Przypomnijmy, zgodnie z prawem energetycznym prezes URE cofa koncesję w przypadku, gdy przedsiębiorca rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, określone prawem. Jednym z warunków obligujących prezesa URE do cofnięcia koncesji jest też przypadek nie dysponowania przez koncesjonariusza środkami finansowymi w wysokości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności.
Może to Cię też zainteresuje...
Podmioty, wobec których aktualnie toczą się postępowania o odebranie koncesji to:
- Blue Cold - dot. koncesji na obrót paliwami gazowymi (OPG),
- Blue Line Engineering - dot. koncesji na obrót gazem ziemnym (OGZ),
- Energia i Gaz - dotyczy koncesji OPG,
- Fiten - dotyczy koncesji OPG,
- Green - dotyczy koncesji OPG,
- Hermes Energy - dotyczy koncesji OPG,
- Polski Operator Energetyczny (dawniej Polski Operator Energetyczny, a jeszcze wcześniej Energetyka dla Domu) - dotyczy koncesji OPG,
- Pulsar Energia - dotyczy koncesji OPG,
- UP Energy - dot. koncesji OPG i OGZ.
Co z odbiorcami w sytuacji odebrania koncesji ich sprzedawcy gazu?
- W przypadku zaprzestania dostarczania do odbiorcy w gospodarstwie domowym gazu przez dotychczasowego sprzedawcę z przyczyn leżących po stronie tego sprzedawcy, gaz do odbiorcy dostarcza tzw. „sprzedawca rezerwowy” - tłumaczy Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowa URE. - Procesem uruchamiania sprzedaży rezerwowej zarządza dystrybutor, przełączając klientów na usługi sprzedawcy rezerwowego, którego odbiorcy gazu wskazali w umowie. Jeśli zaś w umowie nie został wskazany sprzedawca rezerwowy zgodnie z ustawą Prawo energetyczne, paliwa gazowe do tego odbiorcy dostarcza „sprzedawca rezerwowy” na podstawie umowy kompleksowej. W takiej sytuacji dystrybutor działając w imieniu i na rzecz konsumenta przyłączonego do jego sieci, zawiera ze sprzedawcą pełniącym obowiązki sprzedawcy z urzędu - tj. z PGNiG Obrót Detaliczny - umowę kompleksową.
- W przypadku naruszenia warunków zawartej umowy należy się zwrócić do przedsiębiorstwa energetycznego (sprzedawcy) z reklamacją - dodaje pani Agnieszka. - Przedsiębiorstwo ma 14 dni na rozpatrzenie takiej reklamacji (o ile umowa nie stanowi inaczej). Jeżeli przedsiębiorstwo nie odpowie na reklamację w terminie dwóch tygodni, odbiorcy przysługuje prawo do wystąpienia z wnioskiem o wypłacenie bonifikaty za każdy dzień zwłoki w udzieleniu odpowiedzi. Organem właściwym do rozstrzygnięcia sporu z tytułu umów cywilnoprawnych jest sąd powszechny.
Gdzie szukać informacji przy problemach z firmami gazowymi i gdzie sprawdzać sprzedawców gazu?
Na stronie internetowej www.ure.gov.pl w zakładce "Konsument" znajdą Państwo przydatne dla siebie (czyli dla tzw. "odbiorców gazu w gospodarstwach domowych") informacje. Wśród nich "Zbiór praw konsumenta paliw gazowych" oraz "Ostrzeżenia konsumenckie".
Prezes tego urzędu systematycznie monitoruje rynek i ostrzega konsumentów m.in. podając informacje o przedsiębiorcach, wobec których toczą się postępowania o odebranie koncesji. Ostatnio taki wykaz został opublikowany we wrześniu 2019 r. A wykaz przedsiębiorstw energetycznych, którym w okresie ostatnich 3 lat cofnięta została koncesja, wraz z podaniem podstawy i daty wydania takiej decyzji, dostępny jest na stronie URE: https://rejestry.ure.gov.pl.
