj zdrowe tłuszcze i mniejsze ich ilości. Nie możesz ich odstawić zupełnie, ponieważ również ich organizm potrzebuje. Jakkolwiek, zamień oleje na masło roślinne, oliwę z oliwek oraz olej kokosowy. Są to tłuszcze nierafinowane, czyli naturalnie tłoczone. Charakteryzują się one zawartością naturalnych kwasów tłuszczowych.
    7. Jeśli chodzi o zdrowe napoje pite bez wyrzutów sumienia to herbata zielona, która przyspiesza metabolizm, kawa czarna, bez cukru i śmietanki, cola 0 w chwilach kryzysowych, a jeśli soki to tylko naturalnie tłoczone i świeżo wyciskane. Najbardziej wskazana jest oczywiście woda zawierająca minerały.

    Istotna rola kaszy jaglanej w diecie

    Kasza jaglana to istotny składnik diety. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka oraz posiadaniem małej ilości cukrów złożonych w składzie, ponieważ jest niskoskrobiowa. Białko w niej zawarte jest dobrze przyswajalne, zwłaszcza podawane w towarzystwie warzyw. Do takich warzyw zalicza się: natkę pietruszki, seler, pomidory. Co więcej, jedząc warzywa z kasza jaglaną dostarczamy witamin z grupy B i są to m. in.: tiaminy, ryboflawiny i pirydoksyny. Kasza jaglana zawiera też dużo żelaza i miedzi. Kasza jaglana bogata jest w więcej minerałów niż produkty z innych zbóż: pszenicy, jęczmienia i żyta.

    Seler naciowy - właściwości
    Dieta oparta na selerze naciowym ma właściwości odtruwające i oczyszczające z toksyn. Toksyny są gromadzone na potęgę we współcześnie spożywanej przetwarzanej sztucznie żywności. Seler w organizmie rządzi się własnymi prawami. Uczestniczy w przemianie materii usuwając szkodliwe produkty oboczne przemiany materii. Przykładem jest kwas moczowy. Niewydalony kwas moczowy bowiem gromadzi się w organizmie i tworzy kryształki, zwłaszcza w stawach, gdzie wywołuje ból i skazę moczanową. Stąd picie soków z selera wskazane jest przy bólu stawów, ponieważ seler łagodzi stany zapalne.
    Seler odpowiada za wzmożoną produkcję żółci, ale tym samym zapobiega powstawaniu kamieni poprzez zapobieganie jej zastojowi w woreczku. Seler przyspiesza trawienie oraz jest w stanie pomóc w zaparciach, których źródłem są złe nawyki żywieniowe. Również osoby mające nadciśnienie tętnicze powinny spożywać seler. Nadciśnienie tętnicze pojawia się bowiem gdy mają miejsce inne schorzenia. Występuje one na skutek np.: stresu, złego odżywiania, siedzącego trybu życia, picia alkoholu itp. Istotną rolę odgrywa tu zatem seler naciowy, który odciąża układ krążenia oraz serce a także wspomaga pracę nerek. Co więcej, seler naciowy wpływa na układ nerwowy, a więc przy dłuższym stosowaniu jest w stanie wpłynąć na samopoczucie. Seler mocno wspiera trawienie tłuszczy oraz działa moczopędnie. To dzięki tej właściwości, spożywając seler naciowy możemy nie martwić się o kamienie nerkowe.

    Jakby było tego mało, to seler naciowy jest ważnym składnikiem diet odchudzających. Co więcej , istnieją odmiany selera naciowego możliwe do spożywania na surowo, ponieważ nie zawierają wewnątrz łyka. Smak jest orzeźwiający . Surowe warzywa nie tracą cennych witamin. Często dodaje się je więc do sałatek, ale aby zapobiec sczernieniu należy seler najpierw pokroić a dopiero potem obrać i skropić cytryną.

    Przeczytaj również:
    Poznaj właściwości ciecierzycy - http://myslowianki.pl/ciecierzyca-wlasciwosci-kalorie-oraz-przepisy/


    Czytaj treści premium w Gazecie Pomorskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Wideo