Budowa drogi S5 w Kujawsko-Pomorskiem. Wiemy już kiedy pojedziemy całą trasą

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Po srogiej w tym roku zimie (zdjęcia z końca lutego) drogowcy wznowili prace na trzech ostatnich odcinkach drogi ekspresowej S5. Według planów prace mają się ostatecznie zakończyć w trzecim kwartale przyszłego roku.
Po srogiej w tym roku zimie (zdjęcia z końca lutego) drogowcy wznowili prace na trzech ostatnich odcinkach drogi ekspresowej S5. Według planów prace mają się ostatecznie zakończyć w trzecim kwartale przyszłego roku. GDDKiA Bydgoszcz
Wreszcie mamy wiosnę i wykonawcy drogi ekspresowej S5 w Kujawsko-Pomorskiem wzięli się solidnie do roboty. W budowie są jeszcze trzy odcinki tej trasy, a czterema można już jeździć, choć na niektórych odcinkach z ograniczeniem prędkości. Ta docelowa to 120 kilometrów na godzinę.

Zobacz wideo: Więcej radarów na polskich drogach. Zapłaci za to Unia.

a

Plany są takie, że w trzecim kwartale przyszłego roku będzie można przejechać przez nasz region całą 130- kilometrową drogą S5 między południową granicą z Wielkopolską a węzłem Nowe Marzy, gdzie trasa połączy się z autostradą A1 Bursztynową i równoległą do niej drogą krajową nr 91 (obie prowadzą na północ w stronę Trójmiasta i morza).

- Ludzie i maszyny dwoją się i troją. Ruch na budowie jest naprawdę duży, co jest aż dziwne biorąc po uwagę wcześniejszy marazm – donoszą nam kierowcy jadący północnymi odcinkami drogi krajowej nr 5, która w dużej części pokrywa się z budowaną trasą ekspresową S5.

Trzy odcinki są budowie

- W budowie są teraz trzy odcinki drogi ekspresowej S5. Najbliższy finału jest numer 5 między węzłami Bydgoszcz Błonie a Szubin Północ. Zaawansowanie prac na koniec lutego, bo z tego okresu pochodzi ostatni raport, wynosiło tam 38,2 procent – mówi Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Otwarcie tej drogi (9,7 km) planowane jest w czwartym kwartale tego roku. Choć teraz, po przerwie zimowej (skończyła się 15 marca), tempo prac zdecydowanie wzrosło.

To też może Cię zainteresować

Znajdujący się najbardziej na północy odcinek nr 1 Nowe Marzy (przy połączeniu z autostradą A1) – Świecie Południe planuje się oddać w trzecim kwartale 2023 roku. Zaawansowanie prac na tym odcinku (o długości 23,3 km) wyniosło pod koniec lutego 18 procent.

Podobnie w trzecim kwartale 2023 roku ma zostać ukończony odcinek nr 2 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km). Zaawansowanie liczone było na 21,8 procent.

Jeszcze pracują między Opławcem a Żninem

Po za tym na dwóch oddanych już do użytku odcinkach: nr 4 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie (długość 13,5 km) oraz nr 6 Szubin Północ – Żnin Północ (19,3 km) trwają prace wykończeniowe.

- Na tych odcinkach należy spodziewać się ograniczeń prędkości do 80 kilometrów na godzin – przestrzega Julian Drob, zwracając też uwagę, że kontrole prędkości mogą tu prowadzić policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego.

Precyzując - ograniczenie do 80 km na godz. jest nadal między węzłami Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Zachód. Zdjęte zostanie z końcem wiosny, gdy dokończone zostaną prace poza głównym cięgiem drogi. Zaawansowanie tych prac sięgało pod koniec lutego 91,5 procent. Prace wykończeniowe potrwają także do końca wiosny na odcinku nr 6 Szubin Północ – Żnin Północ (zaawansowanie 96,09 proc.).

To też może Cię zainteresować

Bez ograniczeń w ruchu można za to już jeździć odcinkami Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec (14,7 km) i Żnin Północ – granica z województwem wielkopolskim (25,1 km). Przypomnijmy, że maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km na godz., ale przed węzłami zwykle ograniczana jest do 100.

Respektuj ograniczenia prędkości!

- Szeroka i gładka droga ekspresowa zwyczajnie kusi wielu kierowców, dopinguje ich do szybszej jazdy niż nakazują przepisy, znaki i podpowiada zdrowy rozsądek. Nadmierna prędkość jest główną przyczyną tragicznych wypadków w całej Polsce, także w naszym regionie. Tej prędkości funkcjonariusze nie mogą na „ekspresówce” kontrolować stacjonarnie za pomocą ręcznych radarów, więc robią to załogi radiowozów wyposażonych w wideorejestratory. Nie warto ryzykować zbyt szybkiej jazdy – przestrzega mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy i przypomina, że taryfikator mandatów dokładnie określa stawki za przekroczenie dozwolonej prędkości. Nie ma dyskusji!

Przykładowo przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godz. skutkuje mandatem od 400 do 500 zł. A na takiej drodze jak S5 kierowcy często do oporu dociskają pedał gazu.

Zmiany w organizacji ruchu

Julian Drob zwraca uwagę naszych czytelników, zwłaszcza kierowców, na fakt, iż u progu wiosny, ze względu na coraz lepsze warunki atmosferyczne, na fragmentach drogi krajowej nr 5 prowadzone są coraz bardziej wzmożone prace budowlane.

Trasa ekspresowa S5 powstaje w zdecydowanej większości w ciągu starej drogi krajowej nr 5, więc kierowcy poruszają się praktycznie po placu budowy. A to rodzi wiele trudności zarówno dla nich, jak też dla wykonawców drogi ekspresowej i służb utrzymania „krajówki”. Wśród normalnych aut często pojawiają się wywrotki wiozące kruszywo i maszyny budowlane, często pojawiają się także ubrani w odblaskowe kamizelki inżynierowie, technicy i pracownicy. To wszystko powoduje większe ryzyko kolizji i wypadków.

- Trzeba te fakty fakt brać pod uwagę planując przejazd DK 5. Trzeba też wzmóc uwagę i zachować ostrożność. Dla utrzymania płynności robót i ruchu samochodowego systematycznie wprowadzane są zmiany w tymczasowej organizacji ruchu i miejscowe ograniczenia prędkości – dodaje na koniec Julian Drob.

W góry i nad morze

Droga S5 ma generalnie układ południkowy. Zdecydowanie poprawi komunikację w zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego, a także między Bydgoszczą i Poznaniem. To udogodnienie mają już od pewnego czasu mieszkańcy Żnina i okolic – od węzła Żnin Północ można jechać swobodnie na południe.

To też może Cię zainteresować

Od autostradowej obwodnicy Poznania trasa S5 prowadzi dalej na południe kraju przez Wielkopolskę w kierunku Leszna i przez Dolny Śląsk do jego stolicy – Wrocławia. Kontynuując jazdę krajową „piątką” można dojechać przez Kamienną Górę do ostatniej miejscowości przed granicą z Republiką Czeską – Lubawki. U naszych południowych sąsiadów droga przybiera nr 16 i można nią dotrzeć do Jiczyna – bramy „Czeskiego Raju”, słynącego też z kreskówek o zbójniku Rumcajsie.

Patrząc na północ - Bydgoszcz i Świecie n. Wisłą zostaną dzięki S5 lepiej skomunikowane z Trójmiastem i całym Wybrzeżem Gdańskim, a także z Żuławami (gdy zjedzie się na DK 22 lub S7).

Kiedyś pojedziemy dalej

Kujawsko-pomorski fragment S5 zostanie w nieokreślonej na razie przyszłości wydłużony od węzła Nowe Marzy (przy A1) w kierunku wschodnim i przekroczy Wisłę w okolicach Grudziądza. To plany na połączenie Nowych Marz z położoną w województwie warmińsko- mazurskie Ostródą. Tym samym biegnąca dotąd mniej więcej południkowo trasa zmieni układ na niemal równoleżnikowy.

Dokładny przebieg tego około 100-kilometrowego odcinka drogi ma być znany po opracowaniu Studium Korytarzowego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie