https://pomorska.pl
reklama

Budowa drogi S5 w Kujawsko-Pomorskiem. Wiemy już kiedy pojedziemy całą trasą

Marek Weckwerth
Po srogiej w tym roku zimie (zdjęcia z końca lutego) drogowcy wznowili prace na trzech ostatnich odcinkach drogi ekspresowej S5. Według planów prace mają się ostatecznie zakończyć w trzecim kwartale przyszłego roku.
Po srogiej w tym roku zimie (zdjęcia z końca lutego) drogowcy wznowili prace na trzech ostatnich odcinkach drogi ekspresowej S5. Według planów prace mają się ostatecznie zakończyć w trzecim kwartale przyszłego roku. GDDKiA Bydgoszcz
Wreszcie mamy wiosnę i wykonawcy drogi ekspresowej S5 w Kujawsko-Pomorskiem wzięli się solidnie do roboty. W budowie są jeszcze trzy odcinki tej trasy, a czterema można już jeździć, choć na niektórych odcinkach z ograniczeniem prędkości. Ta docelowa to 120 kilometrów na godzinę.

Zobacz wideo: Więcej radarów na polskich drogach. Zapłaci za to Unia.

a

Plany są takie, że w trzecim kwartale przyszłego roku będzie można przejechać przez nasz region całą 130- kilometrową drogą S5 między południową granicą z Wielkopolską a węzłem Nowe Marzy, gdzie trasa połączy się z autostradą A1 Bursztynową i równoległą do niej drogą krajową nr 91 (obie prowadzą na północ w stronę Trójmiasta i morza).

- Ludzie i maszyny dwoją się i troją. Ruch na budowie jest naprawdę duży, co jest aż dziwne biorąc po uwagę wcześniejszy marazm – donoszą nam kierowcy jadący północnymi odcinkami drogi krajowej nr 5, która w dużej części pokrywa się z budowaną trasą ekspresową S5.

Trzy odcinki są budowie

- W budowie są teraz trzy odcinki drogi ekspresowej S5. Najbliższy finału jest numer 5 między węzłami Bydgoszcz Błonie a Szubin Północ. Zaawansowanie prac na koniec lutego, bo z tego okresu pochodzi ostatni raport, wynosiło tam 38,2 procent – mówi Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Otwarcie tej drogi (9,7 km) planowane jest w czwartym kwartale tego roku. Choć teraz, po przerwie zimowej (skończyła się 15 marca), tempo prac zdecydowanie wzrosło.

To też może Cię zainteresować

Znajdujący się najbardziej na północy odcinek nr 1 Nowe Marzy (przy połączeniu z autostradą A1) – Świecie Południe planuje się oddać w trzecim kwartale 2023 roku. Zaawansowanie prac na tym odcinku (o długości 23,3 km) wyniosło pod koniec lutego 18 procent.

Podobnie w trzecim kwartale 2023 roku ma zostać ukończony odcinek nr 2 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km). Zaawansowanie liczone było na 21,8 procent.

Jeszcze pracują między Opławcem a Żninem

Po za tym na dwóch oddanych już do użytku odcinkach: nr 4 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie (długość 13,5 km) oraz nr 6 Szubin Północ – Żnin Północ (19,3 km) trwają prace wykończeniowe.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Na tych odcinkach należy spodziewać się ograniczeń prędkości do 80 kilometrów na godzin – przestrzega Julian Drob, zwracając też uwagę, że kontrole prędkości mogą tu prowadzić policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego.

Precyzując - ograniczenie do 80 km na godz. jest nadal między węzłami Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Zachód. Zdjęte zostanie z końcem wiosny, gdy dokończone zostaną prace poza głównym cięgiem drogi. Zaawansowanie tych prac sięgało pod koniec lutego 91,5 procent. Prace wykończeniowe potrwają także do końca wiosny na odcinku nr 6 Szubin Północ – Żnin Północ (zaawansowanie 96,09 proc.).

To też może Cię zainteresować

Bez ograniczeń w ruchu można za to już jeździć odcinkami Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec (14,7 km) i Żnin Północ – granica z województwem wielkopolskim (25,1 km). Przypomnijmy, że maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km na godz., ale przed węzłami zwykle ograniczana jest do 100.

Respektuj ograniczenia prędkości!

- Szeroka i gładka droga ekspresowa zwyczajnie kusi wielu kierowców, dopinguje ich do szybszej jazdy niż nakazują przepisy, znaki i podpowiada zdrowy rozsądek. Nadmierna prędkość jest główną przyczyną tragicznych wypadków w całej Polsce, także w naszym regionie. Tej prędkości funkcjonariusze nie mogą na „ekspresówce” kontrolować stacjonarnie za pomocą ręcznych radarów, więc robią to załogi radiowozów wyposażonych w wideorejestratory. Nie warto ryzykować zbyt szybkiej jazdy – przestrzega mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy i przypomina, że taryfikator mandatów dokładnie określa stawki za przekroczenie dozwolonej prędkości. Nie ma dyskusji!

Przykładowo przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godz. skutkuje mandatem od 400 do 500 zł. A na takiej drodze jak S5 kierowcy często do oporu dociskają pedał gazu.

Zmiany w organizacji ruchu

Julian Drob zwraca uwagę naszych czytelników, zwłaszcza kierowców, na fakt, iż u progu wiosny, ze względu na coraz lepsze warunki atmosferyczne, na fragmentach drogi krajowej nr 5 prowadzone są coraz bardziej wzmożone prace budowlane.

Trasa ekspresowa S5 powstaje w zdecydowanej większości w ciągu starej drogi krajowej nr 5, więc kierowcy poruszają się praktycznie po placu budowy. A to rodzi wiele trudności zarówno dla nich, jak też dla wykonawców drogi ekspresowej i służb utrzymania „krajówki”. Wśród normalnych aut często pojawiają się wywrotki wiozące kruszywo i maszyny budowlane, często pojawiają się także ubrani w odblaskowe kamizelki inżynierowie, technicy i pracownicy. To wszystko powoduje większe ryzyko kolizji i wypadków.

- Trzeba te fakty fakt brać pod uwagę planując przejazd DK 5. Trzeba też wzmóc uwagę i zachować ostrożność. Dla utrzymania płynności robót i ruchu samochodowego systematycznie wprowadzane są zmiany w tymczasowej organizacji ruchu i miejscowe ograniczenia prędkości – dodaje na koniec Julian Drob.

W góry i nad morze

Droga S5 ma generalnie układ południkowy. Zdecydowanie poprawi komunikację w zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego, a także między Bydgoszczą i Poznaniem. To udogodnienie mają już od pewnego czasu mieszkańcy Żnina i okolic – od węzła Żnin Północ można jechać swobodnie na południe.

To też może Cię zainteresować

Od autostradowej obwodnicy Poznania trasa S5 prowadzi dalej na południe kraju przez Wielkopolskę w kierunku Leszna i przez Dolny Śląsk do jego stolicy – Wrocławia. Kontynuując jazdę krajową „piątką” można dojechać przez Kamienną Górę do ostatniej miejscowości przed granicą z Republiką Czeską – Lubawki. U naszych południowych sąsiadów droga przybiera nr 16 i można nią dotrzeć do Jiczyna – bramy „Czeskiego Raju”, słynącego też z kreskówek o zbójniku Rumcajsie.

Patrząc na północ - Bydgoszcz i Świecie n. Wisłą zostaną dzięki S5 lepiej skomunikowane z Trójmiastem i całym Wybrzeżem Gdańskim, a także z Żuławami (gdy zjedzie się na DK 22 lub S7).

Kiedyś pojedziemy dalej

Kujawsko-pomorski fragment S5 zostanie w nieokreślonej na razie przyszłości wydłużony od węzła Nowe Marzy (przy A1) w kierunku wschodnim i przekroczy Wisłę w okolicach Grudziądza. To plany na połączenie Nowych Marz z położoną w województwie warmińsko- mazurskie Ostródą. Tym samym biegnąca dotąd mniej więcej południkowo trasa zmieni układ na niemal równoleżnikowy.

Dokładny przebieg tego około 100-kilometrowego odcinka drogi ma być znany po opracowaniu Studium Korytarzowego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Podlej tym jeżówki w czerwcu, a twój ogród utonie w kwiatach

Podlej tym jeżówki w czerwcu, a twój ogród utonie w kwiatach

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska