https://pomorska.pl
reklama

Coraz więcej miast ma strefy czystego transportu. Co wydarzy się w Bydgoszczy?

Wojciech Mąka
Bydgoszcz nie wprowadzi strefy czystego transportu. Na razie nikt w ratuszu o tym nie myśli
Bydgoszcz nie wprowadzi strefy czystego transportu. Na razie nikt w ratuszu o tym nie myśli Tomasz Czachorowski
Coraz więcej polskich miast decyduje się na wyrzucanie z ruchu starych, niespełniających określonych norm emisji spalin samochodów. Tzw. strefy czystego transportu powstają w Warszawie i Krakowie, przygotowuje się do tego także Wrocław. W Bydgoszczy żadnych ograniczeń nie będzie.

Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców.

Warszawa ma uchwałę w sprawie strefy czystego transportu

7 grudnia 2023 roku warszawscy radni, podzielając zdanie prezydenta stolicy, przyjęli uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu w Warszawie. Według przyjętego projektu SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych.

Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły strefy będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy. Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

W Bydgoszczy smrodzimy autami bez przeszkód

Co w Bydgoszczy? Nieoficjalnie mówi się, że wprowadzenie takiej strefy może być trudne. Objęcie nią tylko Starego Miasta ograniczonego ulicami Focha z północy i Wałami Jagiellońskimi mija się z celem, bo to niewielki obszar z małym ruchem aut. Z kolei obie wymienione ulice to przelotówki, które trudno zamknąć albo kontrolować, które pojazdy nie spełniają norm.

- W najbliższym czasie nie planujemy wdrażania SCT - informuje Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.

W Krakowie projekt uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu powstał w oparciu o obowiązującą Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku z nowelizacją z grudnia 2021r. Wprowadziła ona do polskiego obiegu prawnego termin „Strefa Czystego Transportu”, umożliwiając organizowanie takich obszarów. Po konsultacjach z mieszkańcami i analizie radni miasta 23 listopada 2022 r. poparli wprowadzenie SCT w Krakowie większością głosów. Krakowski Zarząd Transportu Publicznego podaje, że na początku strefa będzie obejmowała obszar drugiej obwodnicy Krakowa, czyli teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów - Słowackiego, Mickiewicza i Krasińskiego oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, Wita Stwosza i Al. Powstania Warszawskiego.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wrocław jest trzecim miastem w Polsce, po Krakowie i Warszawie, który wykonał badania floty samochodów oraz emisji spalin pochodzących z transportu drogowego. Na tej podstawie przygotowano propozycje kształtu strefy czystego transportu, w tym kryteriów wjazdu.

NIK o eliminowaniu szkodliwych aut

Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z 2020 r. pt. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, w aglomeracjach krakowskiej i warszawskiej za emisję dwutlenku azotu aż w 75 proc. odpowiadają właśnie samochody. Można przy tym większość winy zrzucić na samochody z silnikami dieslowskimi.

[poilecane]25753399[/polecane]

Przypomnijmy, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności nakłada obowiązek utworzenia stref na miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli przekroczono w nich średnioroczne stężenia tlenków azotu – co ma wynikać z pomiarów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

W całej Europie działa już ponad 300 stref, niektóre bardzo długo – w Göteborgu już od 30 lat.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Raz w miesiącu podsypuję tym zamiolkukasa. W mig wypuszcza nowe liście

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska