Spis treści
Jak poinformowano w przesłanym komunikacie, od 13 marca 2023 roku platforma sprzedażowa OLX umożliwi kupującym dokonanie zwrotu towaru w ramach Pakietu Ochronnego. Jak podkreślono, zwrot będzie wymagany, jeżeli kupujący otrzyma towar niebędący przedmiotem ogłoszenia oraz gdy jego wniosek w ramach Pakietu Ochronnego zostanie rozpatrzony pozytywnie.
Zwrot towaru. Jak będzie się odbywał?
Nadanie przesyłki zwrotnej będzie warunkiem otrzymania zwrotu środków za nieudaną transakcję. Natomiast w przypadku odrzucenia wniosku, procedura zwrotów nie zostanie uruchomiona. Wtedy strony będą wówczas mogły dokonać samodzielnych ustaleń co do odesłania przedmiotu.
Koszt przesyłki zwrotnej będzie pokrywany przez sprzedawcę, który otrzyma z powrotem wysłany przedmiot, niezgodny z treścią ogłoszenia. Kupujący natomiast otrzyma całość wpłaconych środków na którą składają się cena przedmiotu, koszt przesyłki oraz wynagrodzenie za usługę serwisową.
– Nowe zasady będą stosowane do wszystkich transakcji zawartych z wykorzystaniem usług Przesyłki OLX oraz Płatności OLX od godziny 12:00 dnia 13 marca 2023 r. – poinformowano.
Kto może skorzystać z Pakietu Ochronnego?
Jak wyjaśniono, z Pakietu Ochronnego może skorzystać kupujący, który dokonał zakupu za pomocą przesyłki i płatności OLX oraz:
- otrzymał towar, który nie był przedmiotem ogłoszenia - warunkiem otrzymania zwrotu środków przez kupującego po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, będzie odesłanie przez niego otrzymanego przedmiotu do sprzedawcy,
- otrzymał pustą paczkę - w takim przypadku zwrot przesyłki nie będzie wymagany, a po rozpatrzeniu wniosku na korzyść kupującego otrzyma on zwrot środków.
Coraz chętniej kupujemy z terminem odroczonej płatności
Płatności odroczone tzw. BNPL (Buy Now, Pay Later, czyli „Kup teraz, zapłać później”) zyskują coraz większą popularność wśród klientów sklepów internetowych. Rosnąca popularność zakupów z odroczonym terminem płatności to szansa na zwiększenie sprzedaży, bo części klientów łatwiej sfinansować zakup, kiedy mogą go opłacić z opóźnieniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy produkt potrzebny jest teraz, a pensja na koncie pojawi się za 2-3 tygodnie. Z drugiej strony istnieje ryzyko.
– Niestety, część konsumentów podchodzi do zaciągania kolejnych zobowiązań nie zawsze rozsądnie. Nie sprawdza, czy ich na taki zakup stać, bo na przykład mają już kilka kredytów do spłaty, a do tego comiesięczne rachunki za mieszkanie, telefon itp. – tłumaczy Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Dlatego ważna jest weryfikacja potencjalnych kupujących – dodaje.
– Trzeba pamiętać, że odroczenie płatności to forma finansowania zakupu, która tworzy zobowiązanie po stronie konsumenta. Po pierwszym darmowym okresie bezodsetkowym klient może zdecydować o zamianie zobowiązania na kredyt ratalny. Niestety, nie wszyscy mają świadomość, że de facto stają się wówczas kredytobiorcami. Jeśli do braku tej świadomości dochodzi duża liczba transakcji BNPL, a zakupy mają też charakter impulsywny, łatwo stracić panowanie nad sytuacją – ostrzega dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu BIK.
