Dieta dla młodzieży

Gazeta Współczesna, Tatiana MikułkoZaktualizowano 
Tort? Zakazany! Lepiej zjedz owoc albo dwie kostki gorzkiej czekolady.
Tort? Zakazany! Lepiej zjedz owoc albo dwie kostki gorzkiej czekolady.
Jedna z najważniejszych dla młodzieży rzeczą jest ładny wygląd. Jednak nie zdrowe jedzenie oraz siedzący tryb życia temu nie sprzyjają.

Dieta dla młodzieży opiera się na takich samych zasadach, co każda dobra dieta. Jemy pięć posiłków dziennie o tych samych porach. Muszą one być urozmaicone.

Nie powinno zabraknąć w nich przede wszystkim witamin, bo wpływają na wszystko, i białka, jako ważnego budulca kości. Trzeba też pamiętać o piciu 1,5 l wody dziennie.

- Niezwykle ważny jest także ruch. Nie od czasu do czasu, ale codziennie. Nie musi być to wyczynowy sport, ale na przykład umiarkowany trucht, spacer. I rzecz najważniejsza - ograniczajmy dziecku dostęp do komputera.

Niech nie przesiaduje przed nim całe dnie. Wystarczą dwie godziny dziennie - radzi Julita Krawczyk, dietetyk z Naturhouse w Gorzowie. W diecie nastolatków nie powinno zabraknąć świeżych warzyw i owoców, a także pieczywa z pełnego ziarna. Do szkoły na drugie śniadanie najlepsza będzie więc kanapka z chudą wędliną i warzywami.

Białko i wapń

- Nauczmy nasze dzieci jedzenia ryb. Powinny zjadać je przynajmniej dwa razy w tygodniu. Ryba świetnie wpływa na pracę mózgu. Poprawia jego ukrwienie i usprawnia procesy poznawczo-myślowe - tłumaczy J. Krawczyk.

Ryby są źródłem pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Tłuszcz zawarty w rybach jest jedynym zdrowym tłuszczem zwierzęcym. Składa się w dużej mierze z kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, np. Omega-3. Do 18. roku życia młodzi powinni też wypijać dziennie dwie szklanki mleka - ze względu na zawarty w nim wapń, który jest ważnym materiałem budulcowym dla kości. Wybierajmy jednak mleko odtłuszczone lub 1,5-procentowe.

Wzdęte, czyli... nadpobudliwe

Wykluczmy z diety dziecka całkowicie fast foody, czipsy, napoje gazowane.
- Także coca-colę light, którą tak bardzo lubią młodzi. Ma w sobie dużo chemii, przede wszystkim zawiera benzoesan sodu. Po wypiciu coli dzieci są wzdęte i nadpobudliwe. Wybierajmy raczej soki bez cukru.

Najlepsze będą gotowe jednodniowe lub przyrządzone przez nas w domu - mówi dietetyczka. To samo dotyczy słodyczy. Jeśli nasz nastolatek bardzo je lubi, przekonajmy go do czekolady gorzkiej.

Dwie, trzy kostki dziennie na pewno nie zaszkodzą. Świetne są też suszone owoce i owoce w ogóle, np. słodkie winogrona. W zupełności zaspokoją apetyt na coś słodkiego. Młodzież w wieku 14-19 lat, bardzo aktywna fizycznie, powinna zjadać dziennie: chłopcy - 2200 kcal, dziewczęta - 1800 kcal; natomiast mniej aktywnym wystarczy - chłopcom - 2000 kcal, dziewczętom - 1600 kcal.

DIETA DLA MŁODZIEŻY

Podajemy przykładowy jadłospis dobrej diety dla młodzieży. Wartość energetyczna: 1498 kcal, węglowodany: 43 proc., biało: 28 proc., tłuszcze: 29 proc., błonnik: 32,5 g.
Śniadanie
s pomarańcza lub szklanka soku wyciśniętego z pomarańczy lub dwa kiwi, szklanka mleka 1,5 proc. i trzy łyżki płatków musli bez cukru
II śniadanie
s kanapka chleba żytniego z polędwicą z indyka lub z serem do 17 proc. tłuszczu lub z tuńczykiem w sosie własnym, jeden dowolny owoc
Obiad
s zupa lub gotowane warzywa lub 40 g gotowanych roślin strączkowych lub jeden mały ziemniak, białe mięso (drób lub cielęcina) bez skóry (150 g) lub chuda ryba (200 g), surówka lub sałatka, szklanka mleka lub jogurt naturalny
Podwieczorek
s dowolny owoc, jogurt probiotyczny lub kefir
Kolacja
s zupa lub gotowane warzywa lub sałatka lub surówka (bez ziemniaków, majonezu, keczupu, zasmażki), gotowane jajko lub jajecznica (1 żółtko, 2 białka) lub chuda ryba (200 g) lub mięso drobiowe (150 g bez skóry), szklanka mleka lub jogurt.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
coach factory outlet

The coach factory outlet has been in business for many years. You can log in to find more information about its products and services.coach factory outlet online offer New Signature bags which is a the newest cool creation from Coach. The look is positively upscale. Gorgeous lightly textured black leather, beautiful for any season.

c
coach outlet

coach outlet handbags's special design and fashion is certainly and so eye-catching, I hope you are able to get much more attention towards the Cheap Coach Crossbody.The Bags that you can buy in tend to be affordable, feel comfortable knowing that they are simply promoting traditional Coach Handbags.

A
Ana

Bardzo dziękuje za porady!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3