Spis treści
Najpierw kilka słów, że trzeba uważać na wyprzedaże w sklepach stacjonarnych, o czym przekonała się pani Agnieszka z Bydgoszczy.
Cała reklamówka zakupów, a co z niej w promocji?
Opowiada i ostrzega: - Weszłam do dużego sklepu sportowego w Centrum Handlowym Rondo, to było dwa dni przed Świętami Bożego Narodzenia, a skusił mnie wielki plakat, że gdy kupię jakiś produkt sportowy to drugi będzie za pół ceny. Wybrałam kilka sportowych ciuchów i latarkę czołówkę - na prezenty dla najbliższych. Na koniec zobaczyłam plastikowe łyżki do zakładania obuwia, takie, które zmieszczą się do torebki. Wzięłam dwie. Mój rachunek wyniósł prawie 600 zł i wiecie jaki artykuł był za pół ceny z mojej całej, wypchanej reklamówki? Tylko jedna łyżka z dwóch, zyskałam 2,50 zł, bo to pół ceny z 5 zł za sztukę. Śmiechu warte! Pani z rozbrajającym uśmiechem powiedziała, że, niestety, żaden z moich innych, licznych produktów nie wchodzi na promocję, tylko te łyżki. Co za ściema! Radzę teraz uważać na poświątecznych, styczniowych wyprzedażach.
Nie emeryci są głównie ofiarami cyberprzestępców, a kto?
Dotyczy to, oczywiście, również zakupów w internecie.
Jak wynika z danych CERT Polska, na okres wzmożonych zakupów przed Bożym Narodzeniem i następującym po nim czasie poświątecznych wyprzedaży, przypada około jedna trzecia zgłoszonych do tej instytucji tzw. incydentów.
2024 rok był rekordowy pod względem wyłudzeń. O ile rok wcześniej CERT Polska zarejestrował 80 tys. takich unikalnych incydentów, to w tym roku tyle było już zgłoszonych do końca września.
To jednak i tak nie jest pełna liczba. Z najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów wynika, że zaledwie 11 proc. spośród osób, które padły ofiarą oszustów zgłosiło to do CERT Polska lub na policję.
- Wielu poszkodowanych nie zgłasza takich spraw, bo albo nie wierzą w skuteczność ścigania przestępców, bądź najzwyczajniej na świecie wstydzą się tego, że dali się nabrać i to mimo tysięcy komunikatów i ostrzeżeń na ten temat – komentuje Andrzej Kulik, dyrektor Departamentu Analiz Rynkowych i Komunikacji w Krajowym Rejestrze Długów Biurze Informacji Gospodarczej.
Wbrew stereotypom, to nie emeryci padają najczęściej ofiarą oszustów. Głośne niedawno przypadki wyłudzenia znacznych kwot od posła (150 tys. zł) i senatora (450 tys. zł) metodą „na policjanta” nie są wcale zaskakujące.
Równie zaskakujące wyniki daje zestawienie odpowiedzi na oba te pytania w podziale na wiek respondentów. Najwyżej swoją wiedzę oceniły osoby najmłodsze, w wieku 18-24 lat. Tu aż 41,5 proc. uznało, że ich wiedza na temat ochrony danych osobowych jest wysoka lub bardzo wysoka. W przypadku osób po 65 roku życia wskaźnik ten wynosił 26 proc. Natomiast ofiarą oszustów padło 15,6 proc. najmłodszych Polaków i 6,5 proc. najstarszych.
Na Kujawach i Pomorzu wcale nie jest najgorzej
Analiza danych dotyczących miejsca zamieszkania ofiar cyberprzestępców pokazuje spore regionalne zróżnicowanie. Różnica między Małopolską, której aż 15,6 proc. mieszkańców przyznało się do tego, że padło ofiarą wyłudzenia danych osobowych, a województwem kujawsko-pomorskim z odsetkiem 7,3 proc. jest ponad dwukrotna.
Tu jest najwięcej oszustw, a tu najmniej
Do województw z najwyższym odsetkiem poszkodowanych przez oszustów należą też:
- lubuskie – 15,2 proc.,
- wielkopolskie – 15 proc.
- i pomorskie – 14,8 proc.
Najmniej, poza Kujawami, ucierpieli natomiast mieszkańcy:
- Opolszczyzny – 8,3 proc.,
- Górnego Śląska – 8,9 proc.,
- Podkarpacia – 9,7 proc.
- i Mazowsza – 9,8 proc.
- Okres wyprzedaży sprzyja przestępcom. Niższa cena na wielu kupujących działa jak magnes i ma taką moc, że tracą zdrowy rozsądek - apeluje Kamil Sztandera, ekspert serwisu ChronPESEL.pl. - Wiele osób dostanie e-maile kierujące do fałszywych stron z wyjątkowymi okazjami, które tak naprawdę służą wyłudzeniu ich danych. Będą też SMS-y informujące o konieczności dopłaty niewielkiej kwoty, żeby odebrać paczkę, czy telefony od zatroskanych policjantów bądź pracowników banków, którzy poinformują, że właśnie ktoś próbuje włamać się na nasze konto. Nie dajmy się na to nabrać.
