
W ubiegłym roku, podczas prac na Wałach gen. Sikorskiego i w ul. Chopina, budowlańcy odsłonili wiele ciekawych rzeczy. W tym roku, chociaż głębokie wykopy przecięły niemal całą aleję Jana Pawła II, długo nie pojawiało się nic. Aż do wtorku, gdy z ziemi wyłoniły się betonowe schody.
>>>>>>>CZYTAJ DALEJ
Tekst: Szymon Spandowski

Cóż ciekawego może być w schodach? W tym przypadku chociażby to, że są one częścią Bramy Bydgoskiej.
Zobacz też:
Rusza rower miejski w Toruniu
Nietypowy budynek przed Urzędem Marszałkowskim
Słup na nowej drodze rowerowej w Toruniu

Brama była częścią wewnętrznego pierścienia umocnień Twierdzy Toruń, powstała w latach 20. XIX wieku.
Zobacz też:
Rusza rower miejski w Toruniu
Nietypowy budynek przed Urzędem Marszałkowskim
Słup na nowej drodze rowerowej w Toruniu

Prusacy, gdy w 1815 roku ponownie stali się gospodarzami miasta, z miejsca przystąpili do rozbudowy jego fortyfikacji. Zafundowali mu również zupełnie nowe bramy. Jak czytamy w „Atlasie Twierdzy Toruń”, pierwszą z nich była nowa Brama Jakubska, wzniesiona w 1822 roku w miejscu zajmowanym dziś przez dawną pralnię wojskową.
Zobacz też:
Rusza rower miejski w Toruniu
Nietypowy budynek przed Urzędem Marszałkowskim
Słup na nowej drodze rowerowej w Toruniu
Po niej pojawiły się kolejne budowle tego typu: Brama Chełmińska, której wzorowaną na średniowiecznej Bramie Żeglarskiej fasadę można było podziwiać w miejscu obecnej ulicy Uniwersyteckiej, Brama Bydgoska, oraz Brama Lubicka i Ciemna.