Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cenzura w ekstralidze? O żużlu mówić dobrze albo wcale

(jp)
Czy dobre wychowanie można narzucić regulaminowo?
Czy dobre wychowanie można narzucić regulaminowo?
Zbiór Zasad Etyki oraz Dobrych Praktyk - na takim dokumentem kończy właśnie pracę zarząd Enea Ekstraligi. Czy dobre wychowanie można narzucić regulaminowo?

Udało nam się dotrzeć do projektu. W preambule dokumentu czytamy. "Spółka oraz Wspólnicy pragną podejmować działania zmierzające do budowania pozytywnego wizerunku Spółki, zarówno w kontaktach z otoczeniem rynkowym Spółki (zwłaszcza w aspekcie kontaktów z partnerami handlowymi i sponsorami), jak i w kontekście pracy w sporcie i współzawodnictwa sportowego".

Prawda, że pięknie?

Normy etyczne oraz standardy postępowania mają dotyczyć udziałowców, członków organów statutowych spółki, wszystkich pracowników klubu, a także zawodników wraz z całymi teamami oraz trenerów.

W dokumencie nie brakuje słów potrzebnych, jak choćby zakazu udziału w zakładach bukmacherskich czy precyzyjnej definicji korupcji. Są jednak także kwestie, które budzą poważne wątpliwości.
Zacznijmy od polityki informacyjnej. Ekstraliga nakazuje: "Podstawową formą przekazywania informacji na zewnątrz powinna być strona inter-netowa Spółki oraz strony internetowe Klubów".

A co z innymi mediami?. To próba formalizowania informacji na temat żużla. We współczesnym świecie wszędobylskich mediów elektronicznych i tak skazana na klęskę. To także źródło poważnych konfliktów, żeby przypomnieć chociażby awanturę po podpisaniu kontraktu w Toruniu z Tomaszem Gollobem jedynie w obecności portalu powiązanego finansowo z Unibaksem. Klub poniósł wówczas potężne straty wizerunkowe, których nie nadrobiła zwołana napręde konferencja prasowa z żużlowcem.

Nie komentować, nie ujawniać

Ciekawą lekturą jest także rozdział dotyczący "Zasad wypowiedzi publicznych". Czytamy w nim: "Wspólnicy powinni wypowiadać się z szacunkiem i umiarem (...) o Spółce, jej organach, jak również o Wspólnikach, pracownikach i kontrahentach (w tym sponsorach lub reklamodawcach) Spółki. Wspólnicy zobowiązani są do powstrzymywania się od jakichkolwiek działań mogących poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla wykonania powierzonej funkcji lub działalności lub mogących znieważyć członków władz Spółki lub inne osoby wskazane w ust. 1".

Przeczytaj także: Polonia Bydgoszcz i GKM Grudziądz w telewizji? TVP chce I ligi

To już pachnie cenzurą. Za niedopuszczalne uznaje się komentowanie projektów uchwał, publiczne prezentowanie krytycznych opinii dotyczących jakichkolwiek decyzji lub uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki, ujawnianie informacji o toczących się postępowaniach (to ostatnie wydaje się najbardziej uzasadnione).

Czy teraz ekstraliga zabroni wypowiadania się Władysławowi Komarnickiemu? Były prezes Stali, a obecnie członek rady nadzorczej Enea Ekstraligi uwielbia błyszczeć w mediach i nie stroni od kontrowersyjnych opinii i ocen.

Dyskusja? Tylko we własnym gronie

Jeśli tak, to powstaje kolejne pytanie: dlaczego z punktu za złą została uznana publiczna dyskusja na temat teraźniejszej sytuacji i przyszłości żużla w Polsce? Jeśli prezes klubu wyrazi obawę, że spółka nie strategii rozwoju na najbliższe lata, to powoduje potrzebną dyskusję czy też złamie regulamin?

Nie ma jednak w dokumencie słowa o mało etycznych zagrywkach w trakcie sezonu transferowego: wędrówkach żużlowców z kontraktami pod pachą od klubu do klubu, ocierającymi się o złośliwość podbijaniem cen zawodników konkurencyjnym klubom (nie sięgając daleko - rozmowy Unibaksu z Patry-kiem Dudkiem). To problem, bo powoduje wzrost zarobków zawodników i tym samym coraz gorszą kondycję klubów.

Co szkodzi bardziej?

Nie ma także słowa o mało etycznych postępowaniach klubów po sezonie. Zbijanie długów nakładaniem (w większości wymyślonych i drastycznych) kar na zawodników to niepokojąca praktyka. Wydaje się, że takie działania znacznie gorzej wpływają na wizerunek ligi niż najbardziej nawet zajadła dyskusja prezesów w mediach.

Wyciąg z nowego regulaminu

§ 5.
[Polityka informacyjna oraz medialna]

1. Spółka oraz Wspólnicy dążą do wytworzenia spójnej, wiarygodnej i jednolitej polityki informacyjnej, w szczególności w stosunku do mediów.

2. Wszystkie informacje dotyczące Spółki przekazywane na zewnątrz, w tym także przez Kluby, powinna cechować zgodność stanowisk co do meritum sprawy.

3. W Spółce obowiązują następujące zasady podziału kompetencji, co do przekazywania informacji:

1) o sprawach dotyczących całej Spółki i działalności jej organów informuje Zarząd Spółki lub jej rzecznik prasowy;
2) o sprawach związanych z działalnością poszczególnych Klubów - członkowie zarządów Klubów, bądź rzecznicy prasowi Klubów.

4. Informacje przekazywane na zewnątrz dotyczące bieżącej działalności Spółki i uchwał podejmowanych na jej Zgromadzeniu Wspólników powinny trafiać do mediów wyłącznie za pośrednictwem Spółki, co pozwoli na unikanie w trudnych czy też kłopotliwych sytuacji kontaktu z mediami.

5. Kluby powinny prowadzić przejrzystą i efektywną politykę informacyjną, zarówno z wykorzystaniem tradycyjnych metod, jak i z użyciem nowoczesnych technologii oraz najnowszych narzędzi komunikacji zapewniających szybkość, bezpieczeństwo oraz efektywny dostęp do informacji.

6. Podstawową formą przekazywania informacji na zewnątrz powinna być strona internetowa Spółki oraz strony internetowe Klubów. Wszelkie informacje przekazywane na zewnątrz powinny ukazywać się tam w pierwszej kolejności, tak aby strona internetowa Spółki oraz strony internetowe Klubów mogły być źródłem informacji dla mediów.

7. Informacje zawarte na stronie internetowej Spółki oraz Klubów powinny w szczególności zawierać - oprócz informacji wymaganych przez przepisy prawa:

1) podstawowe dokumenty korporacyjne, w szczególności statut i regulaminy organów klubów;
2) [▪];

8. Spółka zapewnia funkcjonowanie swojej strony internetowej również w języku angielskim, przynajmniej w zakresie wskazanym w ust. 7.

9. Szczegółowe zasady podziału kompetencji w zakresie przekazywania informacji i kontaktów z mediami mogą być uregulowane w innych przepisach przyjętych przez Spółkę, a Wspólnicy zobowiązują się do ich przestrzegania.

§ 6.
[Zasady wypowiedzi publicznych]

1. Wspólnicy powinni wypowiadać się z szacunkiem i umiarem, w szczególności w prasie, radu, telewizji i innych mediach o Spółce, jej organach, jak również o Wspólnikach, pracownikach i kontrahentach (w tym sponsorach lub reklamodawcach) Spółki.

2. Wspólnicy zobowiązani są do powstrzymywania się od jakichkolwiek działań mogących poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla wykonania powierzonej funkcji lub działalności lub mogących znieważyć członków władz Spółki lub inne osoby wskazane w ust. 1.

3. Przy udzielaniu wypowiedzi na temat spraw związanych ze Spółką jej dobro winno być celem nadrzędnym.

4. Niedopuszczalne jest publiczne ujawnianie informacji związanych z toczącym się przed organami Spółki postępowaniem w jakiejkolwiek sprawie, zarówno w trakcie tego postępowania, jak i po jego zakończeniu.

5. Niedopuszczalne jest w jakiejkolwiek formie udostępnianie i komentowanie publicznie projektów uchwał Spółki, w szczególności tych skierowanych do wewnętrznych konsultacji przed ich uchwaleniem, wniosków o zwołanie Zgromadzenia Wspólników, a także wszelkich innych dokumentów skierowanych do obiegu wewnątrz Spółki (dokumentów wewnątrzkorporacyjnych).

6. Niedopuszczalne jest publiczne prezentowanie przez poszczególnych Wspólników krytycznych opinii dotyczących jakichkolwiek decyzji lub uchwał Zgromadzenia Wspólników Spółki lub innych jej organów (Rady Nadzorczej, Zarządu, Komisji Orzekającej Ligi).

7. Wspólnicy zobowiązani są do zachowania w tajemnicy i nieujawniania publicznie informacji poufnych, nieprzekazywania i niewykorzystywania w jakikolwiek sposób dla własnych celów informacji poufnych dotyczących Spółki bez uprzedniej pisemnej zgody Spółki. Przez informacje poufne rozumie się w szczególności informacje:

1) związane z organizacją wewnętrzną i funkcjonowaniem Spółki a także jego działalnością bieżącą;
2) związane ze stosunkami prawnymi, w szczególności umowami, których stroną jest Spółka dotyczące zwłaszcza postanowień poszczególnych umów i ich wykonywania przez strony;
3) odnoszące się do osób pełniących funkcje w organach Spółki, innych jej jednostkach organizacyjnych lub zatrudnionych przez Spółkę;
4) innych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Spółkę na szkodę lub chociażby potencjalnie zagrozić jej interesom, w tym w szczególności poprzez przedstawienie Spółki w negatywnym świetle.

§ 7.
[Wymagania dotyczące członków organów Klubów]

1. Głównymi kryteriami wyboru osób sprawujących funkcje w zarządzie lub w organie nadzoru Klubu powinny być umiejętności, profesjonalizm oraz kompetencje kandydata do sprawowania danej funkcji.

2. Członek zarządu oraz organu nadzoru Klubu powinien posiadać należytą wiedzę i doświadczenie oraz być w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich obowiązków. Członek organu nadzoru powinien podejmować odpowiednie działania, aby organ nadzoru otrzymywał informacje o istotnych sprawach dotyczących Klubu.

3. Członkowie zarządu oraz organów nadzoru Klubu powinni uczestniczyć w obradach walnego zgromadzenia Klubu w składzie umożliwiającym udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie walnego zgromadzenia, z zachowaniem postanowień statutów Klubu oraz przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

4. Członek zarządu lub organu nadzoru Klubu powinien zrezygnować z pełnienia funkcji w sytuacji, gdy mogłoby to negatywnie wpłynąć na możliwość działania zarządu albo organu nadzoru, w tym podejmowania przez te organy uchwał.

5. O zaistniałym konflikcie interesów lub możliwości jego powstania członek zarządu lub organu nadzoru Klubu powinien poinformować zarząd oraz powstrzymać się od zabierania głosu w dyskusji oraz od głosowania nad uchwałą w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.""

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska