W czwartek 12.02. władze miejskie chcą "dołożyć" wykonawcy węzeł na zjeździe, między Mniszkiem a Rządzem.
Budowa autostrady w rejonie Grudziądza pomoże złagodzić skutki kryzysu, jaki zaczyna nękać przemysł i inwestycje. Budowa odcinka Nowe Marzy - Czerniewice pod Toruniem ruszy wiosną tego roku.
A kiedy rozpocznie się budowa zjazdu z autostrady do Grudziądza? Rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Okoński przypuszcza, że odcinek ten powstanie równolegle z etapem Nowe Marzy - Czerniewice, który ma być gotowy najpóźniej do 2011 r. - Ten zjazd to dodatkowy, "wytargowany" niedawno przez grudziądzkie władze odcinek, który wzięliśmy na siebie - wyjaśnia.
To trzeci etap Średnicówki
Zjazd autostradowy to trzeci etap budowy Trasy Średnicowej w Grudziądzu i kosztować będzie około 80 mln zł. Projekt zjazdu już wykonuje poznańska firma Scott Wilson. Ma być gotowy do 1 czerwca. Karol Opert z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy tłumaczy: - Czekamy na ten projekt, opracowując w tej chwili raport oddziaływania na środowisko, a jak będzie gotowy, to wystąpimy o zezwolenie na realizację inwestycji. Zjazd do Grudziądza to odrębne zadanie niż odcinek Nowe Marzy - Czerniewice. Ogłosimy więc przetarg na wykonanie zjazdu. Firma, która wygra, o ile nie będzie odwołań, może rozpocząć roboty jeszcze w tym roku, a już na pewno zacznie w 2010. Może budować równolegle z konsorcjum Skanska-NDI, które "pociągnie" główną nitkę autostrady. Pierwszy odcinek A-1 z Nowych Marz do Grudziądza liczy prawie 9 km.
Możliwe zatem, że zjazd powstanie już w pierwszej fazie 62-kilometrowego odcinka do Torunia.
"Pośredniak" przeszkoli
Powiatowy Urząd Pracy w Grudziądzu przeprowadzi wcześniej kursy m.in. operatorów koparek i ładowarek. Potrzebni będą specjaliści - inżynierowie i technicy, których sporo zjedzie na tereny budowy, a także miejscowi pracownicy niewykwalifikowani. Jakie zaplecze noclegowe i gastronomiczne ma Grudziądz, już generalny wykonawca wie, gdyż otrzymał całą bazę danych. Przekazano też "namiary" na miejscowe firmy ochroniarskie.
Urząd Miejski w Grudziądzu powierzył też firmie Scott Wilson zaprojektowanie węzła (na trasie zjazdu) pomiędzy Pieńkami a Rządzem i zamierza ten miejski węzeł "dołożyć" Generalnej Dyrekcji. Spotkanie w tej sprawie odbędzie się jutro. Wiceprezydent Marek Sikora wierzy, że uda się przekonać GDDKiA do tego dodatkowego zadania na zjeździe.