Druga część obwodnicy 11-tysięcznego Mogilna (pierwsza oddana został w 2013 roku), którą wykona firma Strabag, będzie miała 1,5 kilometra długości. Roboty budowlane zajmą 17 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Jest to także kolejne zadanie w ramach kujawsko-pomorskiego programu budowy obwodnic.
– Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie – podkreślił w trakcie uroczystości podpisywania umowy marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto, ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Dokończenie obwodnicy Mogilna pozwoli zrealizować ten cel – dodał marszałek województwa.
Nowy odcinek drogi włączony zostanie w ciąg ważnej drogi wojewódzkiej nr 254 i połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z położonym bardziej na południe Żabnem, gdzie także powstanie rondo.
Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzyce powstanie czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt.
To też może Cię zainteresować
Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami oraz zasadzenie wzdłuż obwodnicy ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów.
Koszty spore, bo teren jest grząski
Inwestycja współfinansowana będzie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Całość prac pochłonie 61,7 mln zł. Strabag daje na nie 7-letnią gwarancję.
Pierwsza część drogi omijającej Mogilno od strony północno- wschodniej (5,3 km) została oddana do użytku w ubiegłym roku i kosztowała blisko 31 mln zł.
Jak widać, druga część zadania, mimo że chodzi o zaledwie 1,5-kilometrowy odcinek, będzie znacznie droższa. Ten fakt wynika z konieczności „wejścia” w niestabilny grunt niecki polodowcowego rynnowego Jeziora Mogileńskiego i wypływającej z niego rzeczki Panny.
Z badań geologicznych wynika, że budowlańcy będą musieli wzmocnić grunt pod drogą betonowymi palami. Powstaną też most i estakada o długości 220 metrów nad Panną.
Drogą 254 w europejskim stylu
W ubiegłym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Bydgoszczy (jako inwestor) wyremontował także sąsiadujące z obwodnicą odcinki tej samej drogi wojewódzkiej nr 254: Mogilno-Wiecanowo o długość 2,3 km (za 2,1 mln zł) i Żabno-Wylatowo o długość 2,8 km (koszt 5,2 mln zł).
W tym roku zaś zakończy się modernizacja północnej części tej trasy. Mowa jest o przebiegającej przez powiaty bydgoski i żniński na 22-kilometrowym odcinku odcinku Brzoza- Łabiszyn-Barcin (z budową ronda w tym ostatnim miasteczku).
ZDW w Bydgoszczy zleci też odnowę odcinka środkowego DK 254 w powiecie żnińskim z podbarcińskich Wolic do Szczepankowa (długość 3,5 km.
Powstanie 14 obejść miast
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych w regionalnym programie budowy obwodnic. Ten obejmuje 14 inwestycji o łącznej długości ok. 70 km i w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.
Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej województwo zdobyło rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych (państwowych) udało się pozyskać prawie 170 mln zł. Urząd Marszałkowski podpisał też wiele porozumień o współfinansowaniu zadań drogowych przez samorządy lokalne.
